Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, je to zákon, který se týká obcí a krajů. A nemohu se tedy nevyjádřit k němu, i když hlásím, že mohu být v určitém střetu zájmů jako my všichni, kteří máme zkušenosti z komunálu. Budu se snažit být velmi stručný.
Zaprvé. Nejvyšší kontrolní úřad, zdánlivě to tady s tím nesouvisí, my jsme tady projednávali zákon o tom, aby Nejvyšší kontrolní úřad měl zvýšené pravomoci, aby mohl kontrolovat i nad rámec toho, co již dnes kontroluje obce, tak jedním z důvodů, proč jsme tehdy tu změnu Ústavy tady neschválili, bylo zjednodušení systému kontrol, odstranění duplicit kontrol. Přijali jsme k tomu tady doprovodné usnesení, kterým jsme vyzvali vládu, aby provedla rozbor těchto duplicit. Musím poděkovat vládě a Ministerstvu financí. Analýza systému kontrol územních samosprávných celků je hotová, svou jednoduchostí samozřejmě odpovídá tomu tématu. Ale důležitý je manažerský závěr a shrnutí. Potvrdilo se, že existují duplicity. A velmi pěkně tam bylo popsáno i to, že jsou některé duplicity, které se nedají prostě odstranit, že když obdržíme dotace z EU, tak přijde i nějaký kontrolní orgán, jiný než ty, které tam dnes máme stanoveny. Ale že jsou tam duplicity, které se odstranit dají. Jestli si někdo myslel, že jsme přijímali to doprovodné usnesení proto, aby vznikl tento materiál a ne proto, aby závěry z toho materiálu byly zahrnuty potom do některého zákona a ten systém byl zjednodušen, tak si z nás dělá blázny. Já konstatuji, že tento zákon, který tady máme, neodstraňuje jedinou duplicitu. Už jen toto samo by muselo stačit k tomu, že nemá smysl se jím vůbec dále zabývat.
Druhou věc tady řekl kolega Vystrčil, a on určitě bude ještě vystupovat, protože na výboru se tomu zákonu věnoval velmi podrobně. Snížení administrativy. My jsme na výboru měli velmi pěkně zpracovanou prezentaci, v níž bylo napsáno srovnání stávajícího zákona s tím novým. Ten stávající, považte, řešil kontrolu v devíti paragrafech, zatímco pochvalme se, ten nový, ten to řeší v téměř 30 paragrafech. Tak je toto zjednodušení? Není. Jedním z argumentů bylo k prováděcím vyhláškám. Stávající zákon o finanční kontrole, nesrozumitelná prováděcí vyhláška, zatímco k novému zákonu budou lepší vyhlášky. V podstatě ministerstvo říká, že jeho vlastní vyhláška, která platí, je nesrozumitelná. Lepší přiznání jsem skutečně dlouho neslyšel. A aby to bylo jednodušší, tak se zcela mění všechno pojmosloví k tomu, co dneska platilo.
Další argument, obce vykonávají, kraje vykonávají zejm. v rámci přenesené působnosti spoustu činností. Nikdy jsme se ale ještě nedostali k tomu, aby nám nějakým zákonem bylo řečeno, že řidičáky musí dělat tři lidé. Občanské průkazy čtyři. Matriky dva. Toto nám ještě naštěstí, zatím, myslím si, že také k tomu dojdeme, nikdo nenařídil. Prostě musíme jenom nějakou agendu dělat a my ji děláme. To je první zákon, který nám říká, že když máme rozpočet nad 500 mil. Kč, tak musíme zřídit útvar interního auditu, musíme mít nejméně dva auditory, kteří musí mít určité vzdělání. Já úplně pominu to, že jestli si někdo myslí, že v tuto chvíli v ČR je 500 vysokoškolsky vzdělaných auditorů nahlášených na úřadu práce s dvěma lety zkušeností v této činnosti, kteří jen čekají na tento zákon a my si je pak najmeme, tak není, přátelé. A řešíme to tady každou chvíli. Zákon o státní službě, nemáme pracovníky. Pan předseda Úřadu pro hospodářskou soutěž nám byl na výboru plakat, není schopen sehnat za stávající platy pracovníky s požadovaným vzděláním. A my tady přijmeme zákon, kterým řekneme, že obce musí mít tolik a tolik auditorů. A ony je prostě neseženou.
Dámy a pánové, musím říci, že větší zklamání jsem již dlouho nezažil. Proto se samozřejmě plně ztotožňuji s návrhem našeho výboru tento návrh zamítnout.