Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.10.2019 13:53:52

Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů dosahuje už 10 miliard korun ročně

Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů dosahuje už 10 miliard korun ročně

V Poslanecké sněmovně se v úterý konal seminář o ochraně spotřebitelů při koupi ojetých vozů.

Pod záštitou předsedy podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka (ANO) ho společně uspořádali Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOČR) a Institut pro politiku a společnost.

Reagovali tak na nekalé praktiky a nešvary, které ohrožují české spotřebitele při koupi ojetého vozu. Kromě oblíbeného stáčení tachometrů jde o podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárií či pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Právě u dovážených ojetých aut je proto největší riziko z pohledu bezpečnosti vozidla. Velká část dovezených aut navíc splňuje pouze zastaralé emisní normy.

V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetých aut než nových. „V loňském roce dosáhl počet prodaných ojetin přibližně 765 000 ks, průměrná cena za ojeté auto činila 228 000 Kč. Hodnota trhu prodávaných ojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám Kč,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník a dodává: „Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší.“

Věkové struktuře českého vozového parku nepřidává ani skutečnost, že více než polovina dovážených ojetých osobních aut je starší 10 let. Přitom každé páté dovezené vozidlo do 11 let stáří prodělalo škodní událost, o níž jeho český majitel pravděpodobně ani neví, u starších vozů lze očekávat poškození ještě častější.  Technický stav dovážených ojetin v kombinaci s jejich stářím tak snižuje bezpečnost na českých silnicích. Vzhledem ke stáří dovážených vozů je navíc zřejmé, že velká část z nich splňuje zastaralé emisní normy, což zhoršuje životní prostředí v Česku.

„Proti stáčení tachometrů i zatajování havárií lze bojovat prověřováním historie ojetých vozů ještě před jejich koupí. Systém Autotracer, který k prověření historie ojetých aut slouží, obsahuje více než miliardu dat, od října je navíc jeho součástí výrazně více dat k autům dovezeným ze zahraničí. Jedná se o data od pojišťoven zejména ze západní Evropy,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje. Prostřednictvím Autotraceru lze odhalit nejen stočený tachometr či zatajenou havárii, ale i řadu dalších nešvarů, jako je omlazení vozu, zatížení leasingem či úvěrem, odcizení či uměle navýšená cena. Kromě podvádění s tachometry trápí český trh ojetých vozidel i zakrývání vážných havárií či dovozy přestárlých aut, jejichž emisní normy jsou již za hranou přijatelnosti.

V rámci panelové diskuse zazněla proto především dvě konkrétní doporučení ke zlepšení situace na českém trhu ojetých vozidel. Je to jednak intenzivnější osvěta ohledně prověřování vozů a dále zpřísňování dovozu těch nejstarších vozů, jejichž emisní normy jsou již významně překonané. „V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát by měl v této politice pokračovat,“ uzavírá Tomáš Prouza, prezident SOČR.

Diskuse na semináři se kromě organizátorů a reprezentantů zákonodárných sborů zúčastnili zástupci státních institucí včetně České obchodní inspekce a Ministerstva financí ČR a představitelé profesních i spotřebitelských sdružení: Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama