Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.02.2023 13:39:00

V tuto chvíli je stále nezajištěných 30,7 miliardy na dopravní infrastrukturu

V tuto chvíli je stále nezajištěných 30,7 miliardy na dopravní infrastrukturu

Projev na 52. schůzi Poslanecké sněmovny 8. února 2023 k podmínkám půjčky na výstavbu dopravní infrastruktury

 Tak pane předsedající, děkuji za slovo. Přeji dobré dopoledne.

No já se svým návrhem, kolegyně, kolegové, vlastně prožívám takové malé déja vu, protože se pokusím navrhnout a požádat vás o zařazení nového bodu, naprosto stejného, který jsem tu navrhoval už na jednom z našich předchozích zasedání v úterý 24. ledna. Bohužel neúspěšně. A bohužel tak, jak se posunul čas, už vlastně, jestli dobře počítám, o tři týdny, tak ta situace - nebo o dva týdny přesně, tak ta situace je prakticky stejná, možná ještě trochu horší. A hned vysvětlím.

Ten název bodu mluví za vše, nazývám ho - nejistý rozpočet Ministerstva dopravy a ohrožení výstavby. A já jenom mohu zopakovat argumenty, které jsem tady přednesl toho 24. ledna. My jasně říkáme a vysvětlujeme už od loňského podzimu, že projednávání jak státního rozpočtu, tak navazujícího rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na jednu stranu zní a může znít dobře. Je to oněch avizovaných 150, více než 150 miliard korun.

A víte, že ve veřejných vyjádřeních jsme jak já, tak teď v tuto chvíli předsedající pan místopředseda Karel Havlíček, jsme kvitovali, že tato vláda navazuje na to vysoké tempo výstavby dopravní infrastruktury, které jsme nastavili my, které jsme pro vás připravili. Ale že ta veřejná, veřejně proklamovaná čísla mají jeden ohromný háček. A ten háček, že se jmenuje 30,7 miliardy korun. Tedy zhruba plus minus 20 % celkového rozpočtu SFDI.

Znovu trpělivě upozorňujeme tady na ten ohromný problém, který potenciálně má Ministerstvo dopravy, ten resort před sebou. A to je v tuto chvíli stále nezajištěných 30,7 miliardy korun, které - když jsme o tom mluvili při prvním, druhém, třetím čtení státního rozpočtu a rozpočtu SFDI, tak byly i v oficiálním zdůvodnění Ministerstva dopravy komentovány, takže přesné parametry půjčky, půjček z Evropské investiční banky, popřípadě z vydaných dluhopisů Státního fondu dopravní infrastruktury, že budou upřesněny ty parametry, jak budou vypadat ty podmínky toho, za které si stát půjčí.

No ale vidíte, že jsme na to upozorňovali v říjnu, v listopadu, v prosinci a teď na konci ledna, teď už máme půlku února a bohužel stále žádné podmínky, žádné parametry té půjčky, za jakých podmínek by si stát, Ministerstvo financí, potažmo Ministerstvo dopravy mělo půjčit více než 30 miliard. Stále je nevíme.

Přitom podle dostupných informací, které máme, tak generální ředitelé těch největších investorských organizací, ŘSD, Správy železnic, dostali za úkol, dostali pokyn zasmluvnit a chovat se tak, že tu částku mají v plné výši. Pro vaši představu, abych byl v tom zdůvodnění konkrétní, u Správy železnic se jedná ze 70,4 miliardy o nejistotu ve výši 9,5 miliardy.

U ŘSD je ta situace ještě horší, celková alokace pro letošní rok je 65,5 miliardy, ale z toho úvěrového, z té potenciální půjčky, jejíž parametry dodnes neznáme, se z těch 65,5 miliardy jedná o 21,1. Takže, přátelé, třetina, více než třetina celkového rozpočtu ŘSD pro letošní rok v tuto chvíli stále není vykryta.

Ještě dvě čísla, kterými dokladuji a argumentuji nutnost tento bod tady projednat a požádat ministry financí a dopravy o vysvětlení, je to řekněme takzvané má dáti - dal. Jak jsem řekl, Zbyněk Stanjura prohlásil, že struktura a parametry financování budou předloženy vládě ke schválení, ale kritizoval to také Mojmír Hampl, že je to vlastně skrytý dluh, a ten skrytý dluh se ukazuje i v oficiálně schválených písemných dokumentech, v kapitole 327 státního rozpočtu, Ministerstvo dopravy, čteme na řádku dotace pro SFDI částku přes 92 miliardy korun, ale proti tomu SFDI na straně příjmů počítá s částkou více než 123 miliardy korun, přesně tedy rozdíl těch více než 30 miliard. Opakuji, je půlka února, stále ještě neznáme parametry této půjčky a budeme na to stále upozorňovat a žádat ministry financí a dopravy, aby tohle vysvětlili, ukázali, jak chtějí v letošním roce postupovat.

Takže, pane předsedající, já prosím za prvé o zařazení nového bodu s názvem Nejistý rozpočet Ministerstva dopravy a ohrožení výstavby, a prosím, pokud páni ministři budou připraveni, můžeme to za půl hodiny zvládnout, zařadit tento bod jako první pevně zítra ve čtvrtek v 11.00.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama