„Nová veřejná přístaviště by měla vzniknout od Neratovic až po Kolín. Kromě Nymburka, Čelákovic, Neratovic, Osečku a Mělníka by měla vyrůst ještě v Lysé nad Labem, Sadské, Poděbradech a v Kolíně. Slibujeme si od toho zvýšení turistického ruchu v našem kraji podle vzoru Baťova kanálu. Tento způsob turistiky je velice populární v západní Evropě, takže předpokládáme příliv turistů i ze zahraničí,“ uvedl středočeský hejtman Miloš Petera.
Města už před pěti lety sepsala dohodu o spolupráci
Mělnický přístav na soutoku Labe a Vltavy je významné mezinárodní lodní logistické centrum a křižovatka mezi různými druhy dopravy. Za posledních několik let do jeho rozvoje investovala společnost České přístavy asi 700 milionů korun. Přístav si v doprovodu generálního ředitele Českých přístavů Miroslava Černého a ředitele mělnického přístavu Jana Šnejdárka prohlédl hejtman Miloš Petera ve čtvrtek 19. března 2015. „Je tu vidět ohromný kus práce. Viděl jsem přístavní protipovodňovou hráz navýšenou minimálně na stoletou vodu a také opravené zázemí přístavu. Diskutovali jsme i o využití materiálu vytěženého z koryta Labe, který přístav nabízí za velmi příznivou cenu. Obce, které by o zeminu měly zájem, se mohou obrátit přímo na kraj,“ dodal hejtman Petera.
Města, ve kterých se plánují přístaviště, už před pěti lety sepsala dohodu o spolupráci, kterou Miloš Petera ještě jako nymburský starosta inicioval. „V Nymburce se také proto zřídila obecně prospěšná společnost Plavba po Labi, která bude zajišťovat propagaci této turistiky a připravovat široký program využití Labe pro rekreační, sportovní a kulturní aktivity a starat se o co nejvyšší komfort turistů,“ dodal Petera.
Všechna přístaviště budou veřejná
Kapacita stání v nových přístavištích bude 10 až 16 rekreačních plavidel, samostatně bude zastávka pro osobní loď. Lodě pro malou rekreační plavbu, jako například čluny, kabinové lodě s ubytováním zvané hausbóty mají zpravidla délku do 10 metrů. V přístavech si výletníci budou moci doplnit vodu, připojit se na elektrickou energii a zbavit se odpadu. „Všechna přístaviště budou veřejná. Pro kotvení bude povoleno 48 hodin. V tuto chvíli ještě není jasné, ve kterém přístavišti bude možnost doplnit paliva,“ uvedl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Jan Bukovský.
Ředitelství vodních cest vybuduje a bude provozovat vlastní přístavní mola, města a obce je doplní parkovišti a další infrastrukturou a sociálním zázemím. Náklady na stavbu jednoho přístaviště se budou pohybovat mezi 15 až 20 miliony korun. Stavby financuje ŘVC prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, města základní infrastrukturu mimo řeku a následnou péči o objekty.