Mezi diskutujícími byli europoslanec Oldřich Vlasák (ODS, EKR), Simon Godwin (EUCAR), Lars Holmquist (CLEPA) a Fabien Hillairet (ČEZ), jednání zahájila velvyslankyně Milena Vicenová.
Zatímco přísné emisní limity pro osobní automobily již platí, Evropská unie začíná nyní diskutovat o nastavení limitu pro lehká užitková vozidla. Do této kategorie, která představuje 12 % evropského vozového parku, spadají dodávky, pick-upy, ale i sanitní nebo hasičské vozy. Podle představ Evropské komise by měl za čtyři roky pro tato vozidla platit strop 175 gramů CO2 na kilometr a v roce 2020 dokonce pouze 135 gramů.
"Když pomineme to, nakolik souvisejí emise CO2 s proměnami klimatu, kterými návrh Evropská komise zdůvodňuje, stále si musíme klást několik zásadních otázek," říká europoslanec Oldřich Vlasák, který je zároveň zpravodajem parlamentního výboru pro dopravu v této oblasti. "Opravdu máme zrovna v době krize tlačit na pro Evropu tak zásadní průmyslové odvětví? Proč jsou navržená pravidla pro nákladní vozidla v podstatě přísnější než pro osobní? Co by se stalo, kdybychom věci nechali přirozený průběh a regulovali méně? Všechna data totiž ukazují, ze poptávka po motorech s nízkou spotřebou a emisemi dramaticky sílí a na trhu vítězí ten, kdo sám nejvíce investuje do výzkumu a inovací v tomto směru. Peněženky a poptávka zákazníků by tak fungovaly lépe, než další regulace z Bruselu."
Podle zástupců automobilového průmyslu došlo v posledních letech k podstatné redukci automobilových emisí. Dostupné technologie ale pomalu narážejí na samé hranice svých možností, a dosažení cílů stanovených Evropskou komisí je v rámci současné vědy prakticky nereálné. Krize také automobilkám přichystala značný výpadek v příjmech, takže nezbytné investice do nového výzkumu by automobily neúnosně prodražily. Investice jsou navíc nyní potřeba na vývoj elektrických vozidel, tedy na zásadní změnu ve způsobu pohonu vozidel.
"Občanští demokraté v Evropském parlamentu vždy podporovali spíše stimulaci poptávky než regulaci," říká Oldřich Vlasák. "Chci prosadit, aby se vstup nařízení odložil o tři roky a aby se povolená úroveň emisí v roce 2020 zvýšila ze 135 na 162 gramu CO2 na kilometr." V současné době probíhá projednávání příslušného nařízení v dopravním výboru, během května bude debata otevřena také ve výboru pro životní prostředí. Vzhledem ke kontroverznosti projednávaného tématu lze očekávat, že jednání o výsledné podobě evropské legislativy se protáhnou minimálně do roku 2011.
Ing. Oldřich Vlasák, člen VR a poslanec EP