Hnutí ANO již není ve vládě přes dva roky, přesto ale letos sklidíme jeden z nejlepších výsledků naší práce. Bylo to hnutí ANO, kterému se podařilo změnit důležité zákony a konečně odblokovat přípravy dopravních staveb. A právě díky tomu bude dostanou v letošním roce řidiči rekordních 147,1 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy!
Pamatujete? Píše se rok 2013 a v Česku se zcela zastavila výstavba nových dálnic a silnic. Mohl za to nejen bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který stopnul veškerou přípravu nových dopravních staveb, ale taky velmi komplikovaná dopravní legislativa. Kvůli ní bylo v případě jakéhokoliv sporu prakticky nemožné se pohnout z místa.
Ministerstvu dopravy se ale pod vedením kolegů z hnutí ANO (zejména za D. Ťoka a K. Havlíčka) podařilo prosadit klíčové změny, které jsem já osobně inicioval. Ilustračně mohu zmínit například “malou a velkou” předběžnou držbu nebo pevný řád pro výkupy pozemků. Právě tyto změny zkrátily přípravy o několik let a i díky tomu je dnes ve výstavbě rekordní počet nových dálnic a silnic první třídy. Řada dalších dopravních staveb se pak k zahájení výstavby blíží rychlým tempem..
V loňském roce bylo zprovozněno 15,4 km dálnic a 54,8 km silnic první třídy. V tom letošním to ale bude už rekordních 118,1 km dálnic a 29 km silnic první třídy! Ilustračně mohu zmínit zkapacitnění dálnice D7 u Chlumčan, přeložku dálnice D6 Krupá, podstatný kus dálnic D4 mezi Příbramí a Pískem, D3 z Budějovic do Kaplice, stejně tak D55 směřující od Zlína k hranicím. V příštím roce dojedeme také z Olomouce až do Frýdku-Místku po dálnici D48. Jednoduchým pohledem na statistiky ŘSD dohledáme, že zhruba 80% těchto staveb bylo připraveno a zajištěno k výstavbě právě v předchozím volebním období.
A ptáte se, jaké další stavby plánujeme zahájit letos? Ty nejpodstatnější. Dálnici D11 směřující do Polska, další úseky D6 vedoucí do Karlových Varů, Dálnice D0 (Pražský okruh) východní část Běchovice–D1, část D3 mířící k jižním hranicím a především - další úseky D35. Konkrétně Ostrov - Vysoké Mýto (včetně tunelu Homole), Džbánov - Litomyšl a Litomyšl - Janov.
U silnic první třídy, obchvatů a křižovatek čekejte zahájení stavby v Hradci Králové, kde se po desítkách let začne konečně budovat veledůležitá křižovatka Mileta. Stavby obchvatu se dočkají např. Náchod, Plasy, Bruntál… a z mého regionu také obchvat Sezemic.
Přiznám se, že v tomto případě jsem byl až příliš velkým optimistou a čekal jsem, že obchvat Sezemic bude v lepším případě již vybudován nebo se alespoň bude již stavět! Jsem ale rád, že na základě mé iniciativy a také Spolku pro rozvoj dopravy se do této konkrétní stavby zapojil přímo generální ředitel ŘSD Radek Mátl, který udělal maximum pro urychlení příprav a současně také pro možné snížení dopravní zátěže v Sezemicích.