Ing. Kateřina Konečná

Jsem poslankyně - díky Vám, pro Vás, s Vámi
  • KSČM
  • europoslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,71. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.06.2010 19:18:00

Ekologická superzakázka připomíná yettiho

Ekologická superzakázka připomíná yettiho

Všichni o ní mluví, málokdo ji viděl a pravděpodobně nikdo jí nerozumí.

„Ekologická superzakázka" mi připomíná yettiho. Všichni novináři a politici o ní mluví, málokdo ji viděl a pravděpodobně nikdo jí nerozumí. Tedy až na její duchovní otce v čele s panem Kalouskem. Ten jediný zná důvod, proč byl tendr na superzakázku vypsán právě tak, jak byl vypsán.

Vyčištění dlouhodobě zamořených lokalit je nejenom povinnost, ke které se stát před bezmála dvaceti lety zavázal, je to především počin jednoznačně prospěšný současné i budoucí generaci. V tom také spočívá jeho největší riziko. Realizaci takových aktivit se totiž málokdo odváží kritizovat, protože se většina lidí bojí, že dostanou cejch »ropáka« či „neekologického barbara". Tím se ale otevírá velká příležitost pro spekulanty, kteří se jako pijavice přisávají na aktivity tohoto typu, zvláště pak, je-li zdrojem financování státní rozpočet. A čím větší zakázka tohoto typu je k dispozici, tím více je možné ji předražit. A čím více se vám podaří zakázku předražit, tím více peněz máte k dispozici pro »spolupachatele«, kteří vám pomohli takovou zakázku získat.

Odstranění starých ekologických zátěží, které je předmětem ekologické superzakázky, je skutečně vysoce odborný problém. Každá ze stovek na vyčištění čekajících lokalit je specifická jak do charakteru, tak do rozsahu znečištění. Pro každou lokalitu musí být před tím, než začneme řešit její vyčištění, zpracována tzv. »analýza rizik«, abychom vůbec byli schopni zvolit správný postup pro vlastní čištění a abychom také mohli zodpovědně určit cenu takového vyčištění. A v tom je právě problém vypsaného tendru. Podrobné a aktuální údaje o jednotlivých lokalitách, které jsou zařazeny do tendru v rámci ekologické superzakázky, neexistují. A už vůbec neexistují analýzy rizik pro všechny dílčí lokality. Proto lze s jistotou tvrdit, že autoři tendru i budoucí vláda mohou celkové náklady na realizaci vyčištění všech lokalit zařazených do tendru pouze velmi nepřesně odhadovat a nemohou zodpovědně posoudit, zda kterákoliv z předložených nabídek je skutečně seriózní. Zda není několikanásobně předražena nebo naopak velmi podhodnocena.

Negativním doprovodným jevem, který vypsání tendru na ekologickou superzakázku vyvolalo, je zpomalení až téměř zastavení procesu odstraňování starých ekologických zátěží. To je pochopitelně velmi špatná zpráva především pro regiony, které jsou výskytem starých ekologických zátěží nejvíce postiženy, tedy především pro Moravskoslezský kraj a pro oblast severozápadních Čech.

KSČM proto opakovaně prosazuje, aby vláda odmítla předložené nabídky v rámci tendru na ekologickou superzakázku, protože je od počátku zřejmé zcela chybné nastavení celého tendru, v důsledku čehož existuje významné riziko, že předložené nabídky budou významně nadhodnocené. A vláda nemá a v dohledné době ani nemůže mít dostatek objektivních odborných podkladů o jednotlivých lokalitách, aby mohla správně rozhodnout. KSČM také apeluje na vládu, aby byl bezodkladně znovu nastartován proces odstraňování starých ekologických zátěží podle existujícího seznamu priorit.

V neposlední řadě KSČM vyzývá vládu, aby sestavila odborný tým, který připraví návrh efektivního systému odstraňování starých ekologických zátěží. Systému, který bude garantovat nejenom ekonomickou a časovou efektivitu odstraňování starých ekologických zátěží, ale který bude rovněž zohledňovat regionální charakter jejich výskytu. Finanční prostředky vyčleněné ze státního rozpočtu na řešení problematiky starých ekologických zátěží musejí přinést pracovní příležitosti do regionů významně postižených problémem nezaměstnanosti a musí být dostupné českým firmám s regionální působností.

Ochrana životního prostředí je pro mnoho lidí silně emotivní záležitostí a ekonomický aspekt často nehraje rozhodující roli. Zvláště v situaci, kdy ekologická opatření neplatíme z »vlastní kapsy«, je nám většinou jedno, jaká je jejich celková cena. Pomíjíme i skutečnost, že finanční prostředky státního rozpočtu jsou vlastně finančními prostředky nás všech. Ostatně to není tak dávno, kdy nás pan Kalousek poučoval pomocí fiktivních složenek, že státní dluh je dluhem všech občanů České republiky. Doufejme, že bude tak uvědomělý také v případě utrácení peněz ze státního rozpočtu za realizaci ekologické superzakázky nebo za další skvělé »ekologické projekty« a že si uvědomí, že i v těchto případech utrácí peníze nás všech.

Kateřina Konečná, stínová ministryně KSČM pro resort životního prostředí
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama