Já tady chci třeba zmínit stavbu dálnice D7, která je naprosto kritická. Je to dálnice - nebo dneska téměř silnice a ne dálnice díky tomu, že není dostavěná, kde dochází k neustálým zácpám, kde dochází k neustálým kritickým dopravním situacím a kde dochází k neustálým nehodám, bohužel často i tragickým. A ta dálnice - a teď budu např. mluvit o obchvatu města Louny, který je jedním z nejtragičtějších úseků nejenom na této dálnici, ale vůbec v celé České republice, tak ten měl být začít stavěn v roce 2016. Nestaví se. Je odložen a podle dopisu ministra dopravy, který jsem obdržel 26. května tohoto roku, se začne stavět nejdříve v roce 2019. A ty důvody, které uvádí ministr dopravy, jsou celkem jednoduché: Zkapacitnění tohoto obchvatu bude nejdříve od roku 2019, a to cituji, a to z důvodu nutnosti zpracování nové dokumentace EIA a provedení procesu EIA... Takže toto plně padá na odpovědnost ministra životního prostředí Brabce, který nebyl schopen vyjednat lepší podmínky pro novelu zákona EIA. To, že už potom bylo pozdě a že ta novela musela vypadat, jak vypadá, to už jako argument neberu.
To, že byly vyjednané výjimky pro nějakých 10 prioritních staveb, tak já se tady musím zeptat, proč těchto 10 prioritních staveb a proč ne nějaké jiné. Já považuji za stejnou prioritu právě i dostavbu dálnice D7 a samozřejmě nerozporuji, že ta priorita je např. Prodloužená Rudná či jiné úseky. A těch úseků bychom tady našli celou řadu.
Já jsem zaznamenal takové slavnostní vystoupení, kde vystupoval jak premiér, tak ministr životního prostředí a řekli: My jsme tady... Nám se podařilo vyjednat v Bruselu, že těch 10 úseků budeme moct stavět a patří mezi ty prioritní úseky... Mně to připadá, prosím pěkně, jako prohlášení pyromana, který zapálil statek a chlubí se tím, že uhasil stodolu. Takže toto je asi stejné, chlubit se tím, že máme nějakých 10 prioritních úseků, kterých už samozřejmě není 10, ale bohužel jich je jenom 9.
To, co tady říkal můj předřečník pan kolega Stanjura, že ten billboard - on se nejmenoval tedy silnice, silnice, silnice, ale jmenoval se dálnice, dálnice, dálnice - tak ten billboard visel i na té nedostavěné D7 a můžu říct, že možná bych za něj mohl poděkovat, protože ten skutečně mnoho voličů hnutí ANO určitě v tomhle směru nepřinesl. A stejně tak jak ministr Brabec asi těžko dneska může přijet na Prodlouženou Rudnou resp. do Ostravy-Poruby či Zábřehu, kde ta Rudná vede, a vysvětlovat jim, proč zrovna ta prodloužená Rudná se nestaví, tak jsem zvědavý, co bude vysvětlovat, když přijede třeba na Lounsko, proč tam se nestaví ona D7 a proč každým dnem rodiny, které mají své členy, kteří dojíždějí za prací, protože samozřejmě ten region, jak jistě víte, je velmi strukturálně postižený a lidé, kteří jsou aktivní, se snaží dojíždět za prací třeba do Prahy nebo do středních Čech, tak jsou každý den ohroženi tím, že se může nedejbože stát nějaká nehoda.
Já tady skutečně nechci hrát na city, ale chtěl bych velmi požádat o to, abychom se, pokud je ještě ta možnost, dívali na všechny ty nedostavěné úseky, které byly odsunuty kvůli novému posudku EIA, jako na prioritní, abychom se nedívali na prioritní pouze u těch 10 úseků, které měly to štěstí, že se dostaly mezi priority vlády. Protože pokud z těch 80 úseků je prioritních pouze 10, tak je mi současné vlády a ministra Brabce velmi líto.