Já vlastně ve zkratce jen řeknu, že v podstatě jde o zákon, který jste původně znali jako milostivé léto a teď přichází podobný zákon, který získal takový pracovnější, mediální název milostivé léto dva. Já vás jen seznámím s tím, oč v tomto návrhu jde a pak budu očekávat diskuzi, v níž jsou kolegové přihlášeni. Takže navrhovaná právní úprava obnovuje od 1. září do 30. listopadu 2022 možnost povinných exekucí splnit podmínky takzvaného milostivého léta.
V rámci milostivého léta slovně exekutor zastaví exekuci vedenou ve prospěch veřejnoprávního oprávněného, pokud byla zahájena před účinností první vlny milostivého léta, to znamená před 28. březnem 2021 a povinný ve lhůtě mezi 1. zářím a 30. listopadem 2022 zaplatí vymáhanou jistinu a stanovenou částku na nákladech exekuce, nebo byla jistina a stanovená částka na nákladech exekuce do 31. srpna 2022 vymožena. Soudní exekutor zároveň osvobodí povinného od placení dalších vymáhaných pohledávek a příslušných pohledávek příslušenství.
Teď si dovolím uvést hlavní výčet toho, v čem se liší milostivé léto dva od milostivého léta jedna. Povinný bude nově muset ve stanovené lhůtě soudnímu exekutorovi písemně sdělit, že žádá o zahájení postupu podle právní úpravy takzvaného milostivého léta. Povinný bude moci požádat soudního exekutora o sdělení výše částky, která má být uhrazena pro splnění podmínek takzvaného milostivého léta nebo o sdělení, zda tato částka již byla vymožena přede dnem nabytí účinnosti tohoto návrhu. Soudní exekutor bude povinen na tuto žádost odpovědět do patnácti dnů od jejího doručení. Návrh řeší rovněž situaci, kdy povinný požádá o sdělení výše částky ke konci lhůty, stanovené pro zaplacení.
Paušální náhrada nákladů exekuce soudního exekutora v rámci takzvaného milostivého léta se nově stanoví na 1 500 korun bez daně z přidané hodnoty. Tato částka by měla lépe odrážet výši nákladů soudního exekutora. Aby byly odstraněny nejasnosti, výslovně se stanoví v jakém rozsahu soudnímu exekutorovi náleží náklady exekuce, o kterých bylo rozhodnuto před 1. zářím 2022, a které byly před tímto datem vymoženy.
Zařazuje se rovněž obdobná právní úprava týkající se nákladů oprávněného. Dále se v občanském soudním řádu aktualizuje výčet pohledávek nepodléhajících výkonu rozhodnutí, doplňují se dávky podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, neboť se již neposkytují peněžité dávky sociální péče, ale dávky, které je nahradily. Dále se doplňuje příspěvek o péči a zaopatřovací příspěvek, který dávka náležející mladým dospělým osobám, které byly do dne nabytí zletilosti nebo plné svéprávnosti v pěstounské péči nebo v ústavní výchově. Na tento výčet pak navazuje právní úprava chráněného účtu.
V exekučním řádu se rozšiřuje výčet náležitostí takzvaného finančního přehledu. Cílem této změny je zlepšení orientace účastníků v exekučním řízení. Dále se navrhuje, aby ustanovení exekučního řádu upravující podmínky exekuce prodeje movitých věcí, které se týkají uživatelů starobních důchodů a dalších zranitelných osob, doručování písemností v exekučním řízení pomocí centrální úřední desky, možnosti oprávněných osob dosáhnout zpřístupnění elektronického exekučního spisu bylo možno použít i v řízeních zahájených přede dnem nabytí účinnosti zákona číslo 286/2021 Sb. do budoucna, tedy ode dne nabytí účinnosti tohoto návrhu. Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem 1. září 2022, přičemž se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s předloženým návrhem souhlas již v prvém čtení podle paragrafu 90 odstavec 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.
Děkuji vám za pozornost.