Ing. Petr Bendl

  • ODS
  • Středočeský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,4. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.01.2016 14:32:00

Když se najde někdo, kdo odporuje šéfovi, dostane sodu. Dobrá, no tak jo

Když se najde někdo, kdo odporuje šéfovi, dostane sodu. Dobrá, no tak jo

Projev na pokračující 37. schůzi poslanecké sněmovny 22. ledna 2016 k elektronické evidenci tržeb EET:

 Pan ministr ráno vystoupil s tím, že už má na minuty spočítáno, kolik času jsme tomu věnovali a že ten čas považuje za zbytečný a že už vlastně nic nového padnout nemůže. Musím říct, že pan kolega Koníček nás, doufám většinu, přesvědčil o tom, že může, že se tady budou a mohou objevovat další a další informace, které je potřeba, abychom znali před tím, než definitivně rozhodneme o tom, zda tento systém přijmeme, či nikoliv. A musím říct, že mi pana Koníčka - ne že by mi ho bylo nějak extrémně líto, ale myslím, že on sám dobře ví, že ty složky, které mohou na něj, tak budou zase narůstat. A už vůbec si neumím představit, když tady ministr financí otevřeně řekne, že úředník dostane sodu, tak pochybuji o tom, že to je dobrá voda with gas, ale jak to asi v praxi vypadá podle zákoníku práce, i když možná že zákoník práce asi tolik respektován není, protože když šéf něco řekne, tak to řekne a basta fidli. A když je to schopen říct, tady - no, dobrá. Totiž když se někdo najde, kdo odporuje šéfovi, dostane sodu. Dobrá, no tak jo.

Já mám pocit, že jedna věc, na které se shodneme, a to nechci a beru to nesmírně vážně, že daně je třeba vybírat, a ať už se snažil někdo více či méně, udělal méně či více chyb v minulosti, v minulých vládách, a ať už vládl kdokoliv, tak byť máme třeba jiný názor na to, jak daně mají vypadat, jinak to vidí pravice, jinak to vidí levice, ale každý, kdo vládl, byl upřímně přesvědčen, že se snaží dělat maximum. Mezitím tady byli jiní, o kterých tedy říká ministr financí a první místopředseda této vlády, že mezitím, co tady všichni umožňovali loupit, on tady podnikal a stal se miliardářem, zřejmě proto, jak tady ty vlády špatně vládly, a proto přišel z jiné země do České republiky a začal tady podnikat a strašně dobře se mu dařilo. Já mu to nezávidím, stejně jako si myslím, a v tom s ním nesouhlasím, když říká, že tady všichni mají platit daně, protože ti podnikatelé, ti lumpové musí zaplatit ty daně, protože ty patří těm lidem apod.

Já si tedy myslím, že podnikání a podnikatelé tady primárně nejsou proto, aby platili daně, ale jsou tady primárně proto, nebo podnikají proto, aby uživili sebe, svoji rodinu. Dali případně práci lidem, ale primárně jsou tady kvůli tomu, aby podnikali, což koneckonců pan místopředseda vlády tady potvrdil.

Vloni říkal, a to se dá dohledat ze stenozáznamu, že zaplatil 800, tuším 5 nebo 9 mil. korun na daních za loňský rok. Tady včera nebo předevčírem říkal 500 mil., tak o 300 mil. méně. Uvidíme, o kolik bude méně dotací nebo více dotací. Nicméně, asi také je neplatí rád. I když je musím zaplatit, tak to přeci musím prodat (?) celé. Zaplatil jsem tolik a tolik na daních. To je přirozené, tomu se nedivím. Asi by to udělal každý. Víceméně každý podnikatel to dělá. Ovšem každý podnikatel tady nemá v rukou dotační nástroje, aby mohl ovlivňovat, co se děje v oblasti dotací, a že my máme tedy systém prolezlý dotacemi, to je jasné.

My jsme tady... ještě takto. Systémy, ve kterých se začínáme všichni pohybovat, protože dochází k internatizaci.(?) Vznikají různé registry, vznikají různé seznamy lidí o jejich existenci apod. Začínají se registry propojovat. Žijeme ve světě mailových komunikací a sociálních sítí, kde se dozvídáme cokoliv. A často se dozvídáme i věci, které třeba vědět nemáme, protože někdo se vloupá do systému. Poslední takové veřejné nabourání se do systému, že když někdo vleze do mailu premiérovi, tak to asi není úplně normální věc. Ale zřejmě se tady našel někdo, kdo má zájem dostat se předsedovi vlády až pod kožich. No, a to je něco, co by aspoň pro nás pro všechny, mělo být jistým varováním, že nebudou-li data zabezpečena, nebude-li šance a nebudeme-li mít jistotu, že se data nedostanou do neoprávněných rukou a nebudou použitelné ve prospěch, řeknu konkurenční výhody, tak je lepší takový systém vůbec nespouštět. Protože se může stát nebezpečným pro samou existenci, podle mého hlubokého přesvědčení, této země.

Že se o to stát pokouší a ne příliš šťastně je také myslím evidentní. Koneckonců to nedávno i sám první místopředseda této vlády a vicepremiér přiznal, že kontrolní hlášení má své chyby, a že bude potřeba ho novelizovat. A byť i tady dneska řekl, že to je absolutně jednoduchá záležitost. Vždyť tam žádné identifikace nebudou. Napsal jsem si tady i tu jeho větu, kterou tady říkal, že se tam pouze namarkuje celá tržba a vše ostatní zařídí software. No, ono to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Nevím, jestli jste viděli někdy kontrolní hlášení, alespoň vzor. Jestli jste se na to měli možnost podívat. Jde se ve stejném trendu, jaký tady byl. A až se to naučí někdo vyplňovat ten, kdo nemá účetního po ruce každý den, aby věděl, jaká faktura tam patří a kam ji vlastně má dát. Jestli na oddíl 2 anebo na oddíl B 2, nebo na oddíl A 5 a kam to vlastně patří apod. Jestli mu v průběhu nebo na konci roku, až přijde účetní sepisovat daňové prohlášení, neřekne, to jste prosím vás v lednu měl napsat úplně někam jinam. A v únoru jste to měl napsal do jiné položky. A toto, vždyť vy jste to mohl přiznat to DPH nebo nemusel, protože tam je klouzavý systém a to musí Ministerstvo financí a profesionální účetní vědět. Nebude to tak jednoduché. Co je psáno, to je dáno, přičemž daně se pokládají k nějakému termínu.

Je toto více, než daňové přiznání nebo není? Protože až teprve vlastní kontrola daňového přiznání a daňové přiznání celkem... tohle je jakási informace, kterou někdo dostane, ale do jaké míry je to trestný čin, když se stane, že tam někdo udělá chybu v tom anebo ne. Že systém bude chybový, to je - já myslím, že je jasný, že budou chybovat skoro všichni, to je také jasné. A že si tím pádem budu moci na kontrolu vybrat v podstatě na koho ukážu, je také jasné. Systém je zbrkle připravený a nemá hlavu a patu, přičemž, a to je vlastně podstata toho, co jsem tady chtěl říct, že není pravdou, že tam bude celá tržba jako celek.

U faktur nad 10 tisíc korun je potřeba vypsat každou tu fakturu. Napsat tam DIČ odběratele nebo dodavatele. To znamená kdo, za kolik, kdy a na jakou fakturu, protože tady musí být základ daně napsaný atd. To znamená už identifikuji toho, kdo se mnou obchoduje a v těchto datech to měsíčně posílám na Ministerstvo financí. A tam přijde nějaký úředník, kterému potom třeba dá ministr financí sodu, až se dozví, že některá data utekly. Ale to může způsobit neuvěřitelné problémy podnikajícímu subjektu, dostanou-li se interní data tohoto typu ven. A nemusí to být jenom do budoucna interní data, týkající se pana Josefa Nováka a upozorňuji, že to mohou být i interní data týkající se Andreje Babiše nebo dalších a dalších.

To neznamená, budu-li já vědět o někom všechno, že se také někdo jiný o mně nedozví úplně všechno. (Upozornění předsedající na čas.) Už? Nevadí. Pak mám pro vás novinky, které vás možná překvapí o propojení podnikatelského sektoru, chystaného státního EET.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama