Snižování emisí CO2 je žádoucí, ale nemá cenu klást si nesplnitelné cíle, které by navíc ohrozily již tak zatížené firmy a podnikatele v automobilovém průmyslu.
Na tomto faktu jsme se shodli při jednání, které v Bruselu 28. dubna pořádala Česká podnikatelská reprezentace při EU (CEBRE) pod záštitou Stálého zastoupení ČR při EU. Přítomna byla také velvyslankyně Milena Vicenová, která schůzku zahájila.
Zatímco přísné emisní limity pro osobní automobily již platí, Evropská unie začíná nyní diskutovat o nastavení limitu pro lehká užitková vozidla. Do této kategorie, která představuje 12 % evropského vozového parku, spadají dodávky, pick-upy, ale i sanitní nebo hasičské vozy. Podle představ Evropské komise by měl za čtyři roky pro tato vozidla platit strop 175 gramů CO2 na kilometr a v roce 2020 dokonce pouze 135 gramů. Když pomineme to, nakolik souvisejí emise
CO2 s proměnami klimatu, kterými návrh Evropská komise zdůvodňuje, stále si musíme klást několik zásadních otázek: Opravdu máme zrovna v době krize tlačit na pro Evropu tak zásadní průmyslové odvětví?
Proč jsou navržená pravidla pro nákladní vozidla v podstatě přísnější než pro osobní? Co by se stalo, kdybychom věci nechali přirozený průběh a regulovali méně?
Všechna data totiž ukazují, že poptávka po motorech s nízkou spotřebou a emisemi dramaticky sílí a na trhu vítězí ten, kdo sám nejvíce investuje do výzkumu a inovací v tomto směru. Peněženky a poptávka zákazníků by tak fungovaly lépe, než další regulace z Bruselu.
Podle zástupců automobilového průmyslu došlo v posledních letech k podstatné redukci automobilových emisí. Dostupné technologie ale pomalu narážejí na samé hranice svých možností, a dosažení cílů stanovených Evropskou komisí je v rámci současné vědy prakticky nereálné. Krize také automobilkám přichystala značný výpadek v příjmech, takže nezbytné investice do nového výzkumu by automobily neúnosně prodražily. Investice jsou navíc nyní potřeba na vývoj elektrických vozidel, tedy na zásadní změnu ve způsobu pohonu vozidel. Občanští demokraté v Evropském parlamentu vždy podporovali spíše stimulaci poptávky než regulaci. Chci prosadit, aby se vstup nařízení odložil o tři roky a aby se povolená úroveň emisí v roce 2020 zvýšila ze 135 na 162 gramu CO2 na kilometr. V současné době probíhá projednávání příslušného nařízení v dopravním výboru, během května bude debata otevřena také ve výboru pro životní prostředí. Vzhledem ke kontroverznosti projednávaného tématu lze očekávat, že jednání o výsledné podobě evropské legislativy se protáhnou minimálně do roku 2011.
Ing. Oldřich Vlasák, člen VR a poslanec EP