Nebudu opakovat argumenty, které před malou chvílí uvedla moje kolegyně Alena Schillerová, tedy náš pohled na to, co to všechno zapříčinilo, a důvody, které vidíme, nebo důvody, které ukazují na stav letošního státního rozpočtu.
Velmi krátce se vrátím k argumentaci, kterou jsem tady pověděl v prvním čtení. A nebudu mluvit o soukromých dopravcích, o kamionech a podobně. Tu argumentaci podtrhnu a opřu primárně o dopravu veřejnou a připomenu, že jsme si dávali ta čísla, když jsme si sčítali tady to rozhodnutí tak, jak my ho nazýváme, změna pravidel v průběhu hry, ne tedy od 1. ledna příštího roku, ale teď od pololetí, tak pro vaši představu, kolegyně a kolegové, třeba České dráhy jako hlavní národní dopravce spotřebují nějakých 46 milionů litrů nafty ročně, jednoduchým přepočtem přepočteno na peníze je to kolem nějakých pěti šesti milionů korun za rok.
Pokud tedy tady to pravidlo, s kterým národní dopravce počítal, teď změníme v polovině roku, České dráhy přijdou o nějakých plus minus 36 milionů korun. To samé platí, když jsem si posčítal všechny městské dopravní podniky, ne tedy ty krajské autobusové dopravce, ale sdružení dopravních podniků, které zřizují obce. Je to náhoda, ta částka je podobná: plus minus 36 milionů korun od dopravních podniků v našich městech. Proti tomu pan ministr může argumentovat celkovou nižší cenou nafty, to je jasné, to bych nezpochybňoval. Já tady prostě říkám fakta, to, s čím oni počítají, respektive o co přijdou.
A poslední, co povím - proto, když jsem o tomhle návrhu přemýšlel, tak jsem se nakonec, dámy a pánové, teď se tady hlavně budu dívat do koalice, na zvážení vás za koalici, kteří jste třeba v městských zastupitelstvech nebo krajských a budete vážit svoji roli poslance, toho, který tady v koalici bojuje nebo drží basu s ministrem financí a s vládou za státní rozpočet, ale budete zvažovat i tu svoji roli místního zastupitele, představitele samosprávy, tak jsem se nakonec rozhodl pro jeden pozměňovací návrh, který je čerstvý, který teď odůvodním a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Ten pozměňovací návrh je kompromisní a navrhuje zvýšení spotřební daně tady na toto období, o kterém teď diskutujeme, pokud by to tedy prošlo od srpna, pouze o 50 haléřů na jeden litr nafty.
Já to vnímám jako rozumný kompromis mezi požadavky vlády. Chci panu ministru Stanjurovi trochu ulehčit život alespoň symbolicky jednoduchým výpočtem. Jestli v těch podkladech koruna padesát jsme se bavili o nějakých 800, možná 900 milionů korun měsíčně, třetina, tak jsme na nějakých 250, možná 300 milionech korun. Zároveň, to by byl ten přínos pro státní rozpočet, zároveň ta zbylá částka by tedy zůstala k dispozici, a teď zase, ať jsem korektní, nejen tedy občanům, kterým by se nafta nezdražila tolik, tak samozřejmě i těm kamionovým dopravcům, kteří mají nějaké smlouvy, kontrakty, tendry, tak, a to podtrhuji, i dopravcům veřejným, ať tedy těm krajským, městským, anebo i železničním.
Děkuji za pozornost.