Nemusím asi zmiňovat, že jakékoliv rozšíření možnosti distančního řešení obdobných administrativních úkolů je zejména v této době velmi žádoucí. A zcela jistě to velmi ocení také podnikatelé z řad našich handicapovaných občanů, kterým tato forma digitalizace může také jejich podnikání usnadnit. Zatímco dosavadní způsob stále vyžaduje fyzickou přítomnost žadatele v notářské kanceláři, náš návrh počítá s možností, že notář potřebné údaje ověří u dotčených institucí, kterými jsou základní registry a informační systémy veřejné správy. A to bez fyzické přítomnosti žadatele, se kterým vše vyřídí prostřednictvím zabezpečeného videopřenosu. Posledním krokem je online zápis obchodní společnosti do obchodního rejstříku. Notářský zápis vznikne za využití úředních průkazů vybavených čipem, které podle evropské legislativy budou v dohledné době povinné, elektronického podpisu, videokonference a FC čtečky v mobilním telefonu. Detaily procesu jsou uvedeny v důvodové zprávě, se kterou jste se zcela jistě seznámili. Navrhovaný systém klade důraz na právní jistotu, bezpečnou identifikaci a eliminuje možnost použití pozměněných či padělaných dokladů totožnosti. A tato část novelizace navíc naplňuje požadavky směrnice Evropského parlamentu o digitalizaci.
Další část předmětné novely je zaměřena na vyšší ochranu před krádežemi firem, což se bohužel stává hlavně díky poměrně snadnému falšování ověřovací doložky u plné moci. Z důvodu navýšení bezpečnost podnikatelů tato novela zavádí evidenci ověřených podpisů v elektronické podobě. Na speciální webové stránce tak bude podle jména a data narození, uvedených v ověřovací doložce podpisu, možné zjistit, zda je plná moc pravá. Zvýší se tím nejenom bezpečnost převodu ve společnosti, ale také v katastru nemovitostí. Tato elektronická evidence bude funkční v rámci kanceláře notářů a v žádném případě však neomezuje jiné způsoby ověření podpisů, jako je například prostřednictvím České pošty, Czech POINT apod., kde se elektronická evidence tímto nezavádí. Vyšší míru bezpečnosti pro ověření plné moci lze vnímat jako určitý nadstandard a je na každém občanovi, čili podnikateli, pro jaký typ ověření se rozhodne. Dále bych chtěla ještě zmínit změnu, kterou tato novela také zavádí, a ta se týká agendy apostil, konkrétně zlepšení jejich dostupnosti občanům podnikatelům. V současné době lze v notářské listině získat apostilu, což je doložka veřejných listin prokazující podpis a otisk razítka notáře na listině za účelem jejího použití v zahraničí pouze v Praze na Ministerstvu spravedlnosti. Tato agenda je vyřizována prezenčně v čase úředník hodin v budově ministerstva nebo je možné o ni zažádat korespondenčně, přičemž v takovém případě je k vyřízení platná lhůta jednoho měsíce. Řada firem tuto relativně obtížnou dostupnost řeší skrze zprostředkovatele, což je spojeno s poměrně vysokými finančními náklady. Novela oproti tomu počítá s vydáváním apostil regionálními notářskými komorami, což značně usnadní život podnikatelské veřejnosti, která tyto služby využívá. Bude tak významně přiblížena do všech regionů a dojde tak zcela jistě ke snížení nákladů spojených se získáním předmětných apostil. Věřím, že zjednodušení alespoň některých podnikatelských činností a rozšíření nástrojů pro vyšší bezpečnost podnikání je zájmem náš všech. A stejně tak vyšší stupeň digitalizace podnikatelské sféry je bezesporu velmi žádoucí. A právě proto si vás, vážené paní senátorky a vážení páni senátoři, dovolím požádat o podporu této novely. Děkuji.