Ustanovení je obsaženo v Listině jako deklaratorní potvrzení neodstranitelnosti demokratického řádu v tom smyslu, že pokud by se někdo pokusil tento řád odstranit (kupř. soukromá armáda, cizí mocnost, teroristické hnutí atd) a nemohl by tomu bránit sám stát (kupř. pro paralyzaci ozbrojených sil takovýmto útokem), občané mají právo demokratický řád bránit sami.
Na první pohled je zřejmé, že k ničemu takovému v současnosti ani vzdáleně nedošlo a nedochází. Ústavní orgány i bezpečnostní sbory normálně fungují, státoprávní systém není vystaven žádnému útoku, demokratický řád nikdo neodstraňuje. Nadto je měsíc po parlamentních volbách, kde strany prosazující svévoli a bezohledný individualismus odmítáním protiepidemických opatření naprosto propadly. Jakékoliv úvahy o důvodech nynějšího použití čl. 23 Listiny jsou tak naprosto zcestné.
Celá planeta je postižena pandemií respirační choroby covid 19, díky které umírají lidé, v různé míře se omezuje či dokonce kolabuje zdravotní péče, a státy se většinově snaží plnit svoji ústavní povinnost a chránit právo na život a zdraví každého člověka přijímáním protiepidemických opatření. ČR není výjimkou, byť opatření u nás náleží v evropském srovnání dlouhodobě k těm méně intenzivním, což je též důvodem, že máme v rámci EU nadprůměrnou incidenci i úmrtnost. Epidemii zvládáme především díky nemírné obětavosti našich zdravotníků, kteří bojují ze všech sil. Proti čemu tedy Zlatý špendlík vyzývá k odporu? Přece proti tomu, že si někdo dovoluje odmítnout nadřazení libovůle jedněch nad právo na zdraví a život druhých.
Ohromným charakterovým selháním je již to, pokud se někdo chová sobecky a bezohledně vůči ostatním, a odmítá se omezit (nošením roušky, vynecháním návštěvy posilovny apod) i za cenu, že někoho jiného nakazí, a nakažený v důsledku toho možná umře. Takových lidí je v naší společnosti bohužel více než dost. Ještě horší je, pokud někdo k takovému jednání podněcuje, čímž proslul kupř. Klaus starší. Úplně nejzvrácenější však je sabotovat práci těch, kdo proti nákaze bojují, tj. především zdravotníků a hygieniků. A právě do této skupiny se zařadil podivný člověk Daniel Landa a jeho hnutí "Zlatý špendlík“.
Výzva na webových stránkách jeho hnutí otevřeně nabádá k šikanóznímu výkonu práva na informace (tj. výkon práva zneužívající jej k jinému než zákonem předvídanému účelu s cílem tím někoho poškodit). Nesnaží se ani nijak skrývat, že jejich cílem je hygienické stanice šikanovat a přidělávat jim nesmyslnou a uměle vytvořenou práci, aby nemohly vykonávat své epidemiologické úkoly. To pochopitelně nutně povede k vyššímu počtu nákaz a tím i úmrtí. Jen ty nejpokřivenější lidé mohou mít takovéto cíle. O žádná protiústavní opatření ze strany ministerstva samozřejmě nejde, nehledě k tomu, že snad jen nejhorší lidské zrůdy mohou sabotovat práci těch, kdo se snaží chránit zdraví a životy jiných. Landa se tím zařadil po bok hackerů, kteří se neštítí útočit třeba na počítačovou síť nemocnice.
Hygienickým stanicím bych doporučil na tyto žádosti vůbec nereflektovat či je správním aktem odmítnout pro zneužití práva, ptž šikanózní výkon práva není jeho legitimním výkonem, a tudíž nepožívá ani právní ochrany. Navíc nelze připustit, aby hygienické stanice měly omezený čas na výkon svých povinností ve veřejném zájmu jen proto, že se nechají zdržovat otevřeně šikanózními a obstrukčními dotazy nějakého zlovolného hnutí. Argumentovat lze i prioritou veřejného zájmu, objektivní nemožností plnění či třeba krajní nouzí. HS může též uveřejnit každý týden souhrnnou zprávu ze své činnosti, čímž zamezí nutnosti na každý obstruující dotaz adresně odpovídat a bude postačovat odkaz na zdrojová data (§ 6 zákona č. 106/1999 Sb.). Jakékoliv řešení je lepší než přistoupit na hru vyděračů, sklonit se před jejich otevřenou zlomyslností a tancovat jak oni budou pískat. Na straně HS je obsahová hodnota práva i morálka, na straně Landy jen nenávist a snaha ublížit. A to žádné právní ochrany nepožívá.
Landovi příznačné je jeho nedávné vyjádření v médiích, že "síla vždycky prorazí". Jen nechápu, jak si Landa představuje ochranu demokratického řádu, když se sám snaží jej odstraňovat. Je to totiž právě Landovo hnutí, které svými výzvami k šikanování hygienických stanic zaútočilo proti demokratickému právnímu řádu, jehož jsou HS pochopitelně součástí. Pokud by na základě jeho výzev skutečně došlo k omezení činnosti hygienických stanic, s jistou nadsázkou lze říci, že čl. 23 Listiny by opravdu být použit mohl, nikoliv však na podporu Landovo hnutí, ale na protest proti němu.
Landovo hnutí je vlastně ještě radikalizovanější variantou Volného bloku. Tedy těch kteří se domnívají, že vůči druhým nemají žádné povinnosti, jejich svévole je neomezená, a i kdyby jejich záměry byly sebevíc zrůdné a menšinové, mohou tento nedostatek nahradit hrubou silou, a prostě si ho vynutit. Tak se ovšem chová gangster, nikoliv demokrat. Na rozdíl od Volného bloku se navíc Landa vychytrale nepustil do voleb, aby se nezesměšnil nulovou společenskou podporou. Tím spíš nemá od veřejnosti žádný mandát k sabotování veřejných služeb, které na rozdíl od jeho hnutí fungují ve veřejném zájmu.
Landa je prototypem pravicového extremisty, který se neštítí k prosazování svých názorů ostatním přinejmenším vyhrožovat násilím. V jeho případ si navíc umím živě představit, že by k prosazení vlastní svévole neměl problém přejít od slov k činům. Jeho hudební počátky spojené se skinheadskou skupinou Orlík patrně netřeba připomínat. Památný je i jeho proslov před mnoha lety na Českých slavících, kdy coby "kouzelník Žito" svým kolegům vyhrožoval, že jim ublíží. Násilím je prodchnuto snad každé jeho vyjádření k nynějším protiepidemickým opatřením, kterým vyhrožuje v podstatě každému, kdo vydává či aplikuje účinná potiepidemická opatření, tj. kdo se snaží bránit tomu, aby lidé landovského charakteru mohli "svobodně" kolem sebe šířit nákazu a tím i smrt. Záminkou pro hrozby násilím či ubližování druhým (což nazývá "píchání špendlíkem") mu má být zmíněný čl. 23 Listiny základních práv a svobod obsahující právo na odpor. Snad nejbizarnější na tom celém je právě okolnost, že Landovo chování je vším jiným než demokratickým, a přitom se zaštituje obranou demokracie. Je to asi totéž, jako kdyby Hitler své činy odůvodňoval tím, že chtěl chránit Židy.
Tím spíš je šokující, jaké hodnoty chce Landa dle dalšího svého vyjádření údajně prosazovat - láska, věrnost, síla, touha, spravedlnost, šlechetnost, statečnost, čest, píle, odhodlání, jednota, pravda, pokora a moudrost. Nad rozporem tohoto výčtu a Landovo jednáním zůstává rozum stát. Především láska, spravedlnost, šlechetnost, čest, pravda, pokora a moudrost jsou vlastnosti, které jsou přesným opakem chování, jimiž se Landa prezentuje. Landovo představy o fungování společnosti by z naší země rychle udělaly temný hodnotový středověk se sálající agresivitou, hrubostí, bezohledností, neúctou k lidskému životu i lidské důstojnosti, pohrdáním slabými, absolutní netolerancí k odlišným názorům, patetickým hypernacionalismem, kultem fyzické síly, pouličními bitkami coby standardním řešením sousedských sporů a diktátorstvím.
Landa se navíc trvale prezentuje jako zapálený národovec. Opravdu má pocit, že programem národoveckého hnutí má být bezohlednost k vlastním spoluobčanům? Namísto sabotování práce prospěšné spoluobčanům bych od národoveckého hnutí čekal, že bude na hygienické stanice chodit zdarma pomáhat s trasováním, pomáhat v nemocnicích s péčí o pacienty, lékařům hlídat děti, seniorům nakupovat. Prostě že bude chtít "svému národu" pomáhat, a nikoliv zlomyslně škodit. Šikanovat již tak uštvané zaměstnance hygieny je opravdu krystalické hrdinství. Alespoň je vidět, jak si Landa představuje ono „probouzení českého lva“ a zásady, na nichž chce formovat národní hrdost.
Landovi o žádnou pomoc lidem zjevně nejde. A i to národovectví je pro něj možná jen záminkou k vyhrožování násilím, bez něhož si život asi neumí představit. Prostě vytvoří si nějakou tezi, aby identifikoval antitezi a tím i skupinu lidí s opačným názorem, kterým může vyhrožovat a vnucovat jim svoje vidění světa pod heslem "síla vždy prorazí". Landa by asi ani nedokázal žít s pocitem, že nemá komu vyhrožovat silou proti komu bojovat. A sehnat dostatek rváčů třeba z řad fotbalových chuligánů, kterým jako důvod rvačky stačí, že někdo jiný fandí jinému fotbalovému klubu, samozřejmě nebude mít nikdy problém. Landa bude šťastný, že může stát v jejich čele a "řídit tu sílu", a oni zase že můžou někde někoho zmlátit, třeba zaměstnance hygienické stanice, očkované spoluobčany či třeba zdravotníky. Je strašné, že takovýto primitivismus může nějakému člověku vyhovovat jako životní program.
Když tedy Zlatý špendlík sabotuje stávající protiepidemická opatření, jaké tedy nabízejí recepty na řešení pandemie? Čím chtějí bránit přehlcení nemocnic s postupným omezováním péče hrozící úplný kolapsem? Jak chtějí bránit tomu, aby nakažení lidé umírali či trávili dlouhé týdny v těžkém stavu v nemocnicích? Jejich jediným „plánem“ je zjevně ponechání volného průběhu epidemii, a kdo bude mít smůlu, prostě bude mít smůlu. Horší hyenismus si lze jen těžko představit. Tedy pardon, možná by za zemřelé Landa následně uspořádal koncert s modlitbou, na němž by pateticky prohlašoval, že oběti neregulované epidemie zemřeli jako hrdinové a nikdy na ně nezapomeneme. Při troše štěstí by se mu přes Klause podařilo zajistit, aby mši sloužil primas katolického formalismu kardinál Duka. A všichni by se přitom tvářili, že větší štěstí vlastně zemřelé ani potkat nemohlo.
Pane Lando, jste možná dobrý zpěvák, ale velmi špatný a zlý člověk. Stydím se za to, že jsem občanem stejného státu jako Vy. A coby "národovec" si zkuste aspoň uvědomit, že pokud se naplní Vaše výzvy, budou kvůli nim umírat Vaši spoluobčané. Tedy žádní "cizáci", ale Češi.