Ing. Pavel Jelínek, PhD.

  • SPD
  • Olomoucký kraj
  • náměstek hejtmana
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,61. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.03.2021 16:57:00

Pokud není rezort schopen realizovat řízení chaosu, musí využívat standardní

Pokud není rezort schopen realizovat řízení chaosu, musí využívat standardní

Projev na 87. schůzi Poslanecké sněmovny 11. března 2021 – Informace vlády k otevření škol

 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře.

Vítáme upřesnění průběhu letošní maturity, úprava je vhodným kompromisem, jelikož každé vybočení se zákonem nastaveného průběhu maturit je bohužel pouze ke škodě věci. Nicméně chápu, že je nutné naleznout co nejvyváženější řešení mezi zajištěním zdraví obyvatelstva a zajištění maximálního objemu znalostí maturujících studentů. (V sále je velmi hlučno.)

Proč je nutné kompromisní řešení? Proces přípravy maturitních zkoušek je již dávno nastartován, praktické obory nelze ukončit jinak, než praktickou maturitou a průběh maturity je dán zákonem a nemůže se měnit jen rozhodnutím vlády.

K praktickému průběhu výuky, která probíhala nebo spíše neprobíhala v tomto školním roce. Distanční výuka byla naprosto nevyhovující a ministerstvo dle našeho názoru nezajistilo dostatečnou metodickou i praktickou pomoc v průběhu distanční výuky. Jaké mohlo být řešení v tomto školním roce? Chápu, že po válce je každý generál, nicméně jsme přesvědčeni, že výuka mohla probíhat v malých výukových skupinách při...

Jsme přesvědčeni, že výuka mohla probíhat v malých výukových skupinách při zúžení na základní, případně maturitní předměty. Při zajištění přísných opatření, poskytnutí prostředků k samotestování, k zajištění dobrovolného očkování vyučujících a didaktického působení na studenty v otázkách neohrožování spolužáků, rodičů, k zajištění bezpečnosti prarodičů a všech dalších případných kontaktů.

Místo toho jsme se v celém školním roce dočkali pouze chaotických rozhodnutí jak celé vlády, tak i rezortu školství. Samozřejmě nemám nic proti řízení chaosu, jenomže k tomu je potřeba, aby vláda a rezort byla velmi flexibilní, robustní, odolná, chytrá a kreativní. Co tyto body znamenají? Flexibilní znamená schopnost rychle reagovat na vnější působení a vnitřní podněty.

Robustnost znamená schopnost ustát stres s minimálním poškozením, vychýlením od standardu nebo ztrátou funkčnosti. Odolnost je schopnost vrátit se do původního tvaru nebo postavení poté, co dojde k tenzi. Kreativita znamená tvořivě inovovat vše, co lze. Procesy, zákony či služby veřejné správy, funkční model, vztahy k občanům i státním zaměstnancům, školám, studentům a podobně. Chytré znamená znalost, že problémy nelze řešit způsobem myšlení, který vedl k jejich vzniku. S tímto přístupem jsme se bohužel nesetkali. Takže pokud není rezort schopen realizovat řízení chaosu, tak musí využívat standardní zastaralé řízení, nebo musí vedení rezortu na své posty rezignovat.

Od začátku svého mandátu jsem byl ve výboru pro obranu a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Od 16. 9. 2020 jsem členem výboru pro školství. Vzhledem k těmto skutečnostem mohu porovnávat spolupráci příslušného rezortního ministerstva s výborem.

V podstatě od zahájení mého působení ve výboru pro školství došlo k uzavření škol a masivnímu nasazení distanční formy výuky. Od začátku jsem jak ve výboru, tak i osobně apeloval u pana ministra k vytvoření kvalitní metodiky k distanční výuce, k technickému vybavení škol, k realizaci kvalitní video výuky a k opatření k ochraně jak učitelů, tak i žáků před šířením nákazy COVID-19. Vždy jsme se s velkou mírou přezíravosti dozvěděli, že je vše vyřešeno, metodiku zpracovávají odborné subjekty, technika je nakoupena, všechna opatření jsou plněna. Taková vyjádření nebyla uspokojivá a neustále jsme s dalšími kolegy ve výboru vyvolávali jednání o situaci ve školství a žádali konkrétní opatření.

V mateřských školkách probíhal provoz bez omezení. Volání po vybavení školek ochrannými pomůckami bylo vždy přehozeno na zřizovatele. Je nám všem jasné, že prostředky obcí jako zřizovatelů školek jsou velmi omezené. Apelovali jsme na urychlené dobrovolné očkování učitelů v regionálním školství. Opět bylo tehdy bez výsledku.

Po dotazu na zajištění kvalitní technické úrovně distanční výuky jsme se dozvěděli například to, že operátoři nabídli desítky tisíc SIM karet pro sociálně slabší žáky, ale na tuto nabídku nebylo v podstatě vůbec reagováno, ministerstvo nijak nezajistilo informovanost škol o této nabídce a logistiku distribuce této pomoci už vůbec. Nelze se potom divit, když se ve vyjádření Radka Sárköziho, prezidenta Pedagogické komory, ze dne 28. 2. dozvídáme, že ministr školství Robert Plaga svým laxním přístupem a ignorováním problémů způsobil, že se koronavirus masivně rozšířil ve školách. V případě mateřských škol neprosadil žádná epidemiologická opatření přesto, že ho o to ředitelky i učitelky opakovaně žádaly již od jara. Odmítl zajistit ochranné pomůcky pro pracovníky škol. To učinila vláda až nyní na základě usnesení školského výboru v Poslanecké sněmovně. Stejně tak zanedbal přípravy preventivního testování žáků a očkování učitelů, které se kvůli tomu mohlo spustit až od března. Kvůli tomu musela vláda nyní všechny školy uzavřít, protože počet škol zasažených koronavirem i počet nakažených dětí prudce vzrostl. Příčinou jsou právě minimální opatření v otevřených školách, především mateřských a speciálních. Ze škol se koronavirus dále rozšířil do mnoha rodin dětí i pedagogů.

Myslím si, že by měl Robert Plaga přijmout odpovědnost za své činy a odstoupit z funkce ministra školství. Pokud to neudělá sám, vyzývám premiéra, aby Roberta Plagu odvolal.

Tolik vyjádření prezidenta Pedagogické komory. Podle mého názoru se bohužel pan prezident ve svém vyjádření nemýlí.

Pro dokreslení, že se nejedná jen o regionální školství, se zmíním ještě o anketě mezi studenty středních škol. V této anketě se chci věnovat jen otázce: Jste spokojeni s konáním Ministerstva školství ve školním roce 2020 - 2021? V této otázce odpovědělo z devíti tisíc studentů, nebo respondentů, 98 %, že není spokojeno s konáním ministerstva, a pouze 2 % vyjádřila spokojenost s činností rezortu. Celá anketa byla sice směřována k maturitě a k jejímu zrušení, přesto výsledek ankety dává ministerstvu nedostatečnou a myslíme si, že v tomto případě je reparát nemožný a musí dojít k personální změně na ministerstvu.

Na závěr bych ještě zmínil informaci ze zprávy Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky ke stavu ve školství, ze které vyplývá, že k 14. únoru 2021 činil celkový počet pozitivně testovaných pedagogů na koronavirus 38 351. Od začátku epidemie bylo hospitalizováno 609 pedagogů a 18 pedagogických pracovníků bohužel zemřelo. Samozřejmě že jsou to měsíc staré informace a bohužel tato čísla budou určitě podstatně jiná.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama