Jedná se o tato vlaková spojení:
Plaňany – Kouřim, Křinec – Městec Králové, Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov, Mšeno – Mladá Boleslav, Mělník – Mšeno (což je nedávno nově, půlmiliardovým nákladem, zrekonstruovaná trať!), Vraňany – Lužec nad Vltavou (kde bylo též nedávno dokončeno vybudování souboru zdvihacích mostů, včetně jednoho čistě železničního, za další stovky milionů korun z veřejných peněz!), Rakovník – Kralovice, Čisovice – Mníšek – Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov a Čelákovice – Mochov.
A středočeští radní dokonce v tomto týdnu arogantně odmítli i nabídku ministerstva dopravy na jednání o plánu, jak, s pomocí státu, tyto železniční trati udržet v provozu!
Po nedávném zrušení slev na jízdné pro středočeské žáky, studenty a seniory tak tedy následuje další útok nového vedení Středočeského kraje na veřejnou dopravu a zájmy středočeských občanů.
Asociální středočeská vláda porušuje předvolební sliby
Vedení
středočeského kraje ve složení: hnutí STAN, Piráti, ODS, TOP 09,
KDU-ČSL a Zelení tak pokračuje v nesmyslném a neodůvodněném omezování
veřejné dopravy v našem kraji. Navíc
se nyní jedná o likvidaci dlouholetých tradičních lokálních vlakových spojení
mezi malými obcemi a osadami
na jedné straně a spádovými městy a sídly na straně druhé.
V místech,
kde železnice představuje mnohdy jediný typ pravidelné přepravy do zaměstnání a škol pro místní obyvatele. A děje se tak i zcela v rozporu
s předvolebními sliby nyní v kraji vládnoucích stran, plnými (jak vidno nepravdivých)
řečí o podpoře krajské veřejné
dopravy, zejména té železniční,
a o jejím rozšiřování a posilování.
Dle slov krajského radního pro mobilitu, Petra Boreckého (STAN), se v případě rušených tratí jedná o „neperspektivní spoje“. Přičemž za měřítko „(ne)perspektivnosti“ byl zvolen počet cestujících na daném železničním úseku za jeden týden.
Konkrétně pak jde o hranici 2 500 cestujících, čili se vůbec nejedná o nějaké nevyužívané spoje pro pár jednotlivců, ale o důležitou veřejnou službu pro tisíce našich občanů.
Přitom plánovaná úspora, kterou by tento necitlivý a škodlivý krok přinesl, není z hlediska celkového rozpočtu Středočeského kraje absolutně nikterak závratná – jde o 52 milionů korun ročně, tedy o pouhých 0,16 % z celkových plánovaných výdajů kraje na rok 2021!
Útok na podstatu veřejných služeb
Navíc argumentace o ekonomické nevýhodnosti a nerentabilitě provozu rušených lokálních železničních spojů je systémově zcela scestná již z podstaty věci.
Zajištění
obslužnosti veřejnou dopravou pro pokud možno všechny sídla a všechny občany kraje je totiž veřejnou službou, která se nemá řídit tržními
kritérii a logikou poměru nákladů a výnosů. To nechť je, zcela správně
a legitimně, doménou soukromých dopravců.
Úlohou veřejné správy, včetně krajské samosprávy, je zajistit všem občanům kraje z jejich daní kvalitní a dostupné veřejné služby za rovnocenných podmínek a rovnováhu veřejných příjmů a výdajů řešit nikoli v každé dílčí rozpočtové položce, ale až na úrovni rozpočtu, v tomto případě krajského, jako celku.
Středočeská vláda jde tedy pověstnou cestou “nejmenšího odporu“, kdy likviduje potřebné veřejné služby a šetří pouze na lidech, kteří se nemohou bránit.
Zdroje by tu byly…
Namísto toho, aby hledala nové zdroje krajských příjmů, které se přímo nabízejí – na což dlouhodobě upozorňuje naše středočeská organizace hnutí SPD. Jde o změnu zákona o rozpočtovém určení daní, která by vedla k významnému posílení příjmové stránky středočeského krajského rozpočtu.
A to například tak, že by rozpočtové příjmy našeho kraje byly posíleny o část podílu z daňových odvodů osob, které ve středních Čechách fakticky trvale žijí (a využívají zde všechny veřejné služby financované naším krajem), ale úřední trvalé bydliště mají na území jiných krajů, nejčastěji v Praze. Dle studie provedené předchozím vedením Středočeského kraje jde o více než 300 tisíc osob!
Zdražují i jízdné
Od 1. srpna navíc v našem kraji došlo i ke zvýšení cen jednorázových i předplatných jízdenek ve veřejné dopravě, což bude znamenat další markantní „zásek“ do peněženek Středočechů.
Ceny jízdného pro jednotlivé jízdy budou nově odstupňovány po deseti korunách za každé nové přepravní pásmo, což u nejdelších úseků představuje zvýšení ceny až o 30 procent – a měsíčně pak částku okolo jednoho tisíce korun. Ceny všech předplatných kuponů se současně zvyšují o 25 procent!
Ukazuje se tak mimo jiné i to, že přenesení zodpovědnosti za veřejnou autobusovou a železniční dopravu ze státu na kraje bylo velmi nešťastným řešením a riskantním krokem v neprospěch občanů.
Středočeské memento
Složení současné středočeské krajské vládnoucí koalice odpovídá tomu, jak by mohla vypadat sestava budoucí české vlády po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny, pokud by ji tvořila uskupení dvou předvolebních koalic ve složení STAN + Piráti a SPOLU (ODS+KDU-ČSL+TOP 09).
Z jejich chování a praktických kroků ve Středočeském kraji lze tedy docela dobře předvídat, jakým způsobem by se taková vláda chovala. S vysokou pravděpodobností by se vydala cestou omezování a zdražování veřejných služeb, což zákonitě vytváří prostor pro jejich budoucí privatizaci a pro jejich praktickou nedostupnost širokým skupinám občanů. Na příkladu osudu středočeské veřejné dopravy to vidíme velmi dobře.
Pro hnutí SPD je toto pojetí správy kraje (i státu) naprosto nepřijatelné - a budeme dělat vše pro to, aby po nejbližších krajských volbách došlo k jeho změně, a aby se nikdy nestalo realitou na celostátní úrovni!