Ing. Michaela Šojdrová

  • KDU-ČSL
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,99. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.05.2016 11:21:00

Čína, ačkoli je naším důležitým partnerem, není tržní ekonomika

Čína, ačkoli je naším důležitým partnerem, není tržní ekonomika

Podle europoslankyně Čína nesplnila všechny závazky učiněné při přístupu k WTO před 15 lety. Z tohoto důvodu nelze Číně takový status přiznat, ať už k tomu vedou jakékoli právní důvody.

"Nedokážu si představit, že v rozporu s realitou přiznáme Číně status tržní ekonomiky. To by byla velká past, do které bychom se dostali. Pak bychom jen velmi obtížně hledali nástroje proti dumpingu," říká česká europoslankyně Michaela Šojdrová. Společně s většinou europoslanců vidí případné riziko pro evropské firmy a zamětnanost v EU.

"Jsem ráda, že tu od pana komisaře a mnoha mých kolegů jasně zaznělo, že Čína – ačkoli je naším důležitým partnerem – není tržní ekonomika a pravděpodobně jí nebude ani na konci roku. Mezi odborníky na Čínu panuje obecná shoda, že velká a strategická odvětví jsou v Číně propojena se státem do takové míry, že nelze hovořit o tržním hospodářství. Alarmující jsou pak zejména obrovské čínské výrobní přebytky, zejména u oceli," upozornila Šojdrová.

Podle europoslankyně Čína navíc nesplnila ani všechny závazky učiněné při přístupu k WTO před 15 lety. Z tohoto důvodu nelze Číně takový status přiznat, ať už k tomu vedou jakékoli právní důvody.

"Jsou tu také pochybnosti o účinnosti případných ochranných nástrojů, které by EU zavedla po přiznání tržního statusu Číně. Touto nejasnou cestou bychom se vydávat neměli, byť se jeví, jako vhodný kompromis. Čína může kdykoli v budoucnu jasně prokázat, že tržní a nedumpingové podmínky panují v celé zemi a ve všech klíčových odvětvích, a EU může poté svůj postoj přehodnotit," uzavřela M. Šojdrová.

Pět kritérií pro udělení tržního statutu: 1) nízká míra vlivu vlády, pokud jde o přidělování zdrojů a rozhodování podniků; 2) absence narušujících zásahů do soukromé sféry; 3) skutečné naplnění zákonodárství o obchodních společnostech, včetně odpovídajících pravidel pro správu společností; 4) efektivní právní rámec pro funkční podnikatelské prostředí, včetně ochrany duševního vlastnictví, pravidel pro úpadek apod.; 5) existence skutečného finančního sektoru.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama