„Právní elektronický systém považuji i za efektivní nástroj pro analýzu regulační a byrokratické zátěže pro podnikatele, která vyplývá z právních předpisů,“ říká ministryně Nováková a dodává: „PES nabídne podnikatelům přehledně a v uživatelsky přívětivé podobě seznam povinností, které je zapotřebí při podnikání plnit. Věřím v jeho úspěch, rozvoj a spokojenost podnikatelů.“
Podnikatelé využívají Právní elektronický systém, který vyvinula Hospodářská komora, od letošního ledna. Vyznat se v přebujelé džungli právních předpisů je v současnosti složité, i podle pravidelných šetření Hospodářské komory hodnotí české firmy byrokratickou zátěž jako jednu z hlavních překážek rozvoje jejich byznysu. V poslední komorové anketě ze září 2018 více než 68 procent oslovených podnikatelů uvedlo, že se jejich administrativní zátěž v porovnání s předchozím rokem zvýšila.
„Všichni podnikatelé a živnostníci zbytečně ztrácejí čas, energii a peníze jen proto, aby ohlídali své zákonné povinnosti a vyhnuli se zbytečným sankcím. Vynaložené úsilí by přitom mnohem efektivněji využili pro svůj byznys. Hospodářská komora ČR, která sdružuje a zastupuje v České republice největší množství podnikatelů, proto našla unikátní způsob, jak jim ulehčit,“ říká k Právnímu elektronickému systému prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Informace, které podnikatelé v PES naleznou, mají v tuto chvíli informativní charakter. Bez příslušné legislativy zatím totiž nelze dát přehledu větší závaznost, kterou by podnikatelé přivítali. V budoucnu chce proto Hospodářská komora usilovat o to, aby přehledy povinností byly přímo povinnou součástí všech zákonů.
MPO se s Hospodářskou komorou dohodlo na vzájemné spolupráci z hlediska zpracování přehledu povinností vyplývajících z právních předpisů, které má resort v gesci. V současné době se tak podílí na seznamu povinností u živnostenského zákona.
Duchovním otcem Právního elektronického systému je Zdeněk Zajíček, prezident ICT UNIE a tvůrce řady úspěšných projektů elektronizace státní správy, mimo jiné také systému CzechPoint a datových schránek. „Podnikatelské právní prostředí dospělo do bodu, kdy se v častých změnách a obrovském počtu právních předpisů přestávají orientovat i ti, kteří na jejich dodržování dohlíží. Tedy zákonodárci, soudy a dozorové orgány. A právě PES přináší ideální řešení, jak podnikatelům pomoci. Již v tuto chvíli náš systém obsahuje celkem 1600 povinností, ostrý start celého systému pak plánujeme v prvním pololetí letošního roku,“ dodává Zajíček.
Spolupráce na projektu PES je jedním z opatření, kterými MPO bojuje proti administrativní zátěži. Do roku 2020 ministerstvo plánuje snížit zátěž o dalších 40 opatření. Z tohoto počtu jich bylo splněno přes 20 a další budou realizována v dohledné době. „Připravili jsme mimo jiné propodnikatelské desatero a chystáme systémová opatření, která by měla zmírnit tempo novelizací a předkládání nových právních předpisů,“ dodává ministryně Nováková.