Objemem 16% HDP se zadavatelé veřejných zakázek řadí k největším evropským investorům. Jak ale ukázaly zkušenosti posledních let, evropský legislativní rámec byl v některých oblastech zbytečně složitý a v důsledku nefunkční. "Především starostové menších obcí se na mě dlouhodobě obraceli s tím, že jim nařízená složitost v zadávání zakázek značně komplikuje život," říká Oldřich Vlasák. "Pravidla jsou zatím nesmírně složitá. Menší obce, na rozdíl třeba od ministerstev, nemají k dispozici týmy právníků a odborníků. Mají tak nejen svázané ruce, ale zvyšuje se i riziko chyb a nejasností. V důsledku to může vést i k vracení peněz ze strukturálních fondů Evropské unie," varuje europoslanec.
Obce se dostávají do problémů například tehdy, když chtějí společně postavit domov důchodců. Podle stávající úpravy si spolupráci musí jedna obec u druhé objednat a navíc vypsat řádné výběrové řízení. Dalším absurdním příkladem může být situace, kdy obce nemohou svobodně nakládat se svými pozemky a vypsat výběrové řízení s konkrétním záměrem, například na stavbu sportoviště.
Rozhodnutí výboru pro regionální rozvoj také podle Oldřich Vlasáka ukazuje na rostoucí význam skupiny Evropských konzervativců a reformistů. "Zpočátku nás kolegové vnímali jako poněkud podezřelé euroskeptiky. Stále ale dokazujeme, že přicházíme s konstruktivními a dobře připravenými návrhy a dokážeme si vyjednat podporu."
O stanovisku výboru pro regionální rozvoj bude Evropský parlament hlasovat na svém květnovém plenárním zasedání ve Štrasburku. Pokud jej schválí, Evropská komise začne na navrženém zjednodušení legislativy pracovat.
Oldřich Vlasák