Pro cestování po městě by měla být pro Pražany MHD první volbou. Proto hromadná doprava musí nabízet kvalitu, komfort, spolehlivost a čisté prostředí. Pro ČSSD je proto jasnou prioritou její podpora a další rozšiřování, a to nejen prostřednictvím stavby linky metra D, ale také budováním tramvajových tratí a stabilizací pozice Dopravního podniku jako poskytovatele služeb v oblasti veřejné dopravy. Sociální demokracie proto nepřipustí, aby v Dopravním podniku došlo k privatizaci či restrukturalizaci, která by vedla k rozprodávání majetku i propouštění zaměstnanců. V opačném případě by poskytování služeb bylo vážně ohroženo. V souladu s důrazem, který klademe na rozvoj veřejné dopravy, navrhneme zvýšení mzdy zaměstnanců Dopravního podniku hlavního města Prahy o 3,5 procenta nad rámec kolektivní smlouvy. To odpovídá stejnému zvýšení, o kterém rozhodla vláda v případě platu státních zaměstnanců. Toto navýšení mzdy představuje částku zhruba 150 milionů korun ročně, což je realistické a v souladu s rozpočtovými možnostmi DP.
Naší snahou je, aby Dopravní podnik byl prosperující a fungující společností se stabilní finanční situací. Nesouhlasím proto s návrhem bývalého primátora Svobody a ODS, aby se rozpočet DP v příštím roce snížil o 600 milionů korun. Tohoto snížení lze docílit pouze propouštěním zaměstnanců, omezováním dopravy a rušením spojů. To je pravý opak toho, co chce ČSSD. Návrh ODS je hrubě nezodpovědný.
Jak jsem již zmínil, jednou z dopravních priorit pro nás představuje zahájení výstavby trasy metra D, která by měla více než 180 tisícům Pražanů z lokalit Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů, Písnice a přilehlých oblastí zajistit nejen rychlejší, ale také kvalitnější a pohodlnější spojení do centra města. Se stavbou, která by dle aktuálních propočtů a cen roku 2013 měla stát okolo 46 mld. korun, chceme začít v následujícím volebním období.
Nová trasa D, jejíž stavba by měla trvat zhruba pět až šest let, zároveň uleví i lince C a stane se alternativou k trase vedené Nuselským mostem, který musí dříve či později projít zásadní rekonstrukcí. Bez linky D by v takové situaci dopravní systém zcela zkolaboval. Proto sociální demokracie vždy prosazovala variantu samostatné linky D s přestupem ve stanici Pankrác. Toto řešení je nejen v souladu s územním plánem, ale i preferovanou variantou schválenou Dopravním podnikem. Varianta, která počítá s vytvořením odbočky z trasy C ve stanici Pankrác, by znamenala nejen vyšší investiční náklady, ale také delší intervaly pro cestující. Plánovaný interval pro samostatnou linku ve špičce činí 200 sekund, na odbočce by šlo o 360 sekund. To je téměř o celé tři minuty delší interval.
Sociální demokracie se chce v prvé řadě soustředit na zajištění financování stavby metra D. Investice se nesmí jakýmkoliv způsobem dotknout peněženek Pražanů a město neúnosně zadlužovat. Financování by proto mělo být zajištěno především z evropských fondů a vzhledem k významu stavby, která bude sloužit nejen Pražanům, se předpokládá i spoluúčast státu. Jsem si jistý, že v současné vládě tato stavba jistě podporu najde.