Osm hodin jsem tady poslouchal dotazy a zpochybňování čísla 100 miliard korun. Trpělivě jsem odpovídal a vím přesně, co jsem říkal a proč jsem to říkal. To je to, že máme k dispozici dva nástroje a to je odvod výrobců elektrické energie z každé vyrobené megawatthodiny a windfall tax. Že tyto dva nástroje se doplňují a že záleží na tom, jak nastavíme parametry a podle nastavení parametrů jeden bude fiskálně významnější, než druhý. Na tom se nemusí měnit vůbec nic.
Ty odhady, které paní poslankyně Schillerová tak zpochybňuje u příjmů z obou těch opatření, dělaly odborné útvary Ministerstva financí, kde jsem neprovedl žádné personální změny. Tudíž to jsou odborníci, kteří léta pracují na Ministerstvu financí, které jsem tam nechal, které jsem nevyhodil a nepřivedl jsem si žádné jiné. Nedostali žádné politické zadání, nedostali ode mě žádné číslo, které do svých kvalifikovaných odhadů příjmů mají dát a jak pan náměstek Kouba, tak pan náměstek Fojtík, si za těmi čísly, které jsou v těch dvou různých materiálech, stojí. Ale vznikaly v jiném časovém horizontu.
Já jsem tady poctivě říkal, že tyto dva nástroje se doplňují a že jsem si jist, že vybereme těch 100 miliard. Ještě jsem k tomu říkal, že to považuji za konzervativní odhad Ministerstva financí, který jsem říkal - a dneska to zopakuji - že konzervativní znamená, že je spíše pesimistický, že možná se vybere více. Takže kritika před několika týdny v prvním čtení byla, že nevybereme 100 miliard. Šmik, dneska je 16. listopadu a kritika už není, že nevybereme 100 miliard, ale že vybereme možná více.
Zopakuji, co říkám pro prvé čtení. Oba dva ty nástroje jsou zatíženy množstvím nejistot, ale odvod z vyrobené megawatthodiny je zatížený mnohem menší fiskální nejistotou, než odvod z windfall tax, protože tam jsme se shodli v naprosté většině, že budeme windfall tax danit za zdaňovací období 2023. Je logické, že těch nejistot je mnohem více. Kdybychom uplatnili jeden strop pro výrobce elektrické energie bez ohledu na zdroj, který k výrobě ten producent používá, tak by - snažím se odpovídat, ale pana poslance to nezajímá, to nevadí. Já tomu rozumím, nijak to nezpochybňuji.
Zopakuji. Kdybychom použili jeden strop pro odvody z vyrobené megawatthodiny bez ohledu na typ zdroje, tak by byl nižší výběr z těchto odvodů, tím pádem vyšší mimořádný zisk a tím pádem vyšší příjem z mimořádné windfall tax. To je úplně jednoduché. To jsem říkal v prvém čtení, říkám to v druhém čtení, říkám to ve všech rozhovorech, ve všech mediálních vystoupeních. Kdo chce, to pochopí, kdo nechce, tak to nepochopí.
Vláda navrhla a bude se to v pátek projednávat, stropy stanovit podle zdroje. Princip, který jsme zvolili, je cost plus, to znamená náklady plus přiměřený zisk. Se všemi klíčovými výrobci elektrické energie jsme trpělivě vedli mnoho týdnů na denní bázi expertní jednání, kdy oni dodávali podklady k tomu, abychom férově stanovili podle typu zdroje ty náklady. A to se stalo. Tudíž z tohoto nástroje vybereme fiskálně více než z windfall tax. Ale pořád platí to, co je v rozpočtu. To, co byl můj závazek, který jsem tady řekl v prvém čtení, že z obou těch dvou nástrojů dohromady vybereme 100 miliard korun. To není žádné žonglování. To je částka opřená o odborná stanoviska dvou sekcí Ministerstva financí. A jenom jsem řekl a na tom trvám, že ty parametry spolu souvisí. Když fiskálně zvýšíme význam jednoho opatření, fiskálně tím snížíme dopad druhého, význam druhého opatření a naopak.
Vláda přistoupila k tomu, že fiskálně vystoupí významnější, pokud to schválí Poslanecká sněmovna, Senát, podepíše prezident republiky, to znamená, pokud to projde celým legislativním procesem, že fiskálně významnější budou odvody. Tady odpadají při použití tohoto nástroje veškeré pochybnosti o údajné optimalizaci nákladů a optimalizaci daňové povinnosti. Tady žádná optimalizace probíhat prostě nemůže. Je to efektivní, je to spravedlivé a přesně to naplňuje tu mimořádnost situace, z mimořádných příjmů, výrobci elektrické energie nebo část mimořádných příjmů formou těchto odvodů. My je použijeme pouze a jenom na opatření a kompenzaci vysokých cen energií. Tento politický závazek vlády platí.
Moc dobře víte, že zastropované ceny od 1. ledna platí pro všechny domácnosti, pro ty, kteří poskytují veřejné služby a s nějakým omezením pro celý sektor malých a středních podniků. A v této chvíli jsme ve finální fázi vyjednávání s našimi podnikatelskými svazy o tom, jaká by mohla být pomoc pro velké firmy v roce 2023. Dočasný krizový rámec, to, co bylo včera notifikováno v Bruselu, to, co včera bylo spuštěno, je pomoc pro velké firmy v roce 2022.
Pokud dojdeme k řešení, ke kterému se schyluje, tak je předpoklad, že ty kompenzace budou vyšší než 100 miliard. Takže pokud bude vyšší výnos těchto dvou opatření, tak se to zase opět použije pouze na ty kompenzace. A logicky, dokud jsme neměli, dokud jsme neměli pravidla pro pomoc velkým firmám od 1. ledna a tam je skutečně potřeba evropská debata a ta intenzívně probíhá pod českým předsednictvím, tak jsme tam tu částku nemohli zakomponovat.
Takže já té kritice vlastně nerozumím. Před třemi týdny určitě nevyberete sto miliard, dneska, když jsme zvolili fiskálně jistější řešení, najednou je problém, že vyberete určitě více. Přitom jsem říkal, že to bude součet a že je to konzervativní odhad.
Takže ten závazek, který jsem tady veřejně učinil, že z těchto dvou opatření vybereme 100 miliard, trvá a já pevně věřím, že to dodržíme. Rozsoudí nás čas. Můžeme se přít na konci listopadu, na začátku prosince, kolik to bude. Ale zhruba za 12 měsíců budeme mít plnění minimálně prvních deseti měsíců toho odvodu a budeme vědět, zda ty odhady, ty kvalifikované, Ministerstva financí se naplnily, zda byly realistické, pesimistické nebo optimistické. Já v tom žádný problém nevidím a říkám a současně tady nehrozí.
Já jsem říkal, že to není tak jednoduché, jak mnozí říkali. Ani tomu nevěřím, že by docházelo k nějaké daňové optimalizaci jiné než dochází standardně. Pokud je to všechno legální, tak je to v pořádku. Pokud je to nelegální, máme na to specializovaný finanční úřad pro velké firmy, celou finanční správu, aby takové nekalé a nelegální praktiky odhalili. To se dělo, děje a bude dít, v tom není žádná změna. To si myslím, že proti tomu nemůže nikdo, nikdo protestovat.
Takže ten základní, základní - ta výhrada, že těch 100 miliard nenaplníme, vidíte, že podle kvalifikovaných odhadů je to realistické, že těch 100 miliard vybereme. Možná podle těch parametrů v jiném poměru. Ale od začátku jsem tvrdil, že to bude součet obou nástrojů.
V okamžiku, kdy jsme chystali nebo kdy chystala daňová sekce odhad příjmů z windfall tax, nebyly známy parametry. Jediný parametr byl, že je 180 EUR pro všechny výrobce, ale současně možnost na národní úrovni to - a podle těch zdrojů. A já si myslím, že to je správné a že je to spravedlivější. Takže tuto obavu bychom mohli opustit, že se těch 100 miliard nevybere. Pokud o tom přesvědčíme i opozici a z vyjádření vystoupení paní předsedkyně Schillerové jsem pochopil, že už tu obavu nemá, že spíš říká, že to bude víc, tak vlastně, co se týče budoucího deficitu, tak je to dobrá zpráva. Ale já, ale to určitě znáte, paní předsedkyně, prostřednictvím paní předsedkyně, že Ministerstvo financí je ve svých odhadech spíše konzervativní než přehnaně optimistické, aby si namalovalo nějaké příjmy a pak v půlce roku nevědělo, co dělá, když ty příjmy se neplní. Tento postup jsme zvolili, tento postup je v návrhu státního rozpočtu a tento postup - a děkuji všem vládním poslancům, schválí v prvém čtení. A tím pádem se vracím k tomu, že máme schváleny základní parametry toho, toho rozpočtu.
A myslím si, že to řešení, které vláda navrhla Sněmovně, Senátu, že je dobré. Věřím, že získá širší podporu než pouze vládních poslanců nebo vládních senátorů a umožní nám to najít zdroje na kompenzace vysokých cen energií pro všechny domácnosti, všechny samosprávy, jejich firmy, pro všechny, kteří poskytují veřejnou službu, ať už mají charakter soukromé, veřejnoprávní, státní organizace a všem malým, středním podnikatelům. A jak jsem říkal, blížíme se řešení pro pomoc velkým firmám v roce 2023. Pro rok 2022 to už máme vyřešeno. To takhle děkuju oběma místopředsedům Poslanecké sněmovny, že umožnili reagovat bezprostředně, abych mohl na ty základní dotazy, které zazněly, reagovat z pohledu ministra financí.
Děkuji.