Velmi zjednodušeně se dá říct, že telefonní hovory nejsou přijímány přes standardní telefonní síť, ale pomocí datové sítě. Kromě zpřehlednění zásahů se díky novému zdravotnickému operačnímu středisku výrazně zvyšuje také komfort pro práci dispečerů a dispečerek.
„Naše záchranka je v tomto směru průkopníkem. Šli jsme do projektu, se kterým zatím jinde v republice nemají zkušenosti, ale věděli jsme, že to přinese další zefektivnění zdravotní péče v našem kraji. Jdeme aktivně vstříc novým technologiím, protože je to správná cesta, jak region posouvat a dál rozvíjet, což platí nejen pro oblast zdravotnictví,“ řekl hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.
Stávající zdravotnické operační středisko funguje od roku 2008 a původní prostory, zařízení a vybavení už přestaly funkčně vyhovovat. „IT technika byla na hranici technické a morální zastaralosti. Prostorové uspořádání jednotlivých dispečerských pracovišť už neodpovídalo potřebám operátorů, kteří zde pracují ve dvanáctihodinových směnách. Jak ukazují statistiky, musíme počítat také s navyšováním tísňových volání na linku 155. Všechny tyto faktory vedou jednoznačně k tomu, že jediným možným a nejlepším řešením bylo vybudování nového operačního střediska s nejmodernějším vybavením a technologiemi,“ řekl ředitel ZZS Zlínského kraje Josef Valenta.
Stavba přišla na více než 43,8 milionu korun, z toho přes 33,9 milionů činí dotace z fondů EU, zbytek hradila organizace ze svého rozpočtu. Nejmodernější informační systémy a technologie stály téměř 80 milionů korun, z toho 42,5 milionu pokryla dotace z evropských fondů IROP, 36,7 milionu korun zaplatí Zlínský kraj, zbylé náklady hradí záchranka.
„Nově bude rovněž možné elektronicky podepisovat zdravotnickou dokumentaci pacienta a data přenášet do nemocnic. V rámci elektronizace zdravotnictví budeme dokumentaci pacientů ukládat v elektronické podobě do dlouhodobého elektronického archivu společně s ostatními zdravotnickými zařízeními Zlínského kraje,“ doplnil Zdeněk Lorenc, vedoucí oddělení informatiky ZZS Zlínského kraje.
Nové technologie navíc umožní rychlejší komunikaci mezi posádkami a dispečinkem, leteckou záchrannou i horskou službou. Souběžně s novým střediskem záchranka pracuje také na zvýšení kyberbezpečnosti.
Nové operační středisko vyrostlo jako nadstavba nad východním křídlem zlínské výjezdové základny na Havlíčkově nábřeží. Počet dispečerských pracovišť v sále se zvýšil o dvě místa, celkově jich je osm. „Díky novým polohovacím stolům, které jsou navíc podstatně větší než ty stávající, se výrazně zlepšil komfort dispečerů. Vzniklo i nové oddělené testovací a simulační pracoviště, kde bude moci pracovat IT technik nebo se tam uskuteční zaškolování nových pracovníků či stážistů. Tím se výrazně sníží hlučnost na dispečinku. Denní místnost zase nabídne zázemí pro personál třeba na přípravu jídla. Relaxační část bude sloužit k regeneraci operátorů po náročných hovorech, které přijímají na linku 155,“ přiblížil vedoucí operátor zdravotnického operačního střediska Libor Zajonc.