ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,22. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.05.2018 16:48:41

Senátor Valenta: Kouzlo nechtěného? Vláda si plete státní správu a samosprávu

Senátor Valenta: Kouzlo nechtěného? Vláda si plete státní správu a samosprávu

K podnětu 42 senátorů zrušit novelu zákona o střetu zájmů zaslala stanovisko Poslanecká sněmovna, Senátu i Úřad vlády. První dvě komory Parlamentu nechávají rozhodnutí na Ústavním soudu, vyjádření Úřadu vlády však považuji téměř za skandální. Proč?

Úřad vlády trvá na tom, že zákon o střetu zájmů musí zůstat v platnosti tak, jak je. Tedy s plošným a anonymně přístupným zveřejňováním absolutních informací o majetku veřejných činitelů, ale nejen jich, tím pádem také jejich manželských partnerů, následně dětí, společníků ve firmách a tak dále. Tisíce lidí pracujících pro obce a města, často zadarmo nebo za směšných pár korun, tak mají do veřejných rejstříků uvést všechno, co mají.
Ale to by nebylo to nejhorší. K hlavnímu cíli zákona se Úřad vlády vyjádřil takto „Cílem zákona o střetu zájmů je zodpovědný a transparentní výkon státní správy, jakož i udržování důvěry ve veřejné instituce.“  Státní správa? Ale proč potom zasahuje zákon samosprávu? Nebo se s ní již v úvahách na úřadu vlády vůbec nepočítá? Není důležitá? Obec, město ani kraj není státní správa. Tak mám chuť říct - pokud chcete chránit státní správu, jak píšete, tak zveřejněte veškerý majetek vysokých státních úředníků, ale ne starostů a radních malých obcí a měst. Ti jsou nejvíce kontrolovaní voliči a v samosprávě je korupce mizivá. Jenže ono je to asi bohužel jinak. Vláda považuje obce a města a kraje za státní správu, jinak řečeno „své“ národní výbory. Za služky státu.
Tedy pokud Úřad vlády brání zákon tím, že je třeba chránit čistotu STÁTNÍ správy, a zcela mu uniká, že tu máme tisíce lidí v samosprávě, kteří pro své obce a města nezištně a ve svém volném čase jako neuvolnění funkcionáři pracují, je nutno se ptát, zda se se samosprávou dál počítá, nebo začal proces jejího postupného omezování až zrušení.
Za neudržitelný považuji také výrok, že „Kdyby evidence nezahrnovala i společné jmění manželů, stala by se právní úprava zcela neúčinnou.“ Úřad vlády tak považuje k mému úžasu za zcela samozřejmé zasáhnout do ústavních práv osob, které nejsou veřejnými činiteli, jen udělaly tu „chybu“, že se za veřejné činitele provdaly nebo oženili. A to jen proto, že stát neumí asi proti korupci jinak účinně zasahovat, než vytvořit evidenci, jež bude rájem pro udavače, vyděrače a zloděje.   
K vyjádření Úřadu vlády jsme se samozřejmě prostřednictvím naší právní zástupkyně kategoricky vyjádřili a právní argumentaci vládních úředníků podrobili tvrdé kritice. Konečné slovo pak musí říct Ústavní soud. Ale pevně věřím, že ten si státní správu se samosprávou plést nebude.

Ivo Valenta
slovácký senátor

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama