Já se chci zastat povinné maturity z matematiky, byť to není populární názor třeba právě u mladé generace. Ten můj hlavní argument je ten, že podle mého názoru - a řada z vás to tady říkala opakovaně - matematika kultivuje a rozvíjí logické myšlení a já prostě nesouhlasím s tou argumentací, že jsou profese, které matematiku nebudou ve svém životě potřebovat, neboť lidé, kteří ty profese budou vykonávat - já si myslím, že to je hloupost, že logické myšlení, kritické myšlení, schopnost dávat věci do souvislosti budeme potřebovat všichni, nebo potřebujeme v životě všichni, ať už se věnujeme profesi jakékoli.
Ten další argument, proč pléduji za matematiku, je jednoduchý. My jsme jedna z nejprůmyslovějších zemí v EU. My zkrátka pro budoucí úspěch, pro budoucí blahobyt potřebujeme velmi kvalifikovanou technicky, matematicky, přírodovědně, kvalifikovanou pracovní sílu, protože bez té zkrátka ten průmysl techniku dál rozvíjet nebudeme. I to, že vlastně v první republice jsme patřily mezi jednu z nejvyspělejších zemí co se týče průmyslu, tak za to jsme vděčili i v té době tomu, že v té populaci matematika a technické vědy byly na velmi, velmi vysoké úrovni. Zároveň si myslím - a řada testů to potvrzuje, že ty země, kde je dobrá znalost, nadprůměrná znalost z matematiky, tak jsou úspěšnější, je tam více inovací, vynálezů, ta země jde zkrátka dopředu.
A já si myslím, že pokud chceme posunovat Českou republiku dopředu, takže bychom neměli naše nároky snižovat, ale že bychom naopak ty nároky měli zvyšovat. Souhlasím nicméně s tím, abychom byli fér ke studentům a rychle jsme rozhodli a dali studentům jasnou zprávu o tom, jak budou maturovat. I když se musím trošku tomu pousmát, protože já jsem maturoval v roce 1998, kdy jsem nastupoval na první ročník střední školy, tak nás tehdejší profesorka matematiky varovala, že kolegové v ročníku nad námi ještě tu maturitu mít nebudou, že oni budou jenom tím testovacím ročníkem, který bude testovacím způsobem vyplňovat - tehdy se to jmenovalo scio testy z matematiky, a že my už budeme skutečně těmi, kteří budou maturovat - to byl rok, maturoval jsem rok 1998, čili v nějakém roce 1994, ta neschopnost státu od té doby v tomto smyslu udělat jakýkoliv pokrok je prostě neuvěřitelná.
A já souhlasím s tím, že pokud tady projde návrh na to, že odložíme maturitu z matematiky na deset let, tak si jenom lžeme do kapsy, protože to není žádné odložení, ale to je zrušení povinné maturity z matematiky na v uvozovkách věčné časy. Myslím si, že ani oddálení povinné maturity z matematiky o dva roky nic neřeší, protože je-li argumentem dneska, že se matematika neumí učit, a že je na to potřeba se připravit, tak si nejsem jistý, že za dva roky se v našem školství stane něco tak zásadního, že si tady za dva roky řekneme, že už konečně máme to školství zlepšené a výuku matematiky vylepšenou tak, že teď s klidným srdcem můžeme tu maturitu pustit dál.
Myslím si, a také bych chtěl zdůraznit to, že podle mého názoru nemůže být argumentem proto, jestli povinnou maturitu z matematiky zavádět nebo nezavádět, tak nemůže být úspěšnost v těch předcházejících ročnících. Přiznejme si, že ta neúspěšnost v minulých letech je dána podle mého názoru dvěma fenomény. Jeden ten fenomén je, že řada studentů se bála maturovat z cizího jazyka ještě více, než z matematiky, a i ti studenti, kteří zkrátka k matematice nemají přirozený sklon, tak si to z menší obavy vybrali, a poté skončili špatně. A ten druhý fenomén je podle mého názoru vážnější. A ten tkví v tom, že řada oborů, které v minulých letech, nebo před deseti lety, dvaceti lety, končily výučním listem, tak jsme z nich hloupě, stát z nich hloupě nechal udělat maturitní obory, tak aby se o ně zvýšil zájem. A je zřejmé, že v těchto dřívějších učebních oborech, které končily výučním listem zkrátka ta úspěšnost z maturity bude prachbídná a velmi nízká, ale to by nás nemělo vést k tomu, že budeme rušit povinnou maturity z matematiky nebo jí oddalovat, ale mělo by nás to vést k tomu, resp. kraje by to mělo vést k tomu, které střední školy zřizují, jisté oborové optimalizaci a návratu některých oborů z těch maturitních zpět do výučních, protože zkrátka není normální, když máme některé školy, kde drtivá většina těch studentů prostě u té maturity neuspěje.
To není chyba těch studentů, to není jejich hloupost, to je prostě hloupost krajského zřízení a ředitele té školy, že takový obor na škole má a že ho má vedený jako maturitní a že se snaží dovést tyto studenty, děti, které mohly v klidu skončit s výučním listem a uplatnit se na trhu práce, tak je táhne k maturitnímu vzdělání.
To je mých pár argumentů pro to, abychom povinnou maturitu zavedli.
Ještě možná jeden. Já jsem nakonec z matematiky maturovat nemusel, ale matematice jsem se stejně věnovat musel, protože přijímací zkoušky na vysoké školy ekonomického směru zkrátka matematiku vyžadovaly, čili i ti, co nematurovali z matematiky a na tento typ škol šli, tak se matematiku museli ve stejné úrovni, ve které se ji učili maturanti, doučit, protože jinak by samozřejmě šanci na přijetí na vysokou školu tohoto typu neměli.
Když se podíváme dneska na to, jak fungují přijímací zkoušky, tak na střední školu se dostanou vesměs všichni, takže tam matematiku netestujeme po základní škole jako v minulosti. Když ten maturant tu školu úspěšně ukončí, tak jde na vysokou školu a na řadě vysokých škol tato podmínka přijímacích zkoušek z matematiky padla rovněž, takže i v tomto smyslu se jakéhokoliv testování matematiky u studentů zbavujeme. Myslím si, že aspoň ten jediný test, to znamená povinná maturita, by v tom měla zůstat. Koneckonců matematika je předmětem, kterému se věnuje ve školství hodně času od první třídy a je hloupé, aby stát v žádné fázi studia žáka a studenta si alespoň elementárně neověřil, jak matematiku ti učitelé, které ten stát platí, dokážou vyučovat.
Děkuji za pozornost.