Při dnešním křtu odborné publikace Stavby, technologie, inovace v
dopravě shrnul místopředseda Evropského parlamentu Ing. Oldřich Vlasák
(ODS) možnosti podpořit evropskými prostředky výstavbu české dopravní
infrastruktury. Ve svém úvodním proslovu se vrátil k poslednímu
plenárnímu zasedání Evropského parlamentu, během kterého byla schválena
dlouho se rodící revidovaná mapa transevropských dopravních sítí a vznik
tzv. Nástroje pro propojení Evropy. Oba legislativní akty spolu úzce
souvisí, když ten první je možné chápat jako stanovení dlouhodobých a z
celoevropského hlediska prioritních dopravních os, druhý pak jako hlavní
finanční nástroj pro jejich vybudování.
„Z hlediska České
republiky je vynikající zprávou, že se nám na základě vyjednávání v
Evropském parlamentu a Radě EU v konkurenci se stovkami návrhů všech
členských států podařilo do TEN-T mapy prosadit většinu dlouho
oddalovaných dopravních tepen. V Bruselu se jinými slovy podařilo
akcentovat stále nedobudovanou páteřní síť jako handicap, který si s
sebou Česká republika nese z minulosti. Minimálně do roku 2030 či až
2050 tak za evropsky prioritní dopravní spojení bude považováno
například napojení dálnice D11 na Polsko, vybudování severního spojení
Praha-Ostrava vedoucího po R35/R55 přes Hradec Králové, dálnice D3 z
Prahy do Českých Budějovic a dále do Lince či vysokorychlostní
železniční spojení na Německo a Polsko?, shrnul výsledek plenárního
zasedání Oldřich Vlasák, který se jako stínový navrhovatel stanoviska v
rámci Výboru pro regionální rozvoj jednání i hlasování aktivně účastnil.
Transevropská
dopravní síť tedy stanoví dlouhodobé priority, na jaké dopravní
projekty bude možné čerpat evropské finanční prostředky. Konkrétní
podmínky a výši spolufinancování už stanoví Nástroj pro propojení Evropy
(CEF). Jelikož CEF současně představuje hlavní finanční nástroj pro
naplnění priorit TEN-T, je objemem finančních prostředků vázán na
aktuální víceletý finanční rámec. Kdy a v jaké podobě budou konkrétní
dopravní projekty vystavěny, už je plně v režii národních států.
„Pro
následujících sedm let (2014-2020) se celkově pro území EU počítá s
investicemi do dopravy ve výši více než 26 miliard euro. To však
evidentně není dostatečná částka pro uspokojení všech potřeb již v
nadcházejícím finančním období. Skutečně připraveny, díky přesunu 10
miliard euro z Kohezního fondu a dočasnému ponechání národních obálek,
jsou pro prostředky z CEFu navíc jen do konce roku 2016. Poté budou
finance rozděleny mezi projekty z celé EU, a to způsobem 'kdo dřív
přijde, ten dřív mele'. Pokud bude Česká republika chtít naplno využít
dojednanou příležitost, nesmí s přípravou projektů otálet. Když si
vezmu, kolik času zabere výkup pozemků, získání nutných povolení či
nalezení kompromisu s občanskými a ekologickými iniciativami, musí naše
vláda začít okamžitě?, zakončil svůj proslov Vlasák.
Ing. Oldřich Vlasák
místopředseda EP
zastupitel statutárního města