Služební zákon je jedním ze základních volebních bodů sociální demokracie. Dlouhodobý záměr prosadit potřebný zákon tak současnou vládní koalici jen ctí. Státní službu v České republice je nutné jednotně organizovat, profesionálně kontrolovat a výrazně oddělit od politického vlivu.
V rámci koalicí navrhovaného systému má zároveň dojít k ustanovení Generálního ředitelství státní služby při Úřadu vlády ČR a funkce generálního ředitele, tzv. superúředníka státní služby. Tento post by měl být v systému zárukou fungujícího systému státních úředníků včetně tajemníků na ministerských úřadech, proto je nutné docílit jeho politické nezávislosti a nestrannosti pro plnohodnotný výkon funkce.
Dle navrhovaného zákona by však měla generálního ředitele a jeho zástupce jmenovat Vláda ČR na základě doporučení výběrové komise. V případě prodlení lhůty by návrh na generálního ředitele a jeho zástupce ze zaměstnanců předsedovi vlády měl navrhnout Senát P ČR.
Princip jmenování generálního ředitele je tak v rozporu s původní ideou zákona a snahou o odpolitizování státní služby. Zvolený generální ředitel se zodpovídá orgánu, který jej volí – tedy vládě. Domnívám se proto, že by vládní koalice měla přehodnotit tento bod návrhu.
Navrhuji, aby kandidáty na post generálního ředitele státní služby a jeho zástupce z doporučených kandidátů vybraných kvalifikovanou výběrovou komisí nominovala vláda a k volbě předložila Senátu P ČR. Senát PČR nedrží v rukou státní exekutivu, nerozhoduje o důvěře vlády a ani nezasahuje do rozpočtu státu.Tento způsob volby by stejně jako například v případě volby ústavních soudců zaručoval větší míru nestrannosti vůči vládě a aktuální politické moci ve státě.
Tímto principem teprve bude dovršena snaha zákona o skutečnou rovnováhu moci a předejde manipulaci s postem generálního ředitele státní služby v závislosti na proměně vládní garnitury ČR.
Zdeněk Škromach, místopředseda Senátu PČR
Normal 0 21 false false false