Nebudu hodnotit, jestli je pan Stanjura vhodný na tento post, to musí prokázat sám svojí prací a hlavně výsledky. Vyjádřím se k úkolům a záměrům, které prezentoval.
Příprava sloučení ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu na „ministerstvo hospodářství“ není asi do budoucna špatným záměrem. Je ale zapotřebí vše důkladně promyslet, připravit a zajistit tak, aby došlo doopravdy k úspoře úředníků, sloučení agend a hlavně přednostně k vyřešení problémů, které se na ministerstvu dopravy nakupily.
Nemohu již ale souhlasit s nadšením pro přeměnu ŘSD na akciovou společnost.
Předpokládám, že v tom případě bude nutné veškeré zakázky včetně oprav a údržby soutěžit a ŘSD již nebude jediným investorem akcí pro stát. Dojde v každém případě k dalšímu prodloužení přípravy dopravních staveb od záměru až po vlastní realizaci, protože přibude další mezičlánek – veřejné výběrové řízení s možností odvolání k ÚOHS. Jediný klad bude, že ŘSD a.s. se stane plátcem DPH, a státu se tak zlevní o DPH investice do dopravní infrastruktury.
Zrušení Státního fondu dopravy infrastruktury ovšem, dle mého názoru, je chybným krokem. V současné době je schopen SFDI reagovat poměrně rychle na požadavky investorů na vynucené změny a operativně měnit plánování a financování při výstavbě dopravní infrastruktury. V případě, že bude SFDI zrušen a kontrola, finanční řízení a provádění operativních změn bude na MD, případně ministerstvu hospodářství, ale o financích, které se mohou běžně ve Výboru SFDI s potvrzením Dozorčí rady SFDI snižovat či navyšovat např. o 100 mil. Kč a více, nebude rozhodovat ministerstvo hospodářství, ale ministerstvo financí a rozpočtový výbor PSP ČR. Zřejmě asi nebudou mít dost úředníků a bude nutné na takováto rozhodnutí zejména na ministerstvu financí přijmout další pracovníky. V případě zrušení SFDI jsem přesvědčen, že nedojde k úsporám, naopak hrozí, že kontrola projektů, správnost financování a řešení financování dle potřeby se stanou formálními a ve svém důsledku pro stát dražšími.
Nový ministr má samozřejmě kostlivce ve skříni ministerstva dopravy v podobě ne zcela funkčního registru vozidel, nutnosti urychleného výběru nového provozovatele registru vozidel (není za 5 minut dvanáct, ale již bohužel po dvanácté), problémů s financováním a zajišťováním veřejné hromadné železniční dopravy, ale zejména kolaps ČD Cargo, kde hrozí propouštění velkého množství pracovníků i v důsledku toho, že zástupci v řídících a kontrolních orgánech ČD a ČD Cargo nedokázali včas reagovat na katastrofální úbytek ziskové dopravy celovlakové a včas neřešili narůstající ztráty z potřebné, ale ztrátové dopravy vozových zásilek.
Co říci na závěr? „Tak nám zase jmenovali nového ministra dopravy, už čtvrtého za 2,5 roku.“
Pavel Hojda, poslanec PČR a stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu