Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.02.2020 18:20:00

Jak zrychlit výstavbu dálnic a železnic? "Polským modelem" liniového zákona

Jak zrychlit výstavbu dálnic a železnic? "Polským modelem" liniového zákona

Pardubický poslanec a předseda sněmovního podvýboru Martin Kolovratník včera jednal s polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem. Tématem setkání byl rozvoj dopravní infrastruktury a efektivní legislativní nástroje.

Polsko v roce 2006 zásadním způsobem změnilo legislativu ve vztahu k liniovým dopravním stavbám, zejména k výkupu potřebných pozemků. Právě majetkové spory jsou jedním ze zásadních problémů, které blokují přípravy silnic, dálnic a železnic v Česku.

Polsko udělalo v poslední dekádě mimořádný pokrok v tempu výstavby dopravní infrastruktury. „S polským ministrem Adamczykem jsme jednali o jejich liniovém zákonu. Naši severní sousedé nám jsou často kladeni za vzor, protože staví opravdu rychlým tempem. Rozdíl námi a Polskem je v tom, že Poláci mají zákonem stanoveno, že když liniová stavba získá stavební povolení, tak stát ve stejném momentu získá také práva k potřebným pozemkům. V praxi to znamená, že výstavba může začít prakticky okamžitě. Výkupy a finanční vyrovnání s majiteli se řeší až následně a stavba není tímto ovlivněna,“ říká předseda sněmovního podvýboru Martin Kolovratník.

Jedním z důvodů společné schůzky byl plánovaný termín dokončení dálnice D11. „Dálnice mezi Hradcem Králové a Jaroměří je již ve výstavbě. Směrem k hranicím nám ale zbývá dokončit úseky o celkové přibližné délce 41 kilometrů. Tento úsek bude kvůli problémům s výkupy pozemků dokončen nejdříve v roce 2026.  Polská strana ale dokončí navazující úsek dálnice již mezi lety 2023–2024 a vznikne zde dopravní problém,“ varuje pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Poslanecká sněmovna právě v těchto dnech jedná o novele zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. „Novelu zákona jsme tento týden projednávali na hospodářském výboru. Právě zde probíhají odborné práce a oponentura k jednotlivým návrhům. Jsem přesvědčený, že současná podoba návrhu novely zasahuje zbytečně do mnoha oblastí a přitom neřeší to podstatné,“ říká pardubický poslanec Martin Kolovratník a dodává: „Společně s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem jsme se dohodli, že v Poslanecké sněmovně ustanovím pracovní skupinu napříč politickým spektrem a v rámci ní budeme hledat způsoby urychlení výstavby po vzoru Polska. Ministr Havlíček mě informoval, že zároveň ustaví interní pracovní tým na Ministerstvu dopravy.“

Novela zákona o urychlení výstavby dopravního zákona z roku 2018 zavedla sice nový institut mezitímního rozhodnutí (tzv. předběžnou držbu), nicméně její využití je svázáno pouze s vybranými stavbami. Navíc ji lze využít pouze za určitých podmínek. „Jsem přesvědčený, že bychom měli být více ambiciózní a mezitímní rozhodnutí aplikovat minimálně na vybrané klíčové stavby, jako jsou všechny dálniční stavby nebo projekty vysokorychlostních tratí. Pokud se nám podaří přesvědčit i opoziční poslance a změna projde úspěšně legislativním procesem, bude to znamenat opravdovou revoluci pro dopravu v České republice,“ uzavírá pardubický poslanec Martin Kolovratník. 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama