Kurzy CTY nemají v našem vzdělávacím systému žádnou kvalitativně srovnatelnou alternativu. Pokud je přijmeme za své a zaplatíme si je, pak máme šanci získat know how, a do budoucna se z tohoto projektu může stát pilotní projekt pro systémové opatření. Ale to vyžaduje počáteční investici, v této chvíli 5 milionů na letošní školní rok. Zatímco žáci již investovali peníze i čas, ministerstvo podivně přešlapuje a zkoumá efektivitu.
Víte co je neefektivní? Za desítky milionů korun dělat opakovaně mezinárodní hodnocení patnáctiletých žáků (PISA) a pak je hodit do koše. Přesně to dnes dělá ministerstvo. Jinak by nemohlo nevidět, že nám stále klesá poměrný počet žáků s nejlepšími výsledky.
Z hodnocení PISA 2012: „Od roku 2003 se současně statisticky významně snížil podíl nejlepších žáků na páté a šesté úrovni o 5,4 %. Na těchto nejvyšších úrovních způsobilosti se tak v roce 2012 nacházelo přes 14 % chlapců a 11 % dívek (v roce 2003 to bylo 22 % chlapců a 15 % dívek).“
Vzdělání je klíčem k životnímu úspěchu. Proto souhlasím s tím, že je třeba výrazněji i finančně podporovat sociálně slabé a různě znevýhodněné žáky, aby každé dítě mohlo dosáhnout těch nejlepších výsledků. Když říkám každé, pak i to, které má výsledky výborné, ale může mít ještě lepší, jen mu dát motivaci a prostor. Online kurzy CTY nejsou rizikovým experimentem, jsou vyzkoušené a fungují, jejich cena je „tržní“. Až ministerstvo školství nabídne stejně kvalitní alternativu levněji, nepochybně bude mezi žáky i školami o ni velký zájem.
Protože v této chvíli hrozí zmaření již vložených investic žáků, podepsala jsem petici, která vyzývá ministerstvo k podpoře stipendií pro kurzy CTY.