Já myslím, že se musíme vrátit k tomu začátku, proč vlastně vůbec tento návrh zákona projednáváme. Vláda řekla nechceme druhý pilíř, víme co s důchody, sebereme na důchody peníze někde jinde a přijdeme možná někdy s nějakou koncepcí, a vzhledem k tomu, že jsme na řešení důchodové reformy, nebo bývalá vláda předpokládala, že se na tom budou podílet všechny rozpočty, tak abychom na ty důchody jednou měli, přišli zejména představitelé krajů a řekli "my ty peníze chceme zpátky, koukejte nám je vrátit", a proto vznikl politický obchod, který se jmenuje Přidáme jednotlivým krajům finanční prostředky, protože je určitě potřebují.
Nic proti. I opozice - a padlo to tady několikrát - hlasovala pro přijetí zákona o rozpočtovém určení daní a pro navýšení finančních prostředků ke krajům bez ohledu na to, a teď vám řeknu praktický příklad, jak to vypadá v praxi. Středočeský kraj, kde se občas účasní jednání krajského zastupitelstva, ten už finanční prostředky z tohoto zákona, který teprve projednáváme, začlenil do svých výdajů i příjmů - poměrně nestandardní věc, protože zákon není ani platný, ani účinný -, ale vedení středočeského kraje, představitelé KSČM a Sociální demokracie, kteří jsou v koalici, vládnou ve středočeském kraji, už vědí co s penězi, které Poslanecká sněmovna ještě vlastně neschválila. To je fakt, který je neoddiskutovatelný.
Musím vám říci, protože jsem tady v první a druhém čtení komentoval tento návrh, že jde o politický obchod, který se má odehrát zejména před krajskými volbami, tak možná vás ani nepřekvapím tím, že struktura toho středočeského návrhu krajského rozpočtu to potvrzuje. Možná byste čekali, že těch 600 milionů korun, které z těch 3, 5 miliardy dostanou středočeši, že půjde na podporu školství. Možná byste čekali, že to půjde na významné posílení dopravní obslužnosti anebo investic do dopravy.
Ale ti z vás, kteří jsou pragmatičtí vědí, že to tak není. Do školství jde dokonce méně peněz, než šlo v roce 2008, a podíváte-li se na rozpočty, daňové příjmy rozpočtů 2008, jsou přibližně srovnatelné s rokem 2015. A podíváte-li se na strukturu výdajů Středočeského kraje, kde je tedy mimochodem sympatická - v uvozovkách - částka 48 milionů korun za porušení rozpočtové kázně v případě čerpání evropských peněz, takže i na to stát nebo Poslanecká sněmovna formou posílení rozpočtového určení daní přispěje, tak finanční prostředky půjdou zejména na dotační fondy do obcí - podotýkám o 300 milionů navíc než v letošním roce půjde v příštím roce ve Středočeském kraji do jednotlivých obcí.
Možná podotknete, je to věc krajského zastupitelstva, které by si mělo pohlídat, že finanční prostředky z těch jednotlivých fondů kraje nedostanou jenom starostové podle své politické legitimace, a musí si to ohlídat zastupitelstvo.
To, co ale mne mrzí, a ukazuje se opravdu, že šlo o účelovou změnu, která nepodporuje systémové výdaje do oblastí, které jednotlivé kraje opravdu by měly financovat, ale ono se tak neděje.
K tomu návrhu senátu, k věcem týkajících se obcí. Mně, na rozdíl od řady mých předřečníků, nepřekvapuje, že sociální demokracie se snaží utlumovat tu motivační složku. Ono už to tady padlo. Už se to několikrát v historii udělalo, koneckonců levice to tak vždycky dělá - bere těm, kteří něco mají, aby to dala těm, kteří nic nemají, a mezi tím prostě existuje nějaká zóna. Tohle je typický příklad a levicová vláda a levicový poslanci pravděpodobně dnes podpoří tento návrh, který říká "Likvidujeme motivační složku, dokonce nám ani nevadí, že neznáme dopady toho, jak to ve skutečnosti s těmi rozpočty obcí uděláte, nám to nevadí, a účinnost tohoto opatření dáme k 1. lednu 2017". Přitom my jsme celý rok mohli věnovat tomu, aby se alespoň pokusil Svaz měst a obcí, Sdružení obecních samospráv a další organizace zastupující jednotlivá města a obce, v debatě s námi, s Poslaneckou sněmovnou, případně s Ministerstvem financí a s vládou pokusily najít alespoň trochu shodná stanoviska.
To, co se tady vytvořilo, je evidentně jenom jakási politická mlha. Bylo potřeba splnit zadání, které říká Nadpisy jednotlivých článků v novinách musí říkat Senát se postaral o to, že obce dostanou nějaké peníze. To může být k ničemu, to nevadí, že Svaz měst a obcí s tím nesouhlasí. To nevadí, že to nechce Sdružení obecních samospráv, to vůbec nevadí, a vláda jim najust něco - nebo sociální demokracie nebo Senát - musí dát bez toho, aniž by to bylo vydiskutováno.
Tohle je princip, který už my tedy vadí. Proč tedy, když tohle má být účinné až k prvnímu lednu 2017, proč nevyužijeme ten čas, a myslím, že bychom měli využít ten čas k tomu, abychom nastavili posílení rozpočtového určení obcí. Když už to nechcete od roku 2016 - u krajů to jde, nevím, proč to nejde tedy u obcí, nebo tedy vím, protože to je ta mlha, kterou je potřeba vytvořit, abychom do těch nadpisů dostali, že jsme se na obce prostě nevykašlali. Jenomže jste se na ně vykašlali, ale prostě chcete, aby se o tom nemluvilo, a budete teď dva roky říkat básničku o tomu, jak jste podpořili rozpočty měst a obcí.
Houbeles, není to pravda a je to v rozporu s jejich názorem. A znovu říkám - mne nepřekvapuje, že likvidujete motivační složku. Znám pana kolegu Martínka, když jsme sváděli souboje o reformu veřejné správy, a proto mne nepřekvapují jeho levicové názory a nejsem jimi nijak omráčen. Ale v praxi si myslím, že máme prostě dělat všechno proto, aby nějaká motivační složka k tomu, aby obce podporovaly rozvoj podnikání, aby v tom systému byla, byť minimální, ale byla.
Vy ji tímto další ranou likvidujete a bráníte se využít toho roku, který je před námi, k debatě, abychom tu situaci změnili. To mi přijde velmi nefér, a proto nemůžu hlasovat pro senátní návrh, protože jsem přesvědčen o tom, že příští rok můžeme věnovat debatě na posílení rozpočtového určení daní obcí, když už je nechcete posílit od roku příštího, možná proto, že není před obecními volbami.