Začátek poskytování služeb nového dopravce BusLine, který vzešel z lopotné soutěže, se stává fiaskem. Trpí hlavně občané, kteří se nemohou dostat do práce, k lékaři nebo do škol.
Pro občany Pardubického kraje to je ohromný průšvih. Píší a volají mi lidé ze zmíněných regionů, že jdou s dětmi brzy ráno na zastávku a autobus vůbec nedorazí. Nemají vlastní automobil a spoléhají se na službu, na kterou jsou zvyklí. Velmi ztěžka se dostanou k informacím, zda se vůbec dojedou do práce nebo do školy. Vedení Pardubického kraje selhává tím, že nedokáže zajistit základní dopravní obslužnost pro své občany.
Za hnutí ANO jsme od roku 2020 upozorňovali na možné problémy, které se mohou stát, pozorovali jsme obtíže při vlastní krkolomné soutěži. Navrhovali jsme jiný způsob, a to že bychom si sami nakoupili vozový park, měli ho ve svém vlastnictví a objednávali si jen vlastní službu. Stávající koalice tento progresivní koncept odmítla a tvrdošíjně prosadila tuto nekvalitní soutěž pouze na cenu. Ukazuje se, že to byla chyba.
Dopravce, který nedodává zasmluvněné služby, se omlouvá, že nemá řidiče. To je pro nás nepřípustné. Kraj si objednal službu a odpovědní politici měli s předstihem nechat prověřit funkčnost nového systému včetně záloh. V dnešní době nestačí pouze sliby, je nutné mít vše podchycené. Smutnou realitu vidíme v přímém přenosu. Prohlášení hejtmana Martin Netolický, že by BusLine měla jezdit zdarma, je populistické, neboť nevyřeší aktuální problém občanů, kteří marně očekávají svůj spoj.
Web Pardubický kraj by právě v této době měl být přehledným zdrojem informací pro občany. Nechápu, proč na něm ještě není zřízen nouzový rozcestník hned na nejhlavnější pozici webu. Obecné tiskové zprávy jsou málo, lidé potřebují konkrétní informace o jejich spoji, aby se dokázali alespoň nějak zařídit. Takový mikroweb lze vyrobit za jednu noc. Jsme v krizi, podle toho musíme jednat.
V pondělí bylo odřeknuto 98 spojů, v úterý 188, ve středu 167. Takový stav je naprosto neúnosný. Jsme v krizovém stavu, kraj má okamžitě poptávat ostatní dopravce, aby vyjeli sami a následně zvýšené náklady vymáhat po BusLine. Obecná informace o tom, že pan radní jedná a žádá, je v současné situaci naprosto nedostatečná. Kraj musí vstoupit aktivně do řešení problému a sám objednat náhradní dopravu, má na to aparát.
Dopravní výbor Pardubického kraje má naplánované jednání na úterý 21. června 2022, mimořádně z organizačních a časových důvodů pouze pro jeho členy bez samostatného bodu o aktuální situaci. „V úterý jsme obdrželi pozvánku s pouze čtyřmi body, které kopírují jednání červnového zastupitelstva. Je třeba jednat aktivněji i třeba svoláním mimořádného výboru ještě v tomto týdnu formou online konference. Očekáváme od vedení kraje jasné informace o tom, jak bude postupovat, aby co nejrychleji došlo k nápravě současné neutěšené situace. Požádal jsem o svolání mimořádného jednání i online formou, nebo rozšíření úterního jednání o řádný bod, který se týká této problematiky,“ uvedl kolega Jan Hrabal, člen dopravního výboru, který v minulosti upozorňoval i na to, že systém IDOS zobrazuje i odřeknuté spoje, což může být pro řadu lidí matoucí.
„Pardubický kraj by měl na svém webu zveřejnit, samozřejmě za dodržení všech právních předpisů, smlouvu s BusLine včetně sankcí za neplnění zesmluvněných služeb. Je třeba veřejnosti ukázat, jak jsou nastaveny pokuty za neodjeté spoje. Autobusy jsou placeny z veřejných peněz, je třeba být maximálně transparentní. Rádi bychom my i široká veřejnost věděli dopředu, kolik kraj může získat finančních prostředků, aby nejen je mohl použít pro náhradní řešení,“ říká zastupitel David Švec.
Ceny benzinu letí nahoru a v době zvýšené poptávky po veřejné dopravě kraj selhává. Někteří lidé se tak vrací zpět do aut i za cenu výrazně vyšších nákladů a současné inflační tlaky pociťují ještě silněji.