JUDr. Cyril Svoboda

  • KDU-ČSL
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,34. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.03.2010 17:56:38

Rozhoduje se o charakteru naší demokracie a o budoucnosti země

Rozhoduje se o charakteru naší demokracie a o budoucnosti země

Projev na ideové konferenci KDU-ČSL.

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 Milé sestry, vážení bratři, přátelé,

scházíme se ve zlomové chvíli. Rozhoduje se o charakteru naší demokracie a o budoucnosti naší země. Čeká se na zásadní slovo. Proto jsme tu. Máme rádi svou zem. Záleží nám na ní, záleží nám na každém, kdo v ní žije. Jsem tu proto, že každému z vás věřím.

Odmítáme předsudek, že řešení našich problémů vzejde z boje mezi pravicí a levicí, mezi ODS a ČSSD. Víme, že to není pravda. Finanční krize, která nastartovala krizi ekonomickou, je především důsledkem krize mravní. To si nejvíc uvědomuji, když mluvím s občany.

Blížící se volby do Poslanecké sněmovny budou historické. Jde o to, zda nadále budou u moci strany, ve kterých se propojuje politika s korupcí. Jejich podporou – i kdyby bylo v jejich programu slíbeno cokoliv – se stávající krize pouze prohloubí. Anebo najdeme jiné řešení. My nabízíme řešení, které je založeno na křesťansko-demokratických zásadách. Chci oslovit každého z vás, kterému na naší zemi skutečně záleží.


Stojím před vámi jako předseda strany, která prošla vlastní sebereflexí a personální očistou. Jsem kritický především k nám samým. Poctivě přiznáváme, že neseme svůj díl odpovědnosti za ztrátu důvěry občanů naší země v politiku.

Začali jsme jinak. Jsme jediná strana, která se zbavila těch, kdo se chovají k politické straně jako k firmě a berou politiku jako kšeft.  Tito lidé neměli v KDU ČSL již žádnou šanci. Členská základna jejich pojetí politiky řekla jasné ne. Je jisté, že se tak zachováme kdykoliv v budoucnu. To je síla KDU-ČSL! Jsme jednotná strana poctivých lidí pro poctivé lidi. Takovou stranou zůstaneme. Jsme jedinou stranou v Evropské lidové straně a máme výlučnou podporu německé kancléřky Angely Merkel.
Silná demokracie a soudržnost

Na prvním místě usilujeme o silnou nikoliv formální demokracii. Demokracie bez spravedlnosti, demokracie bez pravidel a demokracie bez vzájemné důvěry mezi občanem a státem nefunguje. Společnost postavená jen na výkonu a na maximalizaci zisku upadá. Chceme podnikání, které je založeno na majetkové odpovědnosti podnikatelů. Zisk sám o sobě není prospěšný, pokud cesta, která k němu vedla, nebyla poctivá. Jen odpovědnost podnikatele dává zisku legitimitu. Pravidlo, „co není zakázáno, je dovoleno“, je nebezpečné. Jen silná demokracie je nutným předpokladem řešení dopadů krize.

 Podnikání bez odpovědnosti, stejně jako parazitování na sociálních dávkách, vytváří rozdělenou společnost. Společnost, kde bohatí jsou bráni jako viníci a chudí se cítí pouhou obětí.

My ale chceme soudržnou společnost. Společnost založenou na všeobecném přesvědčení, že určitá míra nerovnosti, která nutně existuje, je spravedlivá a je zdrojem dynamiky, ze které získávají všichni. Lidé jsou ochotni přijmout oběť, utáhnout si opasky v dobách krize jen tehdy, jestliže s tím začne vláda u sebe.
Vidíme v naší společnosti tři základní deficity a předkládáme způsob jejich řešení: Deficit poctivosti, deficit spravedlnosti a deficit ekonomiky.
   
Deficit poctivosti
Podle organizace Transparency International se naše země v korupci řadí na 18. místo z 27 států EU. Ani nemusím připomínat, že se u nás staví dvakrát dražší dálnice než jinde v Evropě, že se nakupují Pandury třikrát dražší než v Portugalsku.  V regionu Jihozápad se nejméně na dva roky zastaví čerpání z prostředků z EU a tím region přijde zhruba o 3,8 mld. Kč. Pražanům se předkládá účet v podobě temného projektu Opencard či podezřelých a neuvěřitelně nevýhodných pronájmů Magistrátu hlavního města Prahy.
Anonymní akcie na majitele a kyperské fondy znemožňují pravé majitele společností dohledat. Např. Společnost Viamont s akciemi na majitele bývalého ministra dopravy Řebíčka zvedla díky zakázkám v resortu, který Aleš Řebíček řídil, svůj obrat z desítek milionů na 14 miliard. Co dodat k postupu Magistrátu hlavního města Prahy ke vztahu k firmě Veolia, kdy velká koalice ODS a ČSSD uzavřením podezřelých smluv připravila hlavní město Praha o možnost čerpat z evropských fondů šest miliard korun.
Korupce se v naší zemi stala podstatou politiky. Korupce se stala normou. To je daleko nejhorší zpráva, která nás mohla potkat.

Stav naší společnosti je nápadně podobný tomu, jaký panoval na konci devatenáctého století. I tehdy bohatá Evropa žila ve dvojí lži. Předně si naivně myslela, že se jí nemůže nic stát. Dále si namlouvala, že zemím starého kontinentu reálně vládnou jeho političtí reprezentanti, dokonce to si mysleli i evropští panovníci. Této Evropě „belle epoque“ zatím dávno vládli nezvolení a neodpovědní investoři a spekulanti. Po nich přišli generálové a největší válka, kterou do té doby lidstvo vedlo. I na nás čeká – pokud nedojde ke změně – neslavný konec.

Vždyť prorůstání businessu a politiky je přece motivováno vůlí jistých businessmanů vládnout nám. Skuteční vládci se pak scházejí na Štrbském plese, nebo v Toskánsku. Dnes šlo o skupinku businessmanů z České republiky, zítra může jít o podobné vládce z kterékoliv jiné země. Předvádějí nám svoji sílu a pohrdají námi svými zbohatlickými móresy. A chtějí v tom pokračovat. Korupce ve velkém rozsahu, to je vlastně utajený státní převrat. Strana nemocná korupcí je ve skutečnosti bezmocná. Není na ni spolehnutí. Korupce v politice musí být zásadně omezena.  To mohou učinit jen ti, kdo reprezentují svobodnou a nezkorumpovanou politickou stranu. To je úkol pro nás, křesťanské demokraty.
Svůj úkol jsme již začali plnit. Navrhli jsme zcela konkrétní protikorupční nástroje.
•    Zavedení protikorupčního agenta, korunního svědka a účinné lítosti
•    Zákaz anonymních akcií na majitele
•    Prověření členů všech výběrových komisí v působnosti vlády a jednotlivých ministerstev
•    Zastavení tunelu - obří ekozakázky až za 114 mld. Kč
•    Zpoplatnění a omezení hazardu
•    Zavedení účinnosti zákona o státní službě
•    Zrušení vícekriteriálních výběrových řízení šitých na míru
•    Zavedení referenční ceny do výběrových řízení

Tyto i další návrhy KDU-ČSL předložila, a to dokonce jako první. Skutečnost, že dnes obdobné návrhy předkládá vláda nebo ČSSD, potvrzuje správnost naší politiky.  
Tato opatření již mohla platit. Bohužel neplatí. Neplatí, protože ODS a TOP 09 je k naší lítosti rovnou odmítají. Dělají to jako pravicové strany, kterým by ale mělo obzvlášť záležet na dodržování pravidel a vládě zákona.
Dávají nám nálepku levicovosti a šermují přitom oblíbenou obhajobou svobod občanů. Jak tyto strany hlasují, si může každý občan ověřit. Dělá to na nás dojem, jakoby tyto strany byly na korupci životně závislé, jakoby už byly v rukou svých kmotrů.
Zkrátka stojíme dnes na křižovatce: buďto budeme i nadále trpět stav tunelování demokracie a staneme se banánovou republikou, nebo se tomu s veškerou rozhodností postavíme. Občané se nesmí nechat obelhat ani starými politiky v nových stranách. Ti se více než o ně opírají o ekonomicky silné skupiny v pozadí.
Abychom odstranili deficit poctivosti, potřebujeme vaše hlasy.

Deficit spravedlnosti
Je evidentní, že legitimita politiky a režimu je téměř na nulovém bodě. Za této situace je silové prosazování úspor v zájmu snižování deficitu velmi těžké, ne-li nemožné. Není možné ani provést žádnou zásadní reformu.
KDU-ČSL k udržení sociálního smíru navrhla vládě v prosinci minulého roku 5 opatření proti krizi, jimiž by bylo možné získat do státního rozpočtu až 27 mld. korun. KDU-ČSL totiž chce při snižování deficitu postupovat tak, že si nejprve stát musí sáhnout na dno svých rezerv a maximálně šetřit při svém provozu. Vláda bohužel kromě pozitivního komentáře premiéra a drobných kroků nic podstatného neudělala.
•    Zabráníme rozkrádání při zadávání veřejných zakázek; ušetříme cca 30 mld.
•    Razantně zredukujeme platy a benefity špičkových manažerů ve státních firmách a
    ve firmách s většinovou účastí státu; ušetříme 1,5 mld.
•    Zrušíme všechny investiční akce, které se provádějí jen proto, aby spřízněné firmy
získaly zakázky. Například pokud bychom nezrušili obří ekozakázku, budeme platit 7 mld. ročně.
•    Provedeme majetková přiznání vysokých státních úředníků a politiků a odehnali tak od státu všechny, kteří si v minulosti nakradli a nebudou schopni své majetky doložit.
•    Konečně zpoplatníme společensky nežádoucí aktivity jako již uvedený hazard.  
    Získáme 5,5 mld.
•    Zabráníme regionální monopolizaci ve zdravotnictví


Nejde jen o to, že se tímto získá více než 30 mld. korun do veřejných rozpočtů, ale především nám jde o obnovení důvěry mezi občanem a státem. Teprve až stát a politikové omezí sami sebe, pak budou občané ochotni akceptovat úsporná opatření, která se dotknou i jich.
Abychom odstranili deficit spravedlnosti, potřebujeme vaše hlasy.


Deficit ekonomiky
Neříkám vám nic nového. Lidé byli lhostejní, protože jsme žili v období růstu, který ovšem byl odrazem nejen našich schopností, ale především celkového pozitivního ekonomického vývoje ve světě.
Je trestuhodné, že v době růstu naši předsedové vlád a ekonomičtí ministři předkládali ke schvalování rozhazovačné rozpočty. V době, kdy se mělo šetřit, se plýtvalo. Naše země neměla národohospodáře, měla jen účetní.
Krajně nezodpovědný výkon podal ministr financí Miroslav Kalousek a ekonomičtí ministři Topolánkovy vlády, když včas a rázně naši zemi nevarovali před finanční a ekonomickou krizí a nepředložili návrh řešení již v roce 2008. Všechna potřebná data měli k dispozici. Buď bylo pochopení skutečného stavu věci nad jejich síly, nebo národu lhali. Uvěřili jsme jim a nemůžeme se zříci svého dílu odpovědnosti. Ztratili jsme tak rok času na přijetí opatření ke zmírnění krize. Taková důvěřivost se nesmí opakovat.
Proto také neslibujeme zázračná a jednoduchá řešení. Jako malá, proexportně orientovaná ekonomika jsme zásadně závislí na stavu ekonomiky velkých evropských zemí. Naši krizi nelze řešit pouze zvyšováním daní, nebo pouze snižováním mandatorních výdajů. Řešení krize není účetní operace. Nepropadáme fascinaci deficitem, jako by byl jediným faktorem, který rozhoduje o úspěšnosti ekonomiky.
KDU-ČSL podporuje komplexní opatření pro oživení ekonomiky: Naší prioritou je obnovení ekonomického růstu a snížení nezaměstnanosti. Přestože by se mohlo zdát, že z nejhoršího jsme venku, máme před sebou nelehké období. Budeme pracně dohánět obrovský propad výroby a investic.
•    Proto musíme v daleko větší míře než dosud maximalizovat pomoc našim exportujícím firmám, usnadnit jim přístup ke komerčním úvěrům navýšením a efektivnějším využitím zdrojů České exportní banky a pojišťovací společnosti EGAP
•    Zvýšíme podporu malého a středního podnikání, velkým posílením zdrojů Českomoravské záruční a rozvojové banky na realizace nových projektů prostřednictvím programů Start, Progress, Panel a dalších.
•    Zvýšíme a zlepšíme využití prostředků poskytovaných ze Státního fondu rozvoje bydlení, zejména na podporu sociálního bydlení.
Tato opatření by měla vést nejen k oživení ekonomiky, ale také k vytvoření nových pracovních míst. Další pracovní místa jsou v Evropě.
•    Chceme-li na ně dosáhnout, musíme posílit investice do vzdělání, vědy a výzkumu, to znamená zvýšit podporu „znalostní ekonomiky“.
•    Za každou cenu musíme urychlit a zefektivnit čerpání ve fondech Evropské unie.

Přístup KDU-ČSL k vytváření nových pracovních míst je založen na 3 principech. Jejich naplnění znamená vytvoření 150 000 nových pracovních míst.
1.    Na dotace z Evropské unie vážeme podmínku vytvoření nových efektivních pracovních míst.
2.    Každý nezaměstnaný, který chce v plném rozsahu čerpat sociální dávky, se musí rekvalifikovat.
3.    Chceme, aby byl pracovní trh flexibilnější. Jsme však proti tomu, aby zákoník práce umožňoval rozvázání pracovního poměru bez udání důvodu.
Inspirací nám je systém flexecurity zavedený v Dánsku, které má dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v EU.
Jestliže ani tato opatření nepovedou k dostatečnému růstu, pak je možné přistoupit k úpravě daní. Není možné zvýšit daň z příjmů právnických osob. To by byla cesta do stagnace. Je možné uvažovat o zvýšení spotřební daně v rámci pravidel EU na tabák a alkohol. Protože opatření se dotýká všech, musí být provázeno vyšší progresí daně z příjmů fyzických osob. Míra zdanění přitom nesmí podvazovat podnikání a investovaní v České republice. Žádné z opatření nesmí ohrozit rodiny s dětmi.
Abychom odstranili deficit ekonomiky, potřebujeme vaše hlasy.

Představuji vám skutečnou nabídku, představuji vám poctivou politiku. Představil jsem vám ji v době, kdy jen 6% našich občanů ještě věří, že mohou ovlivnit řešení problémů v našem státě.  Tento stav je nutné naléhavě změnit, protože ten je skutečným kořenem naší krize.
Cestu z krize musí ovšem vytýčit lidé sledující obecný prospěch, lidé schopní oběti, nositelé dobrých vztahů, velkorysí a velkodušní jedinci, kteří přirozeně respektují pravidla. Ti, na jejichž slovo se dá spolehnout a kteří myslí na své okolí.
Na takové voliče se obracíme a jsme stranou takových lidí. Často slýchávám od občanů slova rezignace a apatie, jako by už nic nemělo smysl. To není pravda. Naše společnost by měla tento smysl najít. Najde ho, když podpoří křesťansko-demokratickou politiku. Najděte odvahu a dejte nám svůj hlas!

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama