Ochránci přírody se obávají, že provozovatel železnice Správa železniční dopravní cesty (SŽCD) a další dotčené subjekty budou této možnosti využívat častěji, než by museli. Tyto pochybnosti nejsou ale na místě a nezakládají se na skutečných faktech. Poslanci proto na dnešní schůzi vrácený zákon jednoznačně schválili v původním znění, a to 132 hlasů pro a pouze 28 proti. Novela vejde v platnost od ledna příštího roku.
Součástí novely zákona o dráhách je pozměňovací návrh, který umožní provozovateli dráhy odstranit stromy a keře, které ohrožují bezpečnost a plynulost železniční dopravy. „Během letošního projednávání novely zákona 266/1994 Sb., o dráhách jsem podal pozměňovací návrh s pracovním názvem „Kácení dřevin“. Tento návrh posiluje pravomoci správce infrastruktury kácet dřeviny, které přímo ohrožují bezpečnost železničního provozu. Jde o to, že v dosavadní právní úpravě se střetávají dva světy,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník a dodává: „Pokud SŽDC potřebuje vykácet nebezpečné dřeviny, musí žádat správní železniční úřad. Ten však musí ve svém rozhodnutí zohlednit fyzický stav stromu nebo keřů. Pokud jsou z dendrologického hlediska zdravé, je tvrzeno, že kácení je zbytečné a že stromy potencionálním rizikem pro dráhu nejsou. Správce infrastruktury tak nemá šanci zajistit bezpečnou dopravní cestu a ochránit zdraví cestujících.“
Téměř po každé větší meteorologické události (silný vítr, těžký mokrý sníh, bouře) vznikají desítky mimořádných událostí na dráze, které Drážní inspekce zdokumentovala a spočítala. Jen v letošním roce se jedná téměř o stovku mimořádných událostí. Z toho ve více než patnácti případech došlo k nebezpečnému najetí vlaku do spadlého stromu! „Zdravé stromy nebo jejich větve padají do trolejového vedení nebo přímo pod kola vlaků, ve kterých jedou stovky cestujících. I zdravé stromy zkrátka způsobují desítky mimořádných událostí, miliónové škody pro dopravce a správce infrastruktury a hlavně ohrožují lidské životy. Navíc je potřeba si uvědomit, že brzdná dráha vlaků je dramaticky delší než například u osobních aut. Pohybuje se běžně v délce stovek metrů, ty nejrychlejší vlaky brzdí i déle než jeden kilometr,“ vysvětluje rizika místopředseda Správní rady SŽDC Martin Kolovratník.
Schválený pozměňovací návrh je výsledkem spolupráce několika aktérů a představuje kompromisní řešení tohoto problému. „Pozměňovací návrh jsem připravoval ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, Drážním úřadem, SŽDC, Federací strojvůdců, se zástupci dopravců a především se zástupci Ministerstva životního prostředí. Zjednodušeně se jedná o to, že SŽDC bude moci smět odstraňovat dřeviny, které ohrožují bezpečnost. Nicméně při takovém postupu musí stále žádat o povolení Drážní úřad, který se při schvalování žádosti musí i nadále řídit a postupovat podle zákona 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Jsem rád, že Poslanecká sněmovna podpořila můj návrh, který vyváženě zohledňuje a vyvažuje jak ochranu lidských životů, tak i ochranu přírody,“ doplňuje autor pozměňovacího návrhu Martin Kolovratník.
Zjednodušení procesu je výrazný krok směrem ke zvýšení bezpečnosti. Česko ale rozhodně nečeká žádné masivní odlesňování, jak tvrdí někteří ekologičtí aktivisté. „Správci tratí, ať už se bavíme o SŽDC nebo o dopravních podnicích, získají větší pravomoc, přesto ale budou muset stále prokázat, že daný strom je rizikový. Bavíme se zde například o velmi vysokých stromech nebo o těch, které rostou v blízkosti dráhy. Pokud vyhodnotí strom jako rizikový, musí onen nebezpečný stav jasně prokázat. Jinak jim takové kácení nebude povoleno,“ uzavírá pardubický poslanec Martin Kolovratník.