Samo Ministerstvo zdravotnictví považuje za ten nejdůležitější ukazatel pandemie zátěž nemocnic a v těch je 1800 hospitalizovaných, zhruba 75 procent populace nad 18 let je navíc očkováno. Lichý je také argument, že vláda zůstane bezmocná, až na konci února skončí platnost současného pandemického zákona. V případě naléhavé potřeby, pokud se situace zhorší, bude mít stále po ruce institut nouzového stavu.
A ne, nejde o žádný „šprajc“, jak nám bývá obvykle podsouváno. V úterý jsme bez problémů zvedli ruku pro vládní návrh, díky kterému mohou školy reagovat na epidemickou situaci mimořádným ředitelským volnem nebo distanční výukou. Prostě proto, že byl ku prospěchu věci a řešil naléhavou potřebu škol.
Pandemický zákon tvrdší než nouzový stav
Pandemický zákon vykazuje tolik vad, nesmyslů a nedomyšleností, že jej bude nutné minimálně velmi pečlivě prodiskutovat. Zkušeností máme dost, rádi koalici pomůžeme, když zatím ani nově zřízené pirátské Ministerstvo pro legislativu zjevně nezafungovalo. Současný návrh novely pandemického zákona je totiž bianco šekem pro něco, co velmi silně připomíná nouzový stav, proti kterému dnešní koalice loni v únoru z opozičních lavic tak sveřepě bojovala. Jen pro připomenutí: nemocnice tehdy kolabovaly, hospitalizovaných bylo sedm tisíc lidí, z toho 1600 ve vážném stavu. Nouzový stav je ale na rozdíl od navrhované úpravy pandemického zákona pod parlamentní kontrolou – určitě si pamatujete, jak naše vláda musela co 14 dnů žádat Sněmovnu o jeho prodloužení. Ale hlavně, nouzový stav zakládá kompenzace pro lidi postižené omezeními!
Podnikat nesmíš, ale náhradu nedostaneš?
Proč nemůžeme novelu pandemického zákona podpořit? Těch důvodů je řada. Omezit časově platnost zákona, jak už pod tlakem expertů slíbili zástupci koalice, zdaleka nestačí. Přece není možné posílat lidi do karantény nebo izolace přes SMS, jak vláda plánuje. Pak by byli lidé postižitelní, ale jak by jim někdo prokazoval, že si SMS přečetli, že jim byla doručena? To snad ani nemůže být myšleno vážně. A plošné nařízení „sebekarantény“ pro lidi s pozitivním antigenním testem nebo po návratu z „rizikových“ zemí? Opět jde o velmi vážný zásah do práv a svobod.
Nemyslitelné je také, že vláda hází přes palubu podnikatele, živnostníky, ale i obce. Nenabízí totiž žádný systém odškodnění za zavedená opatření. Úplně stejně se opatření dotknou například sportovišť, která jsou často zřizována kraji a obcemi. Ani ty nedostanou za zavedená opatření kompenzace. A restrikce se budou moci vztahovat i na venkovní sportoviště.
U této novely jsem marně hledala data, ze kterých vychází. Jednotlivé části nejsou dostatečně zdůvodněné a nemají oporu v odborných stanoviscích epidemiologů a ani právníků. Odůvodnění je velmi obecné, přitom návrh výrazně rozšiřuje pravomoci Ministerstva zdravotnictví a navíc nově umožňuje vydávat opatření též Ministerstvu vnitra a Ministerstvu obrany.
Vážení kolegové, tohle se opravdu nepovedlo. Očekávám teď, že vláda předloží nový návrh, který nebude zjevně protiústavní a který nebude chtít projednat během jediného dne v režimu legislativní nouze. A nad takovou úpravou se budeme společně bavit. Výsledkem přece musí být zákon, který bude v případě potřeby sloužit pro ochranu občanů, nikoliv pro jejich šikanu.