Premiér Bohuslav Sobotka ve svém projevu vyslovil mj. názor, že "EU musí lidem dávat opět smysl". Jinými slovy tím v podstatě přiznal, že v současné době "EU lidem smysl nedává". V tomto s ním jde v zásadě vyslovit souhlas. Podívejme se třeba na stav našeho venkova, který dnes rozhodně nemůžeme považovat ani za uspokojující, natož za dobrý nebo dokonce vynikající.
ČSSD se v minulých letech často prezentovala jako zastánce zájmů českého venkova. Dnešní neradostný pohled na náš venkov je ale důsledkem především dvou rozhodnutí socialistických vlád. Jsou to jednak špatně dojednané podmínky našeho vstupu do EU a dále potom systematické snižování podpory zemědělství ze strany všech vlád a dnes s podporou KDU-ČSL. Součástí přístupové smlouvy ČR k EU byl mimo jiné i balík ustanovení týkající se Společné zemědělské politiky EU. Stará EU15 přistupujícím státům oznámila, že v největší výdajové politice EU t.j. v zemědělství, budou mít nové členské státy nerovnoprávné postavení druhořadého člena. To konkrétně v praxi znamenalo, že čeští sedláci dostávají na přímých platbách od roku 2004 pouze část toho, co němečtí anebo francouzšti sedláci. Toto ustanovení přístupové smlouvy zásadním způsobem omezilo konkurenceschopnost celého českého zemědělství, protože naši zemědělci fungují stejně jako jejich lépe dotovaní západní kolegové na Jednotném evropském trhu. V důsledku toho došlo v podstatě k likvidaci našeho zemědělství umocněné navíc nesmyslným embargem na vývoz do Ruska. To je přímý důsledek toho, že naši zemědělci jsou v EU diskriminováni a za to může vláda ČSSD, která takto mizerné podmínky při vstupu do EU dojednala. EU si byla vědoma toho, že nerovnoprávné postavení nových členských států je problematické a bude mít v těchto státech negativní dopady. Proto umožnila vládám nových členských států každý rok přispět svým zemědělcům až 30% dalších dotací nad rámec těch evropských. Ve skutečnosti však vláda ČSSD tento příspěvek neplní. ČSSD zkrátka český venkov již dvakrát obětovala. Nejprve v EU a následně v našem vlastním státním rozpočtu. Venkov prostě umírá, pastviny chřadnou pokud na nich neroste řepka a chlévy jsou čím dále více prázdnější. V nadnárodních potravinových řetězcích si v důsledku toho u nás můžete koupit např. hovězí kližku za 170,- Kč/kg a z obalu zjistíte, že tento kus masa pochází z mladého býka, který byl vychován, poražen, rozbourán a balen v SRN a u nás se pouze prodává. Tím pádem veškerá přidaná hodnota a většina výnosů ze zisku a daní, jak prodejce tak i zboží, jde mimo naší republiku.
Podle Sobotky se ČSSD chce ale v následujícím období soustředit zejména na růst mezd a také důchody by se prý měly valorizovat více podle růstu průměrné mzdy. Přitom vláda dlouhodobě neplní dohodu s odbory a aby mohla "sociálně spravedlivě" rozdělovat neadresné sociální dávky a živit si armádu státních zaměstnanců, tak zavádí třeba systém EET, který je ale tak složitý, že mu nerozumí ani ministr financí Babiš, který uvádí, že nikdo ani neví kolik vlastně u nás existuje druhů podnikání a co se na koho a kdy ohledně daňové povinnosti vlastně vztahuje.
Sobotkova a Babišova vláda se také aktuálně chlubí hospodářským růstem, nízkou nezaměstnaností a očekávaným rozpočtovým přebytkem. Přitom spotřeba domácností je to, co v první řadě roztáčí hospodářský růst. Vláda také ve své neschopnosti navrhuje pro chudé v podstatě jen jedno opatření - zvyšování minimální mzdy. Co se týká zvyšování minimálních mezd, tak zde pracujícím musí umět přidat v první řadě jejich zaměstnavatel, ale k tomu jim musí vytvořit podmínky i stát, například snižováním byrokracie, snižováním daní a odvodů za ty nejméně vydělávající, čímž také vznikne další prostor pro zvýšení mzdy. Pokud jsou odvody ze strany zaměstnavatelů a zaměstnanců v celkové výši 42,7%, tak je jasné, že na zvýšení mezd prostě ze strany zaměstnavatelů se v konkurenčním prostředí hledá prostor velmi těžce. Prostě jsme se stali montovnou západní Evropy za jejich třetinové platy.
Důchody jsou také samostatnou kapitolou. Žádná vláda vlastně důchodovou reformu doposud nepřijala a důchody se pouze valorizují, což v praxi znamená, že těm, kteří dostávají nejvíc, se přidá nejvíc, a těm nejchudším nejméně. Proč se důchody nezvyšují všem stejnou částkou? Dnes to funguje bohužel tak, že v průměru sice dostanou důchodci přidáno pár stovek, ale v praxi chudý dostane přidáno čtyřicet korun a bohatý mnoho tisíc. Důchody, a zejména ty nejnižší, se musí zvýšit řádově o tisíce a nedovolit, aby převážná část důchodců živořila pod oficiální hranicí chudoby.
Český systém sociálních dávek je také špatný a podporuje neuvěřitelně vysokými dávkami notoricky nepracující nepřizpůsobivé skupiny obyvatel, kteří jsou práceschopní, a přesto dlouhodobě nepracují a zatěžují tak svým chováním náš sociální systém.
ČSSD uvádí mj. ve svém dlouhodobém programu, že jejich programová vize světa je ve své podstatě "velkým experimentálním společenským projektem" a migrační politika by měla zahrnovat podporu integrace cizinců a vychovávat k životu v multikulturní a multietnické společnosti jako podmínku trvalé udržitelnosti kultury a tím i života vůbec. K tomuto si po totálním debaklu v krajských volbách ČSSD aktuálně povolává do svých řad na pomoc třeba bývalého premiéra Jiřího Paroubka anebo "kakaového krále" Michala Krause.
Doufejme, že při následujících volbách dostane tato myšlenka "sociálně spravedlivé společnosti" a její uvádění do praxe ze strany ČSSD od voličů jednoznačnou odpověď, jestli tento "experiment" hodlají i nadále podporovat.
Za sebe ale zcela odpovědně prohlašuji, že já se na tomto "velkém experimentálním projektu" ČSSD podílet nehodlám, protože tzv. "inženýrů lidských duší" zažili moji prarodiče, rodiče a konec konců i já osobně dost a důsledky jsou každodenním reálným obrazem úrovně morálky a kvality života našich občanů. A ne pouze na vesnicích.