JUDr. Cyril Svoboda

  • KDU-ČSL
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,34. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.09.2009 18:16:29

Projev předsedy KDU-ČSL Cyrila Svobody k vyslovení důvěry vlády Jana Fischera

Projev předsedy KDU-ČSL Cyrila Svobody k vyslovení důvěry vlády Jana Fischera

Vážená vládo, pane předsedo Sněmovny, vážené poslankyně, vážení poslanci...

Vážená vládo, pane předsedo Sněmovny, vážené poslankyně, vážení poslanci,<br /> <br /> jsme přesvědčeni, že občanům České republiky musí být zřetelné, která politická strana – případně politické strany – za vládu nesou odpovědnost. Není poctivým řešením, aby politické strany na jedné straně daly ruce pryč od vlády a mlžily svou roli – a na druhé straně vůči této vládě prosazují svůj výrazný vliv. V době, kdy Česká republika předsedá Evropské unii, bylo vyslovení nedůvěry vládě nezodpovědností a pouze politickým bojem jednotlivých stran. Snížila se nejen důvěryhodnost a kredibilita České republiky, ale i dalších menších evropských zemí. Měli jsme možnost ukázat svým evropským partnerům jak vážně bereme proces rozhodování o Evropě. Jenže to bylo bohužel proti momentálním zájmům politických stran a důsledkem svrhnutí vlády je, že Česká republika tak ukazuje - v době největší ekonomické krize - Evropské Unii i celému světu, svou obrovskou lehkomyslnost.<br /> <br /> Proto správné řešení situace po vyslovení nedůvěry vládě Mirka Topolánka mělo mít jiný scénář. Jestliže sociální demokracie spolu s komunisty a čtyřmi poslanci vytvořili většinu k destrukci, měli dostat odpovědnost ke konstrukci, a to k vytvoření vlády. To je čistě politické řešení. Měli jasně občanům říci: My sociální demokraté s komunisty a skupinkou kolem poslance Tlustého chceme již dnes spolu vládnout a sami sobě vyslovíme důvěru. Není zodpovědné používat komunisty k boření a nepřihlásit se k nim, jde-li o stavění. Jsem si jist, že by tak pozice stran bývalé koalice byla dnes jasnější a zřetelnější a pevnější, kdyby všechny strany měly odvahu k politickému řešení.<br /> <br /> Popisuji pouze očividný fakt, když připomínám, že celé řešení i vytvoření vlády, o jejíž důvěře máme rozhodnout, vzniklo na půdorysu dohody tří politických stran ODS, ČSSD a Strany zelených. To je reálná koalice! Není důležité, zda jednotliví ministři jsou členy politických stran nebo ne. Jsou nominováni ve vzájemné dohodě třemi politickými stranami. Tato vláda nese plnou odpovědnost za své kroky jako každá jiná. ODS, ČSSD ani Zelení od ní nemohou dát ruce pryč. <br /> <br /> A opět jen rekapituluji fakta, když upozorňuji, že vytvoření této vlády není jediné možné řešení. Mohly vzniknout i jiné, a otevřené koalice, které by se opíraly o zjevnou většinu Poslanecké sněmovny. Chápu, že pro tvůrce koalice, která stojí za navrženou vládou, je před volbami výhodnější se k ní příliš nehlásit. ČSSD a ODS tak mohou navenek hrát hru, že jsou v konfliktu, ale fakticky spolu budou vládnout.<br /> Vůči občanům by ale bylo poctivé se ke společnému vládnutí přihlásit. Ještě dnes je k tomu příležitost.<br /> <br /> <br /> Dámy a pánové,<br /> <br /> postoj lidové strany je neměnný. Řekli jsme na samém začátku ne tomuto neprůhlednému scénáři. Dopředu jsme slíbili podpořit jednotlivé kroky vlády, které budou prospěšné pro naši vlast. To budeme činit.<br /> <br /> Ale rozhodnutí o vyslovení důvěry logicky opíráme o programové prohlášení vlády. Jeho text jsme podrobně pročetli. Je to text mimořádně obecný a mnohdy neurčitý. Jsme si vědomi časového omezení mandátu vlády. Víme, že nehodlá dělat zásadní politická rozhodnutí. Ceníme vůli vlády připravit odpovědný státní rozpočet a podporovat protikrizová opatření. Tyto kroky budeme podporovat.<br /> <br /> Ctěná Sněmovno,<br /> <br /> naše obava se týká toho, co v textu není, a co tam mělo být. Hra na nepolitickou vládu má v sobě velké riziko. Vláda může tiše dělat kroky, které mohou mít nevratné, škodlivé a někdy i nebezpečné politické dopady. Nebo naopak nebude dělat potřebná správná rozhodnutí s odkazem, že její mandát je omezen. Riziko je o to vyšší, že vládu sestavily tři strany, které proti sobě vystupují tak, že dohoda mezi nimi není možná. Co ale je možné, je mít vliv na jednotlivé členy vlády. Ten lze uplatňovat po celou dobu mandátu vlády Jana Fischera. Bude to vliv všech tří stran v dohodě anebo si každá strana bude hlídat své ministry. Kdo ponese politickou odpovědnost za rozhodnutí vlády jako sboru?<br /> <br /> <br /> Z těchto důvodů klademe některé otázky důležité nejen pro poslance KDU ČSL, ale pro občany naší země:<br /> <br /> 1) Které kroky hodlá vláda ve své působnosti udělat v boji proti reálnému riziku vysoké nezaměstnanosti. <br /> 2) Jaký má scénář pro případ neschopnosti obcí dostát svým závazkům vzhledem k nízkému výběru daní a pokračující krizi, abychom nezažili dobu, kdy obce nebudou třeba v noci svítit nebo odvážet odpad?<br /> 3) Jak se postaví k možným monopolům ve zdravotnictví? Hrozí totiž riziko, že v některých krajích vznikne monopol dříve, než bude přijat zákon o dozoru nad zdravotními pojišťovnami a než budou definovány standardy hrazené zdravotní péče. A jestli navíc vlastník takové pojišťovny se stane vlastníkem sítě ambulantní péče, lékáren a nemocnic, může občanům diktovat takové finanční podmínky pro poskytnutí zdravotní péče, že debata o poplatcích bude vedle toho směšnou záležitostí.<br /> 4) Které konkrétní privatizační kroky bude realizovat. Hrozí nebezpečí, že tiše bez vědomí Sněmovny se stanou nevratné úkony. Je nemyslitelné, aby politická vláda po volbách v říjnu tohoto roku se dostala do situace, kdy jí experti určí, jak musí postupovat a nedají jí šanci svobodně rozhodnout. Budou argumentovat uzavřenými závazky, obchodním tajemstvím, hrozbou arbitráží a soudů a podobně. Taková rozhodnutí mají zásadní politický dopad. Chceme proto slyšet úplný výčet privatizací, ve kterých bude vláda pokračovat a proč.<br /> 5) Zda a jak hodlá pokračovat v projektu likvidace ekologických zátěží: Které kroky bude činit.<br /> 6) Z jakého důvodu vláda půjde proti podnikatelům svým návrhem rozšířit elektronické mýtné i pro vozidla nad 3,5 tuny?<br /> 7) Z jakého důvodu se vláda staví proti senátnímu návrhu na omezení hazardu a zákazu sázení přes internet i s ohledem na to, že licence udělená jen některým tuzemským provozovatelům internetového sázení je v zjevném rozporu s právem EU?<br /> 8) Jaký postoj zaujme na Evropské radě v červnu na konci českého předsednictví. Zejména jde o právní záruky pro Irsko, aby mohl být s naší plnou podporou dokončen ratifikační proces Lisabonské smlouvy. Důležitá je i otázka lidských práv tváří tvář dvacátému výročí násilného potlačení na náměstí Tian´an men. Tváří tvář ostudnému rozhodnutí evropské rady ve vztahu ke kubánskému režimu, kterým zrušila takzvaná červnová opatření s naivní nadějí, že dialog s Raulem Castrem k něčemu pozitivnímu povede. Víme, že se stal pravý opak – pronásledovaní statečných demokratů je silnější, než tomu bylo v minulosti.<br /> <br /> Vážená vládo, ctěná Sněmovno,<br /> <br /> my jsme pro zcela otevřený postup a jasně vymezenou odpovědnost. KDU-ČSL doporučuje našim poslancům zdržet se při vlastním hlasování. Přesto očekáváme, vážený pane předsedo vlády, vaše odpovědi nejen pro nás, ale pro občany České republiky.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama