Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní ministryně, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové. Já si také dovolím pár slov k předloženému návrhu státního rozpočtu pro rok 2023. Musím tady trošku zamáčknout slzu, protože samozřejmě pokud se podívám na rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj, tak ten propad je tam skutečně veliký. Nemluvíme tady ani o desítkách milionů, ani o stovkách milionů, ale bohužel tady mluvíme o několika miliardách, a ten pokles je téměř 9 miliard.
Já se pokusím znovu jenom připomenout, že aktuální výše rozpočtového schodku v hodnotě 295 miliard vůbec neodpovídá skutečnosti, o tom jsme tady hovořili, samotný státní rozpočet počítá s příjmy ve výši 1928 miliard a bezprecedentními výdaji ve výši 2223 miliard korun.
Nebudu zacházet do detailů, protože o tom už tady opravdu dlouze hovořila i moje paní kolegyně Alena Schillerová, jenom jeden příklad za všechny, který akcentuje také Národní rozpočtová rada, že dochází nadále k výdajové expanzi veřejného sektoru, která je vyjádřena například dalším plánovaným nárůstem počtu zaměstnanců veřejné sféry zhruba o 8 tisíc osob. A tady samozřejmě polemika nad tím, že na jedné straně hovoříme o šetření a na druhé straně nám tady vznikají nové ústřední orgány státní správy, jejichž funkci by klidně mohlo vykonávat ministerstvo, a to konkrétně Ministerstvo vnitra, mluvím o DIA, to znamená Digitální a informační agentuře, a ještě větší paradox je, že i proti této agentuře a takovémuto vzniku nového ústředního orgánu bojují sami státní zaměstnanci, kteří oslovují poslance, že skutečně toto není cesta správným směrem.
Současná vládní koalice na příjmové straně rozpočtu čerpá z mimořádného navýšení inkasa daní v důsledku pádivé inflace, opět jenom na připomenutí pár čísel, zvýšení DPH o více než 30 miliard korun, meziroční zvýšení daně z příjmů právnických osob ze 131 miliard na 257 miliard, tedy více než 125 miliard, meziroční navýšení daně z příjmů fyzických osob o více než 16 miliard. A takto bych mohla pokračovat dále, například navýšení odvodu z loterií, daně (z?) hazardních her, navýšení příjmů z inkasa ostatních daní a poplatků, navyšování inkasa z dividend státních podniků.
Když už jsem u těch loterií, tak opravdu pro mě v kontextu toho, že samozřejmě zejména jsem sestudovávala rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj, tak je absolutně nepochopitelný pozměňovací návrh z řad koaličních poslanců k daňovému balíčku, kde v podstatě se navrhuje snížení daně z loterií a zároveň vedle toho je ministerstvo, které prostě čelí tak obrovskému propadu příjmů, a to opravdu ve výši 9 miliard korun. Pro mě je toto nepochopitelné, já prostě tomuto přístupu nerozumím.
Já mám obavu z toho, že z Ministerstva pro místní rozvoj se v podstatě v současné vládní koalici stala taková popelka, o kterou nemá nikdo zájem, ale na druhou stranu je potřeba si říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj má velmi důležité agendy. Nebo nikdo z řad koaličních poslanců nevidí tu současnou například bytovou krizi? Nevidí, jaký je zásadní projev hypotečních úvěrů v České republice, k čemu tady dochází? Že v podstatě neexistuje už vlastně forma a podpora vlastnického bydlení, kterou samozřejmě velká část české populace vyžaduje, ale je pro ni zcela nedostupné. Proč se toto neřeší? Proč na to nejsou peníze? Proč se na jedné straně snižují daně z hazardu nebo se chtějí snížit daně z hazardu a na druhou stranu v rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj je na bytovou politiku - a já vás nechci nechat hádat, ale ono to je skutečně úsměvné - tak v rozpočtu MMR na rok 2023 na bytovou politiku je 15 milionů. 15 milionů. Za to dneska v době stavebních prací nepostavíte ani jeden rodinný domek. To je opravdu pro mě neuvěřitelné. Já se samozřejmě budu snažit i panu ministrovi pomoct, co jenom budu moci, abychom ty věci nějakým způsobem ještě napravili pomocí pozměňovacích návrhů, budu velmi ráda na tom spolupracovat s koaličními poslanci, ale přece toto musí být prioritou této vlády. Nemůžeme řešit jenom ty problémy současné energetické krize, ale musíme samozřejmě vnímat i tu krizi s bydlením.
Já ještě jako bývalá ministryně pro místní rozvoj jsem plánovala výši výdajů ve výši 29 miliard korun, v rozpočtu, ve státním rozpočtu, v novele pan ministr umožnil navýšení na 31 miliard, taky jsem to velmi pozitivně kvitovala, že to je určitě cesta správným směrem, aby právě bylo vlastně na rozvoj té bytové politiky jako takové, ale samozřejmě i peníze na rozvoj měst a obcí. Bohužel v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj na rok 2023 ta částka je tedy výrazně snížená, to znamená z 31 miliard na 22,5 miliardy korun. To znamená pokles téměř o 9 miliard v absolutním vyjádření. A to jsou samozřejmě peníze, které, když se na to podíváme i z pohledu a z důsledků té pádivé inflace, tak za tyto peníze získáte ve finále výrazně méně.
Znova se musím vrátit k tomu, protože to číslo v kontextu aktuálního dění, 15 milionů na bytovou politiku, když ceny obytných nemovitostí v Evropské unii se v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšily o 10,5 %, nejvýraznější růst v rámci EU jsme zaznamenali právě v České republice, kde stouply meziročně o 24,7 %. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil evropský statistický úřad Eurostat. Meziroční růst cen obytných nemovitostí v EU byl v prvním čtvrtletí nejprudší od konce roku 2006 a znova připomínám, důsledek toho je, že vy pro toto řešení máte v rozpočtu 15 milionů korun.
Já když se podívám celkově na ten rozpočet, tak samozřejmě vždycky mě zajímá, protože ministerstvo je zejména ministerstvem pro pomoc obcím v jejich rozvoji, ale právě i s bytovou politikou a s cestovním ruchem, tak právě na podporu regionálního rozvoje a cestovního ruchu je tam uvedena částka 18,8 miliardy z těch 22,5. Za nás tam bylo 26,4 miliardy. Tak vidíte, že jenom na těch dotačních programech a na té podpoře pro ty obce je tam samozřejmě velmi výrazný pokles.
Co je ale potřeba zase naopak vyzdvihnout - a jsem velmi ráda, že pan ministr to vzal za tento konec a že skutečně pokračuje v té podpoře Horské služby. Tady je potřeba také ocenit, protože v návrhu rozpočtu je 460 milionů pro Horskou službu a je tam i navýšená dotace pro Státní fond podpory investic, ale v kontextu samozřejmě toho celého dění, kdy tam jsou i brownfieldy a všechny tyto věci a spíše se půjde teda cestou úvěrů, což úplně není ta nejlepší cesta v té době, kdy obce čelí tak obrovským energetickým krizím, inflačním krizím a tak dále, tak ty úvěry samozřejmě ty obce nebudou úplně prioritizovat, ony skutečně budou potřebovat spíše ty dotační prostředky. Ale částka 2,3 miliardy korun také není nic, co bych asi kritizovala, to je cesta správným směrem, navyšovat podporu Státnímu fondu podpory investic.
Já jen doufám, že ty částky - a že si to řekneme s panem ministrem na výboru, mě mrzí, že tady pan ministr teď není přítomen - tak doufám, že i on tím, jak ministerstvo je takové specifické, že on vyhlašuje dotační programy v letošním roce na příští rok, tak ty peníze díky právě panu ministrovi Stanjurovi, který vlastně mu tam přidal do letošního roku, má zaparkovány v nespotřebovaných výdajích a že tyto nespotřebované výdaje tedy půjdou ve prospěch zejména bytové politiky a podpory regionů.
Jenom pro vaše připomenutí, protože v Poslanecké sněmovně je koneckonců opravdu velká řada komunálních politiků, tak jenom vlastně požadavky měst a obcí na dotační tituly Ministerstva pro místní rozvoj jsou zhruba někde kolem 13 miliard ročně. A já, když se na to vlastně podívám z toho pohledu, jak je navržen ten rozpočet, tak na tyto programy je navrženo v rozpočtu celkově, ať už je to rozvoj obcí nebo cestovní ruch, 1,1 miliardy. To je opravdu obrovský nepoměr v kontextu toho, jaká je poptávka po těchto projektech.
Co mě ale velmi mrzí, protože se mi různě potulně dostala do rukou prezentace, kterou ministerstvo v rámci jedné z pracovních skupin Asociace krajů prezentovalo, že chtějí zasáhnout do těchto dotačních programů a chtějí obcím zvýšit vlastně jejich podíl na financování projektů. Znova říkám, v takovéto době, kdy ty obce čelí obrovským krizím, jim ještě zvyšovat ten podíl na dotačních programech bude samozřejmě znamenat obrovské zásahy do jejich rozpočtů. Ještě se v té prezentaci hovoří o tom, že u místních komunikací by spíše obce měly jít do úvěrů než do dotací. No pokud takovéto změny v dotačních programech, tak prosím raději těm obcím řekněte, že třeba pro ten rok je nebudete vyhlašovat vůbec, než samozřejmě nechat ty obce připravovat projekty s úplně mizivou nadějí na to, že uspějí, protože znova říkám, poptávka je 13 miliard, v rozpočtu 1,1 miliardy, tak je přece jasné, že těch neuspokojených musí být celá řada.
Jak už jsem říkala, skutečně když jsem se podívala na rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj, a myslím si, že by stálo za to si to tady říci, jaké byly třeba skutečnosti příjmů Ministerstva pro místní rozvoj a výdajů od roku 2019. Tak příjmy 2019 byly 22,7 miliardy, skutečnost potom byla 23,4 miliardy. A co se týká skutečnosti roku 2022(?), tak to bylo opět 22 miliard. Návrh rozpočtu na rok 2023 je 16,6 miliard příjmů. To znamená vidíte, že vlastně oproti těm předcházejícím rokům, oproti samozřejmě rokům vlády Andreje Babiše ten pokles na Ministerstvu pro místní rozvoj je opravdu rapidní a není možné tady na to neupozornit.
Jenom ještě pro představu, jaké jsou výdaje. Tak skutečnost 2019 27,4 miliardy, skutečnost 2020 31,5 miliard - mluvím tedy o vládě Andreje Babiše. A co se týká návrhu rozpočtu na rok 2023, tak výdaje 22,5. Takže skutečně ten propad tam je. Já bych chtěla moc požádat o to, zda by byla ještě nějaká možnost se bavit, zejména v kontextu řešení bytové krize a pomoci městům a obcím. Určitě budu ráda, pokud budu moci pozměňovací návrhy zkonzultovat zejména tedy s panem ministrem Bartošem, ale i s panem ministrem financí, a budu doufat, že aspoň ještě nějaká koruna nad těch 15 miliard, protože to je opravdu velmi úsměvné, se najde. Děkuji.