Právě pro ně budou výdaje za elektronickou pokladnu v souvislosti s dalšími platbami, byrokratickou zátěží a vyplňováním stohů formulářů či lejster likvidační zátěží.
Tito lidé jsou přitom již nyní „předmětem pokusu“, zvaného kontrolní hlášení DPH, který jim prokazatelně zvedl náklady na zpracování daňové a účetní evidence.
Nedivím se tomu, že vláda nepřišla se skutečně realistickým propočtem toho, jakou výši daňových úniků je systém EET schopen zachytit. Žádný přesný propočet totiž ani nemůže existovat. Ti, kteří podvádí a daně neplatí, budou totiž podvádět dál, bez ohledu na EET. Cestu k tomu si najdou. Nejčerstvější zkušeností je odhalení manipulací se softwarem registračních pokladen na sousedním Slovensku, kde takto došlo k únikům ve výši minimálně jedenáct miliard Kč. Tento příklad by měl být varováním. Potvrzuje, že nepřiměřená represe ze strany státu vede k vyšší kriminalitě a nikoliv k eliminaci šedé nebo černé zóny.
Raději bychom měli hledat cesty k zajištění toho, aby se podvodníkům podvádět jednoduše nevyplatilo. Cestou by mohlo být nastavení rozumné daňové hladiny, odpouštění daní u těch, kteří mají minimální výdělky, snížení byrokracie a celkové zjednodušení daňového systému a evidence.
Podle zpráv a propočtů Nejvyššího kontrolního úřadu, daňové úniky v naší zemi představují až 100 miliard Kč. Nesmíme však opomenout fakt, že se na tomto čísle podnikatelé a živnostníci, na které by se EET měla vztahovat, podílí pouhými sedmi procenty. Bylo by tedy vhodné zjistit, kam mizí oněch zbylých více než 90 miliard korun a dle toho nastavit žádoucí mechanismy.
Nemohu se ubránit obavám z nedostatečného zabezpečení dat, které s sebou nese značný potenciál korupce a nekalé konkurence. Současně pochybuji o technické dokonalosti, připravenosti a především domyšlenosti celého systému. Jak se například s vydáváním účtenek budou potýkat stánkaři, prodávající rychlé občerstvení či zmrzlinu? Fronta zákazníků bude toužit po co nejrychlejší obsluze a ne po účtence. A co například evidence spropitného u číšníků?
Zákon není schopen podchytit ani mnohá specifika související s praxí prováděných plateb, jako jsou platba předem, nebo záloha apod. Kromě toho dává na jedné straně povinnost okamžitého zasílání evidence tržeb finanční správě a na straně druhé neomezenou možnost storna a oprav evidencí. Systém je tedy bezzubý a lehce zneužitelný.
Nemohu se smířit s tím, že bude hazardováno s osudy desítek či stovek tisíc podnikatelů, kteří mají doplácet na zanedbatelné procento nepoctivců.
Vláda se navíc k tomu, aby prosadila svou, nezdráhala přikročit ani k porušení jednacího řádu Sněmovny - a tedy nezákonnému postupu. Spolu s dalšími kolegy senátory proto budu doufat v to, že Ústavní soud, který se touto záležitostí jistě bude zabývat, bude stát na straně práva a spravedlnosti.