O čem je řeč? Dosud jsme byli zvyklí, že soukromí železniční dopravci operují na hlavních tratích, která spojují největší města. Od pondělního rána je ale vše jinak. Soukromí dopravci přebírají část rychlíků a krajských linek. Čeká nás zvýšení komfortu a kvality cestování? Bohužel první pocity vzbuzují rozpaky …
Uplynulý víkend byl z pohledu železnic mimořádně zajímavý. Začal totiž platit nový jízdní řád, který přinesl změnu v poměru sil na našich kolejích. Českým drahám (ČD) končí desetileté smlouvy v krajích na dotované linky a kraje proto začaly jednat i s jinými dopravci. ČD dosud zajištovaly celkem 95 % regionální dopravy, nově tomu bude ale „pouze“ 89 %. Na trh regionální dopravy totiž vstoupili další dopravci.
O jak velkou změnu se jedná, můžeme ilustrovat třeba na příkladu společnosti Arriva, která dosud měla pouhé dvě linky a v železničním světě tak byla pouhým trpaslíkem. Její role se ale od tohoto týdne zásadně změnila. Nově zajišťuje několik vlakových spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Navíc k tomu bude provozovat tři rychlíkové linky a pět regionálních ve Zlínském a v Libereckém kraji.
Regionální dopravu bude ale nově zajišťovat například i RegioJet, AŽD, Die Länderbahn nebo například Leo Express. Poslední jmenovaný by nás měl zajímat ze všech nejvíc. Leo Express totiž bude zajišťovat spojení Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr, Dolní Lipka – Hanušovice a především spojení Praha – Pardubice – Ústí nad Orlicí – Lichkov – Vratislav. Tolik na úvod.
Chápu, že každá novinka si musí sednout. Myslím si ale, že rok na přípravu nebyla zase tak krátká doba. A že když někdo jde do podnikání, tak by měl udělat maximum, aby jeho služby byly co nejlepší. Zatím to tak (především u Arrivy) nevypadá. Budu proto vše pečlivě hlídat, jestli dojde k nápravě. Varováním budiž čtvrteční příběh, kdy bulharský strojvůdce nerozuměl pokynům výpravčího a nebyl schopen vyjet do kopce.
Určitě máte postřehy z terénu i Vy. Prosím, posílejte mi je! Jako předseda sněmovního podvýboru pro dopravu chci tuto oblast hlídat. Záleží mi na pohodlí cestujících a nabídce co nejlepších služeb. Vaše podněty budu pečlivě sbírat a pak je předám ministerstvu dopravy a samotným dopravcům. V průběhu zimy mohu svolat jednání podvýboru a pokud k tomuto kroku dojde, budu chtít, aby poslanci tohle téma aktivně řešili ve Sněmovně.
Martin Kolovratník