Předtím to platilo jen u hovězího masa, ovoce, zeleniny a olivového oleje. Nařízení tak přispěje k lepší informovanosti zákazníků.
Nová pravidla pro značení vepřového, drůbežího, skopového a kozího masa nařizují výrobcům povinně uvádět údaje, v jaké zemi bylo zvíře chováno a v jaké poraženo. Zákazník se tedy dozví, jestli maso, které kupuje, pochází z České republiky, některé země EU anebo ze státu mimo EU.
„Veřejnost stále volá po lepší informovanosti při nákupu potravin a toto je další konkrétní krok. Pokud bylo zvíře chováno v jedné a poraženo v druhé zemi, musí výrobce uvést na etiketě nebo cedulce u prodejního pultu oba dva údaje. Když bylo zvíře chováno a poraženo v jednom státě, stačí, když výrobce zveřejní pouze údaj o původu zvířete,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.
Pro každý druh je stanovena konkrétní lhůta chovu, která musí být splněna, aby na etiketě mohlo být uvedeno, že zvíře bylo v dané zemi chováno. Například u drůbeže platí, že musí žít minimálně jeden měsíc v určité zemi.
Správnost údajů u čerstvého i mraženého masa budou kontrolovat inspektoři dozorových orgánů (Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Státní veterinární správa). Za porušení povinnosti uvádět původ masa může výrobce zaplatit pokutu až deset miliónů korun.