JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,17. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.03.2020 2:02:00

Schillerová: Vláda nechtěla v tuto chvíli jít cestou škrtů

Schillerová: Vláda nechtěla v tuto chvíli jít cestou škrtů

Projev na 42. schůzi Poslanecké sněmovny 24. března 2020 k návrhu zákona o státním rozpočtu

 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.

Já jenom takových pár poznámek, co jsem si stihla... nebudu ani nikoho oslovovat. Já v tuto chvíli - jenom abyste vnímali filozofii, s jakou jsem přistoupila k této novele. A myslím si, že v novodobé historii se podruhé vlastně podává návrh na novelu zákona o státním rozpočtu.

Nechtěla jsem jít cestou, nebo nechtěla naše vláda, ať mluvím za vládu, jít cestou v tuto chvíli škrtů. Proto jsme tam udělali pouze - jste to označili jako korekci - oproti tomu schodku. Dobrá, souhlasím. Ale my porovnávat plánovaný schodek a nějaké hypotetické úspory by v tuto chvíli opravdu nikomu nepomohlo. Bylo potřeba jednat rychle a rázně. Najít shodu. Navíc si vzpomeňte, že jsem už v rozpočtu 2020 dělala úspory v provozu desetiprocentní. Snižovali jsme úředníky. A v tuto chvíli sahat - komu sahat - obraně, armádě do provozu? Mluvím tedy o provozu. Těmto kapitolám, které dneska mají takové výdaje, nebo i dejme tomu úřad práce, MPSV? Tyto úřady, které dneska jsou extrémně přetěžované, Celní správě, která spadá pode mě, která slouží na hranicích a podle paragrafů zákona o policii (22), zákona o policii vlastně spadá teď pod velení těch 400 celníků atd. Můžu jmenovat další, určitě jsem na někoho zapomněla.

Takže toto v tuto chvíli nebylo na pořadu dne. A samozřejmě zaznívá tu, říkáte tady, bude vám to stačit? Víte, kolik to bude? Nevím. I naše makroekonomická predikce - a řekla jsem to ve svém úvodním slovu - je postavená na tom, že v druhém pololetí de facto ta opatření, nejpozději v druhém pololetí, skončí, začne se ekonomika oživovat, a nebude to z nuly na sto. Prostě to nebude. My víme, že to bude postupně. A na tom je postavena. A v tuto chvíli si myslím, že to je jediné a rychlé řešení, jak dostat peníze k lidem a firmám. To je prostě... Než někde bezhlavě škrtat a omezovat další provozy, které teď budeme, nebo vázat. A co si tím pomůžu, co si tím pomůžu? Získám tři, čtyři miliardy, v tuto chvíli, když potřebujeme desítky, desítky miliard pro lidi, možná i stovky, pro lidi, které jsou teď v bezvýchodné situaci. To znamená, že toto byla filozofie.

Můžeme si to dovolit, jsme ve výborné kondici. Můžete to tady, pane poslanče Skopečku, zpochybňovat jak chcete - řeklo to i Světové obchodní fórum - nejlepší naše pozice. A na tom my stavíme. A proto prostě do tohoto zadlužení půjdeme, protože to potřebují momentálně teď lidi naší země. Potřebujeme to na zdravotnické pomůcky. Vládní rozpočtová rezerva, která činí asi 5 mld. je dneska už utracena za zdravotnický materiál. To je v pořádku. Za nákupy na roušky, na ochranné oděvy atd. Teď jsem podepisovala tady ministrovi Adamovi Vojtěchovi další peníze z vládní rozpočtové rezervy. Takže potřebujeme, a určitě to ještě bude - odhaduje pan ministr vnitra asi 7 mld., že ještě budeme investovat prostě do těchto ochranných pomůcek, a potřebujeme je. Nikdo nepočítal, že bude taková spotřeba, že prostě... Můžeme - a komu to bude kdo vyčítat, jestli... měli jsme mít ve státních hmotných rezervách, kdo počítal, že takové množství bude potřeba, nebo měly mít nemocnice ve svých zásobách atd. Prostě to nemá smysl, žádné vyčítání. Musíme to zajistit. Je to pro lidi naší země. A my to prostě zajistíme. Takže to jsou všechno věci... MPSV. Máme jakési hrubé odhady, proto jsem už do části nemocenská dala 10 mld., aby nemusela paní ministryně s každou částkou chodit na vládu a žádat vládní rozpočtové rezervy, ale samozřejmě ty ostatní položky na kurzarbeit jsou zase jenom v nějakých hrubých odhadech.

Teď samozřejmě největší neznámá, kterou teď máme, a která samozřejmě měla vliv i na tu makroekonomickou predikci, proto jsme ji vlastně připravili ke konci tohoto... nebo počítáme, že tento stav bude trvat do konce tohoto pololetí - největší neznámá je čas. My nevíme, jak to bude dlouho trvat. Jsme mírně optimističtí - a já nejsem lékař ani epidemiolog, takže rozhodně se nebudu pouštět na tento tenký led, ale jsme mírně optimističtí v tom vývoji, který prostě máme pořád pod kontrolou. Pořád naše hygienické stanice trasují. Čím dál více prostě testujeme. Ta čísla, jsem se tady na ně ráno dívala, měl je tady pan premiér, takže v tom jsme mírně optimističtí, ale samozřejmě musíme dát na názor epidemiologů, odborníků. Ti řeknou, kdy můžeme začít ta opatření uvolňovat. A to samozřejmě potom je spojená nádoba s ekonomikou, což bychom rádi, aby postupně nějak nabíhalo, ale nejsme schopni říct teď ten termín. Takže čas je velká neznámá.

A druhá velká neznámá je samozřejmě i situace v okolních zemích, protože ekonomika je globální a celá řada našich továren, různých firem atd., nebudu je jmenovat, je závislá na dodávkách v rámci Evropy, takže to je také... Podívejte se, jaká je situace v Itálii. Podívejte se, jaká je situace ve Španělsku. To jsou země, které samozřejmě, ty budou řešit obrovské ekonomické problémy. Takže já v tuto chvíli jsem neviděla jako rozumné škrtat a proškrtávat rozpočty a omezovat jim provozy a vázat výdaje. Možná, že k tomu dojde. Já netvrdím, že ne. Možná, že dojde k tomu, že tady v létě budu s novým návrhem novely zákona o státním rozpočtu a tam už prostě bychom se o tom museli bavit. Ale v této chvíli jsme potřebovali být rychlí, akceschopní a získat peníze pro lidi, pro firmy, pro materiál zdravotnický, a to prosím, děláme. I za cenu, že možná děláme nějaké chyby. To prostě už k tomu patří. Ale kdo byl kdy v takové situaci. Prostě děláme, co můžeme, a co považujeme v daný okamžik za to nejlepší.

Hodně tady zaznívalo OSVČ. My jsme prosím vás... zase s ohledem na ten čas. Rychle jsem navrhla liberační balíček jednat na posuny všech daní, prominutí sankcí, když to lidé nestihnou, to byla první věc. Pak jsme včera projednali ten velký balík ekonomický, kde se zaměřujeme hlavně na udržení zaměstnanosti - to je kurzarbeit z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí. Vláda včera schválila program Zaměstnanost. Samozřejmě budeme jednat ještě o podmínkách, ještě paní ministryně musí předložit metodiku podrobnou, to už jsou takové technické věci. Schválili jsme odložení plateb pro OSVČ sociálního, zdravotního. To si prostě myslím, že prostě bylo to nejrychlejší, co jsme mohli udělat.

Já jsem dneska ráno podepsala plošné rozhodnutí o prominutí všech záloh fyzickým právnickým osobám k 15. 6. a další rozšíření prominutí všech sankcí podle ustanovení, které mi dává daňový řád, a které pokud vím, tak bylo naposledy aktivováno za povodní, protože té se opravdu využívá jenom mimořádně.

Takže toto všechno jsme udělali velmi rychle. Samozřejmě že odklad EET bude dneska o něm hlasovat tato Poslanecká sněmovna. To byla ta nejrychlejší rozhodnutí, která jsme museli udělat, abychom okamžitě nějakým způsobem na situaci reagovali, protože máme tady samozřejmě jak zaměstnance, ale máme tady OSVČ. Dále všechny instrumenty, které tady jsou, tak dál působí. Tzn., že MPSV má ve své gesci úřady práce, může se přerušit živnost, přihlásit se na úřad práce. Může čerpat určitou podporu i sociální, ale my de facto budeme dál o dalších podporách jednat.

Berte, že teď jsme vyřešili to, co jsme v daný okamžik považovali za velmi důležité, velmi zásadní. Včera jsme třeba projednali materiál pana ministra zemědělství na podporu soběstačnosti v potravinové politice, abychom se snažili prostě být maximálně soběstační a podpořili zemědělství atd., i když jsme ještě nejednali o žádných částkách. Čili to jsou materiály z různých, pan ministr průmyslu a obchodu vytvořil program COVID. Když viděl obrovský zájem, tak jsme snížili částku od 20 tisíc, že už od 20 tisíc se odložila splatnost. Už je tam dneska žádostí asi, pokud si vzpomínám, říkal asi za 20 mld.

To jsou všechno věci, které rychle řešíme. Zítra musím podepsat žádost na Evropskou komisi, aby nám umožnila osvobozovat dovozy zdravotnického materiálu pro veřejný sektor od cla a DPH. V podstatě jsme zapojili všechny nástroje, které v daný okamžik - a pokračujeme. Pokračujeme dál v debatách a samozřejmě se budeme bavit o tom, všechno v kontextu opatření ministra zdravotnictví, v kontextu toho, jak se vyvíjí pandemie a jak bude možné ekonomiku začít pomalu nějak otevírat, i když to musí skutečně říct odborníci.

V tuto chvíli tedy vysvětluji, proč jsem nepřistoupila k žádným škrtům, protože to nevidím v tuto chvíli jako účelné, kromě těch pár, co jste je tady citovali. Já třeba, teď to prosím neberte zle, ale mně třeba píší občané, jestli si ústavní činitelé sníží platy. Jen abyste viděli, že v podstatě když střílíte do úředníků, kteří si myslím, že se taky neflákají, sice teď máme režim, že polovina má třeba home office, polovina Ministerstva financí pracuje, nebo možná ten poměr je menší, aby se vystřídali a nepadl nám celý úřad, protože taky musíme připravit celou řadu těchto zákonů, a nemůžeme zastavit i normální legislativní proces. Budu muset začít připravovat rozpočet 21, i když teď je postaven na tolika neznámých, že to nebude jednoduché.

Jenom bych chtěla říct, jakými úvahami jsem byla při sestavování této novely vedena. Stojím si za tím a v daný okamžik to považuji za to nejlepší. Samozřejmě vítám a říkala jsem to, ona už tady není, paní poslankyni Kovářové i na rozpočtovém výboru. Já jsem ráda i za tu podporu ze strany starostů, a říkala jsem, že budu i velice ráda, že pokud jste starostové nebo působíte v čele municipalit, tak když se rozjedou i tam nějaké programy regionální, regionální programy zaměstnanosti, programy na podporu podnikání, že bychom měli společně táhnout za jeden provaz. Vláda samozřejmě musí být tím hlavním hegemonem, ale i municipality by se měly zapojit, protože si myslím, že je to velmi důležité.

Na poznámku pana předsedy Bartoška. Samozřejmě že s bankami a s Českou bankovní asociací jednáme. Já jsem s nimi měla, jde jenom o to, že bych potřebovala, aby ten den měl 24 hodin. Měla jsem s nimi videokonferenci minulý týden, kde jsem se - co jsem řekla špatně? Abych mohla 24 hodin pracovat. Omlouvám se, máte pravdu. Chybička se vloudila, jsem jenom člověk.

Čili měla jsem s nimi videokonferenci. Slíbili jsme si do konce týdne druhou, nicméně odehraje se to do konce tohoto týdne, protože je celá řada jiných věcí, jednáme. A já mám takovou představu, ale já s tím nechodím do médií, pokud není nic domluveno, dohodnuto, mám takovou představu, že by možná banky měly přijít s nějakým bankovním balíčkem. S nějakým uceleným balíčkem podpory. Vlastně oni sami mě ujistili, byli to šéfové všech našich největších bank, ujistili mě, že nemají zájem na tom, nějakým způsobem zesplatňovat hypotéky nebo zesplatňovat úvěry. Naopak se chtějí o své klienty starat. Ale myslím si, že by občany podnikatele uklidnilo, kdyby dali nějaký jasný signál. a to je věc, kde chci využít, nechci říkat vlivu, to není správné slovo, ale nějakého apelu k jednání. Pracujeme na tom.

Pracujeme na více frontách. Samozřejmě kolega Havlíček také, ten zase řeší spíš ty věci, nebo teď už to řešíme společně, záruk. Vláda nám uložila úkol zpracovat a dotáhnout do konce. Je to celý balík opatření a postupujeme od nejdůležitějších, které jsme považovali v daný okamžik, k těm dalším.

Česká národní banka, jak zaznělo od pana Skopečka, já bych to znovu na mikrofon ráda upřesnila. Není to dnes na pořadu dne, ale musím se k tomu vyjádřit. V podstatě pan guvernér, včera jsme si zatelefonovali, mě požádal, ať vytáhnu z novely zákona o České národní bance, nebo jsme se dohodli, ať mluvím přesně, to nebylo tak, že by jeden úkoloval druhého, ale my jsme se partnersky dohodli. Ať vytáhnu z novely, která tu leží a je před druhým čtením, část ustanovení. Nota bene, ta novela už tady je pět let. Ona se nestihla projednat v minulém volebním období. Teď je před druhým čtením.

A tam je toto protikrizové opatření, které je teď před druhým čtením. A to není o tom, že by Česká národní banka kupovala státní dluh. Ona ani nemůže, to si tady řekněme na rovinu. Nemůže. Ona ho může kupovat od bank. A my chceme podle tohoto ustanovení, aby, ona dnes může kupovat poukázky se splatnost do jednoho roku, a my chceme, aby měla možnost kupovat i střednědobé dluhopisy, dlouhodobé dluhopisy, protože samozřejmě ona tím pádem oživí ten finanční trh, aby ho mohla kupovat nejen od bank, ale i od dalších. Rozšiřujeme to portfolio. Od pojišťoven, a je to systém, je to protikrizové opatření, které dělá Evropská centrální banka a celá řada centrálních bank. Co je na tom špatného? Má právě zafungovat v době, kdy dochází ke krizi. A když jsme ten zákon, tu novelu psali, a ona už, říkám, je tady pět let. Už tehdy se to tam dávalo. Tak se to ustanovení připravovalo na krizi. Jenomže nikdo netušil, že ta krize přijde ze dne na den. S tím prostě nikdo nepočítal. To je důvod, proč chceme zapojit všechny nástroje, které nám pomohou tuto situaci překonat.

Děkuji vám.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama