Dovolte mi opravdu jen několik slov k státnímu závěrečnému účtu za rok 2017. Na začátku si neodpustím poznámku, že jsme skoro v polovině roku 2019 a dnes projednávat státní závěrečný účet za rok 2017, kde ta čísla by nám měla sloužit jako podklad pro rozhodování co nejdříve, abychom mohli reagovat na nějaké zdravé či nezdravé trendy při vývoji státního rozpočtu, zdá se mi to docela pozdě, projednávat to dnes.
Přesto mi dovolte, abych vás upozornil na jeden nezdravý trend, který se ukázal už v rozpočtu roku 2017 a který se projevuje už v plné nahotě letos, kdy začíná zpomalovat ekonomický růst, a to je velice extrémní, rychlý růst běžných výdajů státu a zároveň malých investic. Když se podíváte do státního závěrečného účtu České republiky za rok 2017, respektive do zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu k tomuto státnímu závěrečnému účtu, tak zjistíte, že podíl investic na výdajích státu byl nejmenší za rok 2017 za posledních 12 let. Ještě menší než za doby ekonomické krize.
Zároveň zjistíte, že podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích státu neustále klesá. V roce 2009 například podíl kapitálových výdajů, to znamená podíl investic na celkových výdajích státu, byl pouze 11,4 %. V roce 2017 už jenom 6,4 %. Znamená to, že ten potenciál ekonomického růstu, ty větší příjmy státního rozpočtu, které má vláda k dispozici, nevěnovala na potřebné investice, ale naopak navýšila běžné výdaje státu. A to jsou výdaje, které se budou každoročně opakovat a tyto extrémně zvýšené běžné výdaje zůstanou tady dědictvím po této vládě. Podle mého názoru je to neefektivní nakládání s finančními prostředky státu, protože my bychom se měli soustředit na to, abychom zvýšené příjmy věnovali na potřebné investice, například do infrastruktury.
Závěrečná zpráva NKÚ ke státnímu závěrečnému účtu za rok 2017 o těch silnicích také hovoří. A dovolte mi tady přečíst jednu větu. "V roce 2017 bylo do provozu uvedeno pouze 17 km dálnic." Stále se tedy nedaří navázat na období před ekonomickou krizí, kdy se zprovozňovalo v průměru 56 km dálnic ročně. Znamená to, že tempo výstavby dopravní infrastruktury nekorespondovalo s rostoucí intenzitou dopravy. Vláda tady má dlouhodobě z důvodu ekonomického růstu zvýšené příjmy státního rozpočtu, nedává je na potřebné investice, pouze zvyšuje provozní výdaje státu. To znamená, že nás a daňové poplatníky stát stále více a více stojí. A tyto zvýšené náklady nejsou jednorázové. Ty budou pokračovat i v dobách, kdy nebude takový ekonomický růst.
My na to upozorňujeme dlouhodobě. Chtěli bychom raději efektivnější menší stát, aby se ty zvýšené příjmy věnovaly na snížení daní, případně na vyšší investice, ale bohužel trend je jasný. Ten se ukázal již v roce 2017. A když se podíváte na první čtvrtletí roku 2019, na plnění státního rozpočtu, kde běžné výdaje rostou dokonce více než příjmy státního rozpočtu, tak to dlouhodobě nemůže dobře dopadnout.
Děkuji za pozornost.