Evropský parlament tak plní dřívější záměry ODS a napravuje to, co
neudělal ministr v demisi Zdeněk Žák, který otevření českého trhu před
časem odložil.
Železnice jsou důležitou součástí dopravy se zásadním
významem pro hladké fungování evropské ekonomiky. Přetrvávající
protekcionistický přístup některých národních vlád však stále chrání
dominantního národního dopravce a řada evropských železničních trhů tak
stagnuje nebo dokonce upadá. Snaha ulehčit přetížené silniční dopravě se
nekoná a cestující už přes 20 let marně čekají na odstranění právních
překážek a zlepšení kvality služeb. Možnou zásadní změnu naznačilo až
hlasování Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu (17.
12.), když bylo otevření národních trhů schváleno v rámci tak zvaného
čtvrtého železničního balíčku.
Na mezinárodních tratích se s
konkurencí dopravců můžeme setkat od ledna 2010. Vnitrostátní přeprava
cestujících představující přibližně 94 % celkového přepravovaného objemu
však stále běží postaru. A to navzdory pozitivním zkušenostem z
členských států jako Švédsko či Spojené království, které své trhy již
plně otevřely. V obou případech rok od roku došlo ke zvýšení
spokojenosti cestujících a počet přepravených cestujících v desetiletém
období vzrostl až o 50 %. Posílení konkurence na železnici je tak určitě
cestou dopředu. Najít jednotnou pozici nebylo vůbec jednoduché. Zatímco
Česká republika se totiž na liberalizaci železničních trhů dopředu
připravila, řada členských států jako Francie nebo Španělsko se možnosti
vstupu nových dopravců na tamní trhy doposud bránila. Přitom právě ve
vytvoření jednotného evropského trhu a odstranění nesmyslných překážek
mezinárodního obchodu já osobně vidím hlavní přínos evropské integrace a
EU jako takové. Na základě mých zkušeností z podnikové sféry navíc
jednoznačně odmítám akceptovat situaci, kdy státy z veřejných peněz
každoročně dotují ztrátové dopravce bez viditelného přínosu pro
cestující. Jak uvádí Evropská komise, značné investice veřejného
sektoru, které se za posledních šest let více než zdvojnásobily, samy o
sobě nezajistily rovnocenné zvýšení poptávky po železnici. Z toho důvodu
jsem se aktivně zapojil do vyjednávání o dokončení jednotného
evropského železničního trhu, aby možnost výběru z více dopravců nebyla
nadále omezena pouze na cestu z Prahy do Ostravy. Dnes přijatý návrh
počítá s otevřením národních trhů zkraje roku 2019. Od tohoto data
bychom se proto měli dočkat vstupu nových dopravců na další tratě nebo
jednotných prodejních míst a jednotného systému prodeje jízdenek, který
by cestování vlakem ještě dále ulehčil.
Zatímco poslanci
dopravního výboru dojednaný návrh podpořili, konečné rozhodnutí čeká až
na plénum Evropského parlamentu a jednání jednotlivých členských států v
Radě EU. Především pozice národních vlád může těžce vyjednaný kompromis
ještě shodit. Ani pozice České republiky totiž není v tomto ohledu
vůbec jistá. Zatímco ODS pod patronací bývalého ministra dopravy Zbyňka
Stanjury liberalizaci železničního trhu připravovala, ministr v demisi
Zdeněk Žák později celý záměr odložil. Podle Zbyňka Stanjury díky
nečinnosti a „většímu zájmu o televizní kamery než o jemu svěřený
rezort“ bez ohledu na negativní dopady pro cestující a rozvoj kvalitní
železniční dopravy. Paradoxně se tak zdá, že ODS jako strana označovaná
často za euroskeptickou klade na dokončení evropského železničního trhu
větší důraz než jednoznačně proevropsky se profilující Rusnokova
vláda.
Ing. Oldřich Vlasák
místopředseda EP
zastupitel statutárního města