Nepochybně pan hlavní hygienik chtěl varovat před neuváženým chováním těch
spotřebitelů, kteří při konzumaci tohoto mléka opomněli toto mléko převařit či
jakkoliv tepelně upravit před jeho požitím. V této věci s ním dokonce souhlasím,
spotřebitel by měl být informován prodejcem co a v jaké kvalitě kupuje a jak by
s tímto produktem měl nakládat.
Jenže v maličkosti je zpravidla zakletý problém – proč stejnou horlivost
nevěnuje pan hlavní hygienik třeba zmíněnému prodeji vajec či jiných „surových“
produktů? Nebo snad je na každé krabičce vajíček mnohdy dovezené ze zahraničí,
uvedeno, že je musí spotřebitel tepelně zpracovat? Či je totéž spotřebiteli
vštípeno u prodeje čerstvého masa? Jsou snad tyto řetězce nařčeny, že tyto
potraviny mohou mít zárodky třeba salmonely? Nejsou!
I restaurace, které nabízejí tzv. tatarský biftek – tedy syrové maso se syrovým
vajíčkem – naopak informují, že jeho prodej je pouze na odpovědnosti
spotřebitele. A to nemluvím o všech restauracích a pizzeriích, které nabízí
carpaccio či jiná jídla ze syrových surovin. Jsou snad tyto restaurace nařčeny,
že jídla z jejich kuchyně jsou riziková? Nejsou!
Pak mi tedy nezbývá se ptát, jaký cíl má kampaň, kterou spustil hlavní hygienik
– je to další forma likvidace našich zemědělců tím, že vyvoláme fobii kolem
prodeje mléka z automatů? Nebo snad je to snaha zakrýt problémy kolem „prasečí
chřipky“, kdy ministerstvo navršilo jednu chybu za druhou? Odpověď
pravděpodobně zná pouze pan Vít sám.
Fakt je, že kvalitní kampaň, jak naučit spotřebitele správně užívat některé
produkty, vypadá zcela jinak. Naopak tato mediální kauza spíše poukazuje na
skutečnost, že prodej čehokoliv přímo od zemědělců je někomu velkým trnem v oku
a snaží se tzv. „prodeji ze dvora“ zabránit všemi možnými prostředky. Přitom
právě „prodej ze dvora“ je přirozený způsob prodeje, jak pro spotřebitele
zpřístupnit co nejčerstvější a za mimořádně přijatelné ceny produkty z regionu,
kde žijí. Právě proto podporuji tento způsob prodeje, včetně prodeje mléka z
mléčných automatů - při respektování, že spotřebitel musí být informován o
správné úpravě a konzumaci. To nepochybně lze provést vhodnějším způsobem, než
zahájit hon na čarodějnice.
Pane hlavní hygieniku Víte, dosud jsem si vás a vaší práce docela vážil.
Nechcete prosím Vaše veřejné prohlášení doplnit a uvést na správnou míru ?
Mgr. Michal Hašek
předseda Asociace krajů ČR
a hejtman Jihomoravského kraje
Stínový ministr zemědělství ČSSD