Abdikace a pravomoci prezidenta
Dobrý den, dovolte mi několik dotazů. Snad mi na ně dáte odpovědi, za které předem děkuji.1) K čemu jinému, než ke zviditelnění dotyčných, slouží výzva k abdikaci prezidenta? Přeci nikdo nemůže být tak naivní, aby si myslel, že by tak Zeman učinil, takže je to úplně zbytečné
2) Proč prezidenta nežalujete, když jedná podle vás protiprávně? Soud by ho přeci mohl zbavit mandátu. Nebo si myslíte, že žaloba nemá šanci na úspěch – vypadá to tak.
3) Není na místě změnit pravomoci prezidenta v otázce milosti a amnestie. Nebylo by na místě, aby bylo udělení v kontrasignaci třeba s premiérem nebo předsedou Senátu nebo Sněmovny? Protože ono nejde jen o Zemana, ale ani Havel nebo Klaus neudělovali milosti a amnestii korektně
Na závěr chci zdůraznit, že s kroky Zemana absolutně nesouhlasím a perfektně ostudu, kterou nám způsobil, zhodnotila Vaše kolegyně Němcová v Partii, ale toto mi prostě není jasné. Děkuji. Labuť
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
20.04.2022 9:41:01 - Ing. Ondřej Feber
Naše ústava je poměrně mladá, stejně jako Česká republika. Těžce nesu všechny snahy o její úpravy, které téměř vždy souvisí se subjektivními a momentálními zájmy politických skupin. Tak, jako se to děje při rychlých, mnohdy neuvážených, či cílených korekcích zákonů, by také v případě změn v Ústavě mohlo dojít k poškození stability a zájmu zachování demokracie v naší společnosti, jak je Ústava z roku 1993 zaručuje. Nelze se podřídit tlaku dané chvíle a udělat z Ústavy trhací kalendář. To my všichni se máme podřídit Ústavě, nikoliv ona naším krátkozrakým zájmům a momentální situaci.
Výsada prezidentů ČR udělování milostí a po kontrasignaci předsedou vlády i hromadné amnestie je jedním z koleček v celém soukolí naší funkční ústavnosti v dělbě moci. Vyvolává emoce nikoliv poprvé, bylo tomu tak už i za předešlých prezidentů. Docela si dovedu představit situaci, kdy soudnictví bude postupovat v očích společnosti neobvykle a pravomoc prezidenta situaci narovná. Sám se často zamýšlím nad rozhodnutím změny volebního zákona do PSP PČR v době, kdy už byly volby vyhlášeny. Ostatně, již brzy budeme mít prezidenta nového s jinými postupy a metodami výkonu své funkce.
Nejsem přesvědčen, že pokud prezidenta vyberou zákonodárci, zvolí tak lépe než občané. Sám jsem se jako senátor aktivně účastnil volby prezidenta v roce 2003 a vím, jaké stranické pletichy ji provázely.
Budu si velmi přát, abychom zvolili novým prezidentem státníka s velkým „S“. Svět i Českou republiku čeká s ohledem na ekonomickou a geopolitickou situaci složité období. Proto nutně potřebujeme prezidenta sjednotitele, a to nikoliv v politických deklaracích, ale ve skutcích.