Hezký dobrý den, kolegyně, kolegové, pane nepřítomný ministře financí, dámy a pánové. Dovolte i mně, abych vlastně pokračoval v těch 20 minutách, které mně byly koalicí vymezeny k tomu, abych mohl diskutovat. V prvé řadě bych se chtěl připojit k návrhu na zamítnutí tohoto zákona a poté se pokusím vejít do těch deseti minut, i když to opravdu považuji za velmi nedemokratické opatření a je mi líto, že k něčemu takovému v českém Parlamentu dochází, neboť já jsem tady neobstruoval ani jednou. Vždycky jsem mluvil k věci a nebude mi umožněno reagovat případně na otázky, které položím předkladateli tohoto návrhu zákona.
Já jsem ve své první části upozorňoval především na to, že největší nebezpečí vidím v manipulaci a ve schopnosti úniku dat, v jejich ochraně, neboť v okamžiku, kdy takováto citlivá data, a nesouvisí to jenom s EET, ale i s kontrolním hlášením, se budou dostávat ven. A potom, co se objevily ještě uniklé informace i z Bezpečnostní rady státu apod., podle mého hlubokého přesvědčení je to věc vážná a není možné ji zcela bagatelizovat. Půjde takzvaně jenom o obchodní data jednotlivých řeknu firem, obchodníků, které se mohou dostávat ven. A po tom, co se děje v ČR s úniky dat, mě nikdo nepřesvědčí o tom, že se dokážeme dostatečně chránit. V čem vidím největší nebezpečí? Pan ministr tady minule říkal, že to nebude stát, kdo bude zajišťovat ty tzv. pokladny a hardware, případně software, že oni zadají pouze rozhraní a soukromé firmy začnou dodávat hardware a software, to znamená, že soukromé firmy budou těmi, kteří budou vlastnit a budou mít případně k dispozici do budoucna data, která se budou týkat těch, kteří budou povinni do tohoto systému být zapojeni. Oni je mohou mít a já chci být ujištěn ministrem financí a vládou, že se tak prostě nestane.
A k čemu směřuji. Já jsem se totiž dostal k informacím, které tady ještě nepadly, a tudíž k nim nemohla být ani vlastně řádná diskuse, přestože pan ministr financí říkal, že už slyšel skoro všechno. Ke mně se dostaly informace o snaze propojení státního systému EET s byznysem. Já mám tady prezentaci společnosti Lyoness, která je oficiální a mohu ji dát každému k dispozici, pokud se na to chcete podívat. Společnost Lyoness má obrovské problémy se zákonem. Je to cashbacková společnost, která má obrovské problémy se zákonem vůči svým věřitelům nejenom tady v ČR, ale také v Rakousku, Švýcarsku a v jiných zemích i mimo EU. A tahle společnost se chystá na zavedení EET v Čechách vydělávat. Mají k tomu připravenu chorvatskou číslo jedna (?) jako dodavatele hardwaru a chtějí v první vlně získat přibližně sto tisíc českých obchodníků. A když se zeptáte jak? Jednoduše - nabídnou jim dumping za napojení se do systému Lyoness. To znamená, že začnou, řeknu, parazitovat na tom, co stát pro svoje potřeby vyrobí nebo řekněme odsouhlasí, tak začnou vydělávat na jednotlivých, řeknu, firmách, které do toho systému spadnou. Podle mých informací Lyoness bude nabízet obchodníkům zapojení do vlastního cash backu v různých úrovních a bude jim nabízet různé slevy a bude tak podnikat přisátý na systému EET. V čem tkví to nebezpečí? V ČR, ale i Švýcarsku jsou známy případy lidí, kteří vložili do Lyoness nemalé úspory, řádově miliony korun. Dnes se ta částka bude pohybovat na úrovni větší než 1,7 mld. korun. V letech 2008-2012 deklaroval Lyoness obrat 1,2 mld. švýcarských franků a tato stejná částka byla oznámena i jako Lyoness obrat roku 2014. V červnu uzavřel sponzoring s Rapidem Vídeň, začal prodávat téměř 9 tis. limitovaných karet, na základě kterých bude přiřazovat nedefinované množství fans, kteří budou tvořit neodhadnutelný pasivní příjem. Rapid má dostat 9 mil. euro, které mají vlastně vydělat jejich fandové tím, že se zapojí do systému.
Ten systém klubové komunikace pokračuje a do systému už se dnes přihlásila i Slavie Praha, ve fotbale a Slovan Bratislava, hokej. A stejným modelem se pokračuje dál.
Já tohle považuji za.. podotýkám, že řada lidí už měla úspěšné soudy, neboť tato společnost jim nevrátila to, co bylo vloženo. Je tady spousta lidí, kteří si stěžují na to, jak tato společnost funguje a já považuji za extrémně nebezpečné, budujeme-li tady systém, který má nakládat s citlivými údaji o... řeknu... vnitřnostech každé společnosti - aby byla šance, že se k nim dostane někdo jiný. Měl by to stát, v případě, že to nařídí... tak by měl mít schopnost takováto data hlídat a ne vystavovat podnikatele a podnikatelskou veřejnost nebezpečí, že s jejich daty bude do budoucna operováno.
Kdy jsem tady minule říkal, že může mít někdo pocit, u nás doma v Čechách, že když ta data bude koncentrovat, tak že tak snadno uloví ty malé ryby. Jenomže, ono se může stát, že i ty naše velké ryby budou vůči těm evropským, případně světovým hráčům rybami malými a někdo si nás koupí všechny se všemi daty, které tady jsou. Pak budeme marně hledat někoho, kdo z úředníků takováto data proláknul.
To já považuji za extrémně nebezpečné, jsem přesvědčený o tom, že v situaci, ve které se Česká republika nachází, kdy unikají maily premiéra, unikají informace z Bezpečnostní rady státu, nejsme schopni zabezpečit základní věci pro fungování českého státu. Pak tohleto spustit, takto nepřipravené, je prostě nemožné. Nemožné, nebezpečné a v případě, že se tak stane, bude to znamenat některé nevratné změny pro... ne nepoctivce, ale pro lidi poctivý, který dneska možná říkají - vždyť mě to nevadí, já tam ty data klidně dám, pro mě to nepředstavuje žádný problém. Ale až zjistí, že někdo s těmi daty obchoduje a zná přesně jejich výstupy, jejich marže, od koho a za kolik v čase kde kupují a podobně - tohle je natolik zajímavé know how - pro velký hráče na trhu, že si je všechny koupí a ve finále už nebudeme mít hospodu U pana Nováka, nebo pana Svobody, ale budeme mít řetězec XY, nebo řetězec Z, kdy nebudeme ani vědět, kdo je vlastně vlastníkem toho kterého řetězce. Bude tady vlastník 150 nebo 200 hospod, jejíž akcionáři budou sedět někde na Bahamách a podobně.
K tomu pospěje (dospěje?) tento systém. Nemyslím si, že nemáme hledat řešení proto, aby nám neutíkaly černé peníze. Ale to, co se tady dnes buduje, je nebezpečné z hlediska úniku informací a proto to není možné podpořit.