Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážený pane předsedo vlády,
vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,
vážení hosté, domnívám se, že nejvhodnější příležitostí, jak má
prezident republiky pozdravit novou Poslaneckou sněmovnu, je právě
okamžik, kdy tato Sněmovna jedná o pravděpodobně nejdůležitějším
programovém bodu, a to je vyslovení důvěry této vládě.
Jsem si
vědom toho, že ve volební kampani zaznělo ze stran nejrůznějších
politických subjektů mnoho slibů a že v případě vytvoření jakékoli
koaliční vlády je nutné hledat racionální kompromis tak, aby se alespoň
část těchto slibů či závazků promítla jak do koaliční smlouvy, tak do
programového prohlášení.
Na druhé straně bych chtěl říci, že
programové prohlášení považuji za jakýsi kolektivní slib či závazek.
Slib, který by měl být kontrolovatelný a k jehož porušování by nemělo
docházet, jak jsme zažili v minulosti, kdy dané slovo neplatilo, kdy
podaná ruka, ale i podepsaná smlouva byly znehodnocovány krátce po svém
uskutečnění. A myslím si, že to byl jeden z faktorů, proč se rozpadla
minulá vládní koalice. Nelze slibovat snížení daní před volbami a
zvýšení daní po volbách.
Ale dovolte mi, abych se dostal k
tématu, které mně přísluší, a tímto tématem není hodnocení programového
prohlášení vlády, protože to je povinnost předsedy vlády a členů vlády.
Tímto tématem není ani kritika tohoto programového prohlášení, protože
to je povinnost opozice. Ale tímto tématem je odpověď na otázku, kterou
mně mnozí politici kladli zejména v souvislosti s mým vánočním
poselstvím, když jsem mluvil především o potřebě dodržovat sliby, a oni
se ptali, kde je ta vize.
Kolegyně a kolegové, napsal jsem sice
několik knih o společenských vizích, ale nejsem tak autorsky ješitný,
abych předpokládal, že jste je všichni četli. Proto mně dovolte, abych
alespoň v pěti minutách se pokusil svoji vizi znovu vyjádřit a zasadit
ji do kontextu programového prohlášení, protože toto prohlášení je zcela
logicky prohlášením na čtyřleté volební období, zatímco skutečná vize
hodná tohoto jména překračuje čtyři roky. Je nikoli udržováním
současného stavu, ale pokusem o jeho dlouhodobou změnu. Mám-li použít
poněkud patetického termínu, je to sen. Je to sen Martina Luthera Kinga,
je to sen Johna Kennedyho o přistání Američanů na Měsíci. Je to sen,
který nás může motivovat, ale také frustrovat, pokud se nesplní. Jsem
velmi opatrný vůči používání termínu vize. Už jsme jich tady měli
několik. Předpokládali jsme, že do sedmi let doženeme Rakousko. Nevšiml
jsem si toho. Předpokládali jsme, že se staneme středoevropským
ekonomickým tygrem. Nevšiml jsem si toho. Místo toho, abychom se použili
u západních demokracií, jak vypadá skutečná politická demokracie a
skutečná tristní ekonomika, vytvářeli jsme jakési nové politické formace
mimo strukturu standardních politických stran, které se ovšem postupu
času rozpadly. Dospěli jsme k názoru, že umíme vyvinout originální novou
metodu privatizace. A všichni víme, jak dopadla.
Společným
rysem těchto kvazy vizí byl jakýsi čechocentrismus. Byla to snaha hledat
originální cestou cestu za každou cenu a spíše poučovat jiné, než se
učit od jiných. A opačným extrémem tohoto čechocentrismu bylo hledání
inspirací v co nejvzdálenějších koutech naší planety. Zazněl vážně
míněný návrh, abychom se připojili ke smlouvě NAFTA, to znamená k dohodě
o volném obchodu mezi Spojenými státy, Kanadou případně Mexikem. Zazněl
neméně vážný návrh, abychom se inspirovali Singapurem, jako jedním z
asijských tygrů. Díky bohu, že se tato vize neuskutečnila.
Ale
nyní stojíme před úkolem hledat zakotvení programového prohlášení vlády
právě v tom dlouhodobějším než čtyřletém horizontu, a já bych vám chtěl
ve vaší úvaze nabídnout svoji představu. Zůstaňme v evropském kontextu.
Zůstaňme na půdě kontinentu, který je nám vlastní a s ním jsme svými
nejenom ekonomickými, ale především kulturními kořeny po staletí
srostlí. A dívejme se na jednotlivé evropské země a snažme se jimi
inspirovat, aniž bychom je kopírovali. Jsem přesvědčen, že ona
dlouhodobá vize není jenom vizí sociálně a ekologicky orientované tržby
ekonomiky, o níž mluví programové prohlášení vlády, ale že je vizí
sociálního státu. Evropský sociální stát neexistuje. Je to žurnalistická
fikce. Ve skutečnosti existují různé modely sociálních států a musíme
se ptát, který z nich je úspěšný a který je neúspěšný. Z hlediska
dlouhodobé úspěšnosti objektivní, tvrdá statistická data prokazují, že
nejlépe se s krizí vyrovnaly skandinávské země. Podívejte se prosím na
data. Skandinávské země se umisťují na prvních příčkách
konkurenceschopnosti. Ale nejenom to. Umisťují se i na prvních příčkách
toho, čemu se říká human develop index, to znamená index, který vedle
ekonomické výkonnosti zahrnuje i pravděpodobnost dožití, míru
kriminality, míru ochrany životního prostředí a další právě sociálně
ekologické parametry. Co je ovšem rysem skandinávských zemí, který mnohé
z vás pobouří. Je to vysoké zdanění. Vysoké zdanění, které se projevuje
například tím, že mezní zdanění nejbohatších příjmových skupin ve
Švédsku dosahuje 56 %, že Dánsko, uznávám, jako jediná země Evropské
unie, má jednotnou daň z přidané hodnoty ve výši 25 % a přitom podle
eurobarometru jsou Dánové nejšťastnější zemí v Evropě, aniž bych to
spojoval s počínáním dánských studentů v Praze. A i když nechci
přehlížet problémy, které i skandinávské země mají, například ekonomické
problémy ve Finsku, nebo obtížně zvládnutá imigrace ve Švédsku, musíme
konstatovat, že tyto země překonaly euroamerickou ekonomickou krizi
daleko lépe než zbytek Evropy. A to je fakt, který je dobré respektovat.
Chtěl
bych vás upozornit, že podle údajů společnosti GDEA švédský státní dluh
za posledních deset let klesl o 50 %. A my, kteří jsme byli v situaci,
kdy jsme zvyšovali státní dluh i v době šestiprocentního hospodářského
růstu, musíme přemýšlet nad tím, proč se to Švédům povedlo a proč se to
nepovedlo nám. Ano, nikdo neplatí rád daně. Ale skandinávský model,
který vám doporučuji k úvaze, je typický nejenom vysokým zdaněním. Je
typický tím, že se za prvé výnos daní nerozkrade, a za druhé tím, že
tento výnos je rozumně investován. Je investován právě do oblasti
lidského potenciálu, ať už je to školství, nebo ať už je to
zdravotnictví. A právě tyto lidské investice mají dlouhodobý charakter.
Jestliže
nový ministr školství navrhuje školskou reformu neomezovat pouze na
neustálé experimenty s vysokoškolským studiem, ale začít od základního a
dokonce od předškolního vzdělávání, s čímž naprosto souhlasím, pak to
znamená, že pozitivní efekty takové reformy se projeví až po uplynutí
jedné generace. A běžný politik je vázán svým čtyřletým funkčním obdobím
a samozřejmě i touhou být zvolen na další čtyři léta.
Masaryk si
kdysi přál, aby Československo mělo 50 let k tomu, aby se stalo
plnohodnotnou demokracií. Bohužel, dostalo jenom 20 let. Snažme se tedy
hledat tuto inspiraci, chcete-li tento sen, u evropských zemí, které
jsou prokazatelně úspěšnější než průměr Evropy. A nezabíhejme ani na
další kontinenty, ani na vymýšlení dalších originálních českých cest. To
je moje první a základní poznámka.
A nyní mně dovolte, abych se
krátce vrátil k programovému prohlášení vlády. Byl jsem v určitých
rozpacích, když jsem je četl, protože jsem vlastně v poslední verzi
dostal do ruky dvě programová prohlášení. Jedno, které se jmenuje
programové prohlášení vlády, a druhé, které se jmenuje koaliční smlouva.
A protože vynikám, kolegyně a kolegové, pečlivostí čtení, v těchto
dokumentech jsem našel 15 základních rozdílů. Nemám tím na mysli rozdíly
formulační, nemám teď na mysli rozdíly vyplývající ze zestručnění a v
některých případech naopak z rozšíření těchto dvou dokumentů. Mám tím na
mysli rozdíly obsahové. A abych vás dlouho nezdržoval, dovolte mi,
abych uvedl jeden jediný příklad. V koaliční smlouvě se dokonce na dvou
místech hovoří o tom, že má být snížena daň z přidané hodnoty na léky,
knihy a případně další komodity. V programovém prohlášení jsem se dočetl
pouze o snížení daně z přidané hodnoty na léky. Chtěl bych upozornit,
že mně to osobně vůbec nevadí, ba právě naopak. Říkal jsem panu
ministerskému předsedovi, že bych považoval za daleko užitečnější místo
snižování DPH na knihy rozsáhlejší podporu obecních knihoven, jako
přirozených zřídel místní kultury a místní vzdělanosti, protože knižní
repertoár samozřejmě zahrnuje i pornografii, a já opravdu nevidím důvod,
proč daňově zvýhodňovat pornografii. Ta si na sebe vydělá dostatečně
sama. Ale pouze konstatuji, jako pars pro toto jeden z mnoha příkladů
nesouladu mezi koaliční smlouvou a programovým prohlášením vlády, takže
kdybych byl právní puntičkář, jako že nejsem, tak bych dokonce
prohlásil, že programové prohlášení vlády je porušením koaliční smlouvy.
Ale já nic takového neřeknu, protože přeji této vládě úspěch, protože
jsem se sám snažil k tomuto úspěchu přispět z hlediska složitých
problémů u jmenování ministra financí. Koneckonců zastávám názor, že
když ve vládě nejsou všichni tři předsedové koaličních stran, tak tato
vláda kulhá a je málo schopna komunikace. Domnívám se, že toto koaliční
partnerství, tento sňatek z rozumu je jediným možným řešením situace,
která vznikla po svobodných volbách, a proto moje poznámky berte jako
poznámky přátelské. Jako poznámky, které se snaží zlepšit fungování
vlády.
Další poznámkou vedle jistého nesouladu koaliční smlouvy a
programového prohlášení je i fakt, každý programový dokument má být
kontrolovatelný. A má-li být kontrolovatelný, musí obsahovat i časové
termíny. Přijal jsem s potěšením ujištění pana ministerského předsedy,
že pendantem tohoto programového prohlášení bude i legislativní plán
vlády. Protože bez tohoto plánu a termínů z něj vyplývajících by mohla
vláda tvrdit, že všechny své sliby hodlá splnit v posledním týdnu svého
funkčního období, dovedeno ad absurdum, což by jistě nebylo zcela
vhodné.
Další přátelská poznámka se týká rozporu mezi cíli, které
jsou v programovém prohlášení obsaženy, a s nimiž velmi a velmi
souhlasím, protože prezidentovi přísluší vyjadřovat se sice teoreticky
ke všemu, ale prakticky především k otázkám obranné a zahraniční
politiky. Rád bych uvítal, jak to, že v kapitole Ministerstva obrany se
vyskytují zahraniční mise, pane ministře. Jsem rád, že jsme se v tomto
shodli, a vím, že proti zahraničním misím je podstatná část veřejnosti. A
já jim vždycky připomínám výrok Neville Chamberlaina ze září 1938:
"Proč bychom měli bojovat za zemi, o které nic nevíme." A totéž jsem
říkal při své nedávné návštěvě vojáků v Afghánistánu. My bojujeme proti
mezinárodnímu terorismu především proto, aby tento terorismus nepronikl
na naše území. Chtěl bych uvítat, tentokrát už jsem se asi obrátil
správným směrem, (obrací se vpravo) i tu část programového prohlášení
vlády, která mluví o vytvoření podmínek pro vstup do eurozóny. A
souhlasím i s tím, že vláda předkládá návrh Poslanecké sněmovně a
posléze i mně na uzavřeni fiskálního faktu (správně paktu), zdůrazňuji s
vyloučením části III., protože tuto část z objektivních ekonomických
důvodů dnes nemůžeme akceptovat, stejně tak jako i neakceptovalo zmíněné
Švédsko, Polsko, Maďarsko nebo Litva.
Chtěl bych jenom
upozornit, že z hlediska plnění Maastrichtských kritérií, která jsou
tři, nám nic nebrání v tom, abychom již nyní zahájili přípravné práce
pro vstup do eurozóny, a abychom se přiblížili onomu dvouletému
přechodnému období, v němž kurs koruny vůči euru má být fixován ve velmi
úzkém tolerančním pásmu. Chtěl bych vyslovit svoji hlubokou
nespokojenost nad intervencí České národní banky, která tento kurs uměle
posunula mimo reálnou tržní hodnotu, a tím ať už vědomě nebo nevědomě
zpomalila náš vstup do eurozóny.
Nu a jedna z posledních
přátelských poznámek. Když jsem si přečetl jakousi bilanci, to znamená
na jedné straně cíle, na druhé straně prostředky, tak jsem se chtěl
zeptat: milí moji, a kde na to vezmete peníze? Protože zatímco kalkulace
předpokládaných rozpočtových výdajů je, nechci říci zcela
transparentní, ale ne úplně mlhavá, pak fussy jsou představy o
rozpočtových úsporách, ať už na příjmové nebo na výdajové straně
státního rozpočtu.
Naprosto souhlasím s tím, že v rozpočtu jsou obrovské rezervy.
Jsou
to plýtvavé výdaje, jsou to předražené veřejné zakázky. Jako jeden z
drobných příkladů bych uvedl zákon o státním příspěvku na bydlení, který
umožňuje majitelům ubytoven bohatnout na svých klientech. Jsem
přesvědčen, že lze zlepšit výběr daní. Mimochodem, zatímco v koaliční
smlouvě se mluví o finanční policii, v programovém prohlášení žádnou
finanční policii nevidím. Jsem přesvědčen, že majetková přiznání mohou
přispět k odstranění korupce, zejména bude-li důkazní břemeno přeneseno,
jak říká Jára da Cimrman, na sprostého podezřelého. Ale ptám se: už
jste to kvantifikovali? Už jste zjistili, jestli vám to bude stačit? A
pokud ne, tak tady nastupují čtyři scénáře a já jako bývalý prognostik
minuli scénáře, no a myslím si, že někteří umělci budou docela rádi -
opět se obracím nesprávným směrem - když na závěr svého vystoupení tyto
čtyři scénáře uvedu.
Scénář první. Pan ministr Babiš najde v
rozpočtu, a má na to záviděníhodnou dobu čtyř měsíců, dostatečné rezervy
na to, aby vládní sliby byly naplněny, protože, jak víte, v červnu se
vládě předkládá první návrh zákona o státním rozpočtu. V tom případě
bude všechno v pořádku a my pana Babiše navrhneme na Nobelovu cenu za
ekonomii.
V druhém případě nastane situace, že bude nutné
přistoupit, samozřejmě až po zacpání rozpočtových děr, k onomu
skandinávskému modelu, k solidaritě bohatších s chudšími, k
progresivnímu zdanění příjmu fyzických osob, úpravám korporátní daně,
úpravám DPH a koneckonců i k zavedení sektorové daně, o níž koalice s
velkým váháním a s velkými pochybnostmi mluví a kterou já zcela
podporuji. To je v obou případech optimistický scénář a oba dva tyto
scénáře se dokonce mohou i vzájemně doplňovat.
A pak následují
dva pesimistické scénáře. Scénář první: vláda oznámí, jak už bylo kdysi
řečeno jedním pravdivým výrokem, že naše sliby nebyly zasazeny do
reálného ekonomického kontextu a tím pádem začne postupně ztrácet důvěru
občanů.
Scénář druhý. Vláda své sliby splní za cenu dalšího
neúměrného zadlužování, za cenu rozdávání předvolebních dárečků, protože
všude máme nějaké volby - teď eurovolby, které jsem nedávno vyhlásil na
23. a 24. května, pak komunální volby, pak senátní volby a před volbami
nepopulární opatření nejsou přijímána s příliš velkou radostí. Ovšem
toto zadlužování by zákonitě vedlo k tomu, že překročíme onen
tříprocentní limit maastrichtských kritérií a že si odřízneme cestu ke
vstupu do eurozóny, kterou sám vytrvale již několik let doporučuji.
Milé
kolegyně, milí kolegové, blížím se k závěru svého vystoupení. Řekl
jsem, že moje poznámky budou přátelské a stejně tak bude přátelská i
moje poznámka směrem k novému předsedovi Sněmovny Janu Hamáčkovi, který
řekl, že Sněmovna má být dílnou. A já si vzpomínám, že když jsem v roce
1996 měl rovněž první projev jako předseda Poslanecké sněmovny, řekl
jsem, že Sněmovna má být dílnou, ze které budou vycházet dobré zákony.
Byl bych spokojený, kdyby těmito dobrými zákony byl v prvním případě
služební zákon, který by konečně odstranil politické trafikanty, onu
neodolatelnou touhu politických stran bez výjimky obsadit svými
stranickými funkcionáři všechna významná místa v rezortech, které jim
připadly, a stranickými členy všechna nevýznamná místa včetně vrátných a
uklízeček. Ten problém odbornosti, který služební zákon zdvihá, ničí
dilema či dichotomii, se kterou jsme se setkávali i při diskusích o
sestavování vlády. Buď budete odborník nebo budete politik. A já vám
tvrdím, že můžete být obojí. Vzpomeňte si na dva bývalé ministry
financí. Byl Alois Rašín politik? Nepochybně ano. Byl ekonom? Nepochybně
ano. A jeho názorový protipól Karel Engliš byl jak politikem, tak
ekonomem.
Zejména ti, kdo už něco v životě úspěšně řídili, ať to
byla obec, město nebo firma, vědí, že tyto dvě funkce lze splnit. Baťa
byl starosta Zlína, tedy politik, a samozřejmě, kdo by o tom pochyboval,
i velmi úspěšný podnikatel, byť na začátku své životní dráhy třikrát
zkrachoval. Proto nevěřte těm, kdo budou klást umělou hranici mezi
odborníky a politiky. Při troše dobré vůle lze najít lidi, kteří splňují
obě kritéria současně a k tomu by právě měl sloužit služební zákon.
Za
druhý ze tří zákonů, které by měly z této dílny vyjít, pokládám zákon o
prokázání původu příjmů a majetku. Ve vládním programovém prohlášení se
o něm mluví pouze v kapitole Ministerstva financí a bohužel k mé
lítosti, pane ministerský předsedo, nebyl zmíněn v prioritách vlády.
Nicméně chceme-li účinně bojovat proti korupci, nic jiného nám nezbývá.
Před dvěma lety bylo v Německu zabaveno 2120 nelegálně získaných majetků
podle obdobného zákona. Dost rád bych viděl, kolik nelegálně získaných
majetků by bylo zabaveno v České republice, kdyby obdobný zákon konečně
platil i u nás.
Nu a konečně třetí zákon je zákon zákonů, tedy
zákon o státním rozpočtu. A tady předpokládám, že se utkám s vládou a že
se utkám i s vámi.
Zastávám něco, čemu se možná dá říkat
prezidentská mantra. Jediný způsob, jak překonat enormně vysokou
nezaměstnanost, nejsou neustálé, často zmatené změny typu aktivní
politiky zaměstnanosti, kde se jenom vyhazují peníze bez reálného
efektu. Jediný způsob, jak překonat nezaměstnanost, jsou investice.
Investice vytvářející nová pracovní místa, a to opět vedle krátkodobých
investic i investice velkého rozsahu, které lidé malého myšlení někdy
označují jako megalomanské projekty jenom proto, že svým horizontem
přesahují ony fascinující čtyři roky.
Včera jsem byl, přátelé, v
jižních Čechách. Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan vybudoval vodní dílo,
jehož retenční kapacita je větší než retenční kapacita vltavské kaskády,
nehledě na to, že je to dílo, které je atraktivní pro cestovní ruch.
Kdyby tehdy v rožmberském panství vládla Strana zelených, měli jsme tam
útulné mokřady se spoustou komárů a žádné vodní dílo by nevzniklo,
protože by je Zelení označili za megalomanský projekt.
Proto,
třebaže vím, že investice jsou otloukánkem, že investice nemají volební
právo, že občasné přestřihování pásek má menší efekt než když dáte do
natažené ruky občanů nějakou tu sociální dávku, přesto - a to je ta
prezidentská mantra - se velmi přimlouvám za to, aby už v novém zákoně o
státním rozpočtu podíl investic konečně vzrostl, protože jinak se
odsuzujeme k tomu, že nezaměstnanost dále poroste, byť s časovým
zpožděním, neboť jistý růst produktivity práce při mírném ekonomickém
oživení vůbec nezaručuje, že budou absorbovány nové pracovní síly.
Ostatně
soudím, jak říkal starý Kato, že z krize se musíme proinvestovat a že
ten, kdo odmítá rozumné inteligentní investice nikoliv pomníky typu
akvaparků, že ten, kdo odmítá tyto investice, škodí této ekonomice a
škodí této zemi, protože nezaměstnanost není jenom ztráta ekonomických
příležitostí. Nezaměstnanost je sociální problém, protože je ztrátou
lidské důstojnosti.
Kolegyně a kolegové, zcela závěrem chci
blahopřát jednak těm, kdo byli do této Poslanecké sněmovny zvoleni
znovu. Znamenalo to projít zkouškou ohněm, v mnoha případech získat
preferenční hlasy a tedy důvěru voličů, nikoli pouze stranických
sekretariátů. A jsem rád, že tady jsou. Současně bych chtěl blahopřát
více než 110 poslancům, kteří se sem dostali poprvé. A jako člověk,
který už v politice něco zažil, bych je chtěl na závěr svého vystoupení
přátelsky varovat.
Stanete se objektem mediální kampaně. Na tom
by nebylo nic špatného. Znáte můj názor na novináře, ale občas z nich
vypadne alespoň jeden či dva kritické argumenty, nikoli jenom nadávky.
Ale chtěl bych upozornit na fenomén, který se objeví, až si noví
poslanci - ti starší už jsou otrlejší - otevřou internet. A otevřou si
tak zvané internetové diskuse, kde minimálně třetina těchto diskusí má
autory skrývající se pod nejrůznějšími anonymními přezdívkami. A tito
autoři neargumentují, tito pouze nadávají. Jsou to lidé, u nichž jejich
závist přerostla až v patologickou nenávist vůči všem, kdo jsou
schopnější než oni sami, tedy vůči všem. (Oživení v sále.) Jsou to lidé,
o nichž Tomáš Masaryk v poněkud jiném kontextu mluvil jako o
patologické sedlině české společnosti.
A já bych zde navázal na
svůj inaugurační projev, kde jsem vás poprosil: Nenechte se otrávit.
Nenechte se otrávit závistivými, nešťastnými, možná, ač nejsem
psychiatr, i duševně nemocnými lidmi, kteří si své komplexy nenávisti
vylívají za pomoci nového komunikačního média. Hodnoťte své činy podle
výsledků své práce. A podle ničeho jiného než podle těchto výsledků.
Průzkumy
popularity mohou zavádět. Tady byl nejpopulárnější tu Vladimír Dlouhý,
tu Pavel Bém, tu Stanislav Gross. Kde dneska jsou? Nehodnoťte se podle
průzkumu popularity, hodnoťte se podle výsledků.
A zcela závěrem
vám všem dvěma stům poslanců chci popřát, abyste vaše funkční období,
váš pobyt v této ponorce, pokládali za nejzajímavější a nejužitečnější
období vašeho života.
Děkuji vám za vaši pozornost. (Poslanci
povstávají a tleskají. Prezident odchází za doprovodu kancléře
Poslanecké sněmovny z jednacího sálu.)