Ministr dopravy Vít Bárta chce dle svého vyhlášení zastavit zahajované nebo již rozestavěné stavby na železnici a silnicích. Nejprve je zapotřebí konstatovat, že ministr Vít Bárta není vlastníkem železnic ani silnic. Není ani absolutním pánem nad SFDI, který je orgánem dle zákona a zajišťuje financování výstavby a oprav železnic a silnic ve vlastnictví státu. O tom, jaké stavby se budou provádět, jaké se budou případně pozastavovat (z nejrůznějších oprávněných důvodů) nerozhoduje ministr dopravy, ale Výbor SFDI, potvrzuje Dozorčí rada SFDI, a když změny oproti schválenému rozpočtu SFDI Poslaneckou Sněmovnou přesáhnou 15 % schváleného rozpočtu SFDI, na příslušný rok musí změny schválit Hospodářský výbor PSP ČR. Při zahájení činnosti SFDI byl limit dokonce stanoven na 5 % schváleného rozpočtu SFDI na příslušný rok.
Nyní k vlastnímu „zastavování a pozastavování staveb“, které vyhlašuje ministr Vít Bárta. Obávám se, že navrhuje zastavení a pozastavení staveb bez objektivního posouzení možných dopadů na celkové náklady staveb. V návrhu zastavení staveb a pozastavení jsou takové, které jsou před dokončením a zbývá dofinancovat pouze 10 % celkových nákladů stavby.
Zatím nikde nebyla žádná zmínka o tom, jak se vypořádají a zajistí technologické části, které již byly subdodavatelsky vyrobeny a přepravují se na stavbu. Jaká je dohoda s dodavateli o případném vypořádání vícenákladů (zakonzervování stavby a její ostraha), jak bude vysoké penále za zastavení stavby z důvodu platební neschopnosti státu (zprostředkovaně SFDI a investoři staveb – ŘSD, SŽSDC). Jaké budou ekonomické dopady v budoucnosti na ekonomiku ČR, protože nebudou vybudovány potřebné liniové stavby. Jak bude chtít tato vláda a stát přilákat co nejvíce cestujících a zboží na železnici, když modernizace rokem 2010 prakticky skončí a do budoucna se tak nevytvoří potřebné podmínky pro rychlejší a komfortnější, ale i bezpečnější dopravu na železnici. Otázek je samozřejmě více a předpokládám, že všechny zazní na jednání Výboru SFDI 26. 8. 2010 a poté i na Dozorčí radě SFDI 30. 8. 2010. Vzhledem k tomu, že změny s největší pravděpodobností překročí 15 % schváleného rozpočtu SFDI, budou zajisté předmětem jednání a rozhodování v Hospodářském výboru PSP ČR.
Za sebe mohu prohlásit, že pokud nebudou uspokojivě odpovězeny zásadní otázky, které jsem naznačil, nemohu změny navrhované ministrem dopravy Vítem Bártou podpořit v Dozorčí radě SFDI ani v Hospodářském výboru PSP ČR.
Pavel Hojda, stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu a poslanec PČR