Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.05.2023 20:10:00

Lepší právní subjektivita, možnosti lepšího ohodnocení odborníků

Lepší právní subjektivita, možnosti lepšího ohodnocení odborníků

Projev na 63. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. května 2023 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

 Dobré dopoledne, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, vážení členové vlády, já vystoupím velmi stručně, a to ve smyslu podpory nebo směrem k podpoře tohoto vládního návrhu zákona a povím tedy stanovisko opoziční za hnutí ANO. Zopakuji velmi stručně to, co jsem říkal v předchozích čteních a hlavně na garančním hospodářském výboru.

Tady ta relativně jednoduchá nebo krátká novela, ale s relativně velkými, důležitými dopady do života Ředitelství silnic a dálnic vznikla a byla diskutována ve veřejném prostoru několik předchozích let dopředu během předchozí vlády. Nakonec už se to v minulém volebním období nestihlo, a tou větou teď nemyslím nic zlého, ani dobrého, prostě to jen bez emocí konstatuji. Šlo to vládou, usnesením vlády jako věcný záměr na konci volebního období v srpnu 2021. Takže tady chci veřejně ocenit a konstatovat, že tedy současná vláda navazuje na ten záměr, na to dílo, které bylo připraveno vládou předchozí.

Jak jsem řekl, ta novela je právně, obsahově relativně krátká, několikastránková. Je zbytečné opakovat argumenty pana ministra, které tady byly řečeny a kvůli kterým právě tu novelu jako hnutí ANO podpoříme: lepší právní subjektivita, možnosti lepšího ohodnocení odborníků, kteří na straně státu, Ředitelství silnic a dálnic pracují. Myslím si, že je velmi dobré při tvorbě toho finálního návrhu, jaká bude ta právní norma, že ministerstvo zvažovalo několik variant. Ono těch druhů státních organizací, jak víte, je vícero a při těch debatách tady se i zvažovalo a velmi pečlivě posuzovalo, jak funguje i takzvaně sousední investorská organizace, tedy Správa železnic. A podobnou cestou se vláda v tomto návrhu vydává.

Rychlý komentář k pozměňovacím návrhům, které do Sněmovny většinově vložil pan poslanec Blaha. Vím, že byly připraveny Ministerstvem dopravy, a on tedy byl tím nositelem. Opět to pouze konstatuji, nemá to žádnou konotaci. Je to standardní postup. Určitě kvituji to, že v těch výborových, které budou hlasovány pod písmenem A, řekněme zachováváme větší transparentnost hospodaření Ředitelství silnic a dálnic. Tuším asi, jak ty návrhy vznikaly. Aby těch kontrol nebylo tolik, tak tam byly určité výjimky, ale nakonec se kolegové přiklonili k tomu, že je potřeba ty kontroly dělat, a to je určitě cesta správná. Tady připomenu, že i my jsme v předchozím a i v tom předpředchozím období vždy jako hnutí ANO a tehdejší koalice tu transparentnost podporovali, ať už to byly různé návrhy Rekonstrukce státu, nebo i naše vlastní tady v Poslanecké sněmovně, a ty výborové, které míří k tomu, že i nově vzniklé Ředitelství silnic a dálnic, státní podnik, se bude řídit zákonem o finanční kontrole, a také, že na něj v uvozovkách může dosáhnout Státní fond dopravní infrastruktury při kontrole hospodárnosti, využití financí pro investice, tak je to prostě správně a podpoříme.

Podpoříme také návrhy B1 a B2 pana poslance Blahy, které jsou relativně drobné, ale umožňují řekněme těm, kteří připravují stavbu klíčových dálnic a klíčové infrastruktury, trochu jednodušší život, například stanovením toho horního limitu nájemného pro nemovitosti, které jsou dočasně potřebné pro výstavbu nebo údržbu, v některých případech i trvale, a stejně tak se tam hlídá ta případná - to je opravdu extrémní případ - exekuce, která by v případě nějakého soudního sporu mohla zastavit veškeré výkupy pozemků. Je to extrémní případ, ale asi je dobré být vždy připraven.

A poslední, co povím, je návrh pana poslance Lochmana, předsedy dopravního podvýboru a zároveň tedy zpravodaje tohoto zákona, vyřešení efektivnějšího odstraňování těch reklamních zařízení. Tady veřejně chci panu předsedovi poděkovat, že to vzal na podvýbor, že jsme to tam prodiskutovali, vysvětlili si tu cestu, a myslím, že na podvýboru i v médiích byl použit docela pěkný termín: na hrubý pytel hrubou záplatu, a pod to se tedy podepisuji. Pokud stojíme proti opravdu podvodníkům, kteří ty mobilní reklamy umisťují živelně kamkoliv, a v případě správního řízení je posunou o pět deset metrů dál a vyhnou se, obejdou vlastně to správní řízení, tak cesta, kde majitel komunikace se pouze zeptá, jestli to je, nebo není legální, a pokud není, tak to prostě sbalí a odveze, je jednoznačně správná. Vím, že i mezi vámi nebo mezi námi je spousta starostů obcí, kteří jsou také správci svých komunikací, neděje se to jenom krajským SÚSkám a tohle jednoznačně přispívá k bezpečnosti silničního provozu.

Takže, kolegové, jak tedy u všech pozměňovacích návrhů, tak u návrhu zákona jako celku můžete počítat s naší podporou. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama