Děkuji, pane předsedající, pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, zastupující kolega Klán zmínil, že výbor pro bezpečnost přijal komplexní pozměňovací návrh k tomuto vládnímu návrhu, který je brán za základ na další projednání.
Já se nebudu vyjadřovat ke všemu, co je součástí komplexního pozměňovacího materiálu, byť jsou tam některé věci, které jsou, řekněme, třeba zbytečné, ale nediskutujme o nich, vychází to z většinového názoru vás poslanců, takže budiž.
Jediné, k čemu se tady asi vyjádřím, je nově vložený odst. 3 do § 3c), Společné ustanovení k veřejnoprávním smlouvám, kde je uvedeno: Veřejnoprávní smlouvy podle § 3a) a 3b) nelze použít pro výkon oprávnění strážníka měřit rychlost vozidel podle zákona, upravujícího provoz na pozemních komunikacích.
Z toho vyplývá to, že antiradarová lobby si u vás poslanců výboru pro bezpečnost prosadila to, že nebude městská policie měřit rychlost jízdy. Toto oprávnění by zůstalo pouze v obci, kde byla zřízena. Pokud vezmete veřejnoprávní smlouvy, které jsou, a podíváte se a jezdíte po České republice, tak víte, jak funguje měření rychlosti. Řeknu vám to na příkladu, pojedete k nám do Krkonoš. Jedete po dálnici D11, tam vás může někde změřit svými raketami státní policie, dopravní policie dálničních oddělení. Sjedete u Hradce Králové, projíždíte po silnici mezinárodní třídy až v Jaroměři odbočíte na silnici první třídy 1/37, po které jedete až do Trutnova. Cestou projíždíte několika obcemi a pokud vjedete do okresu Trutnov, tak hned v první obci, což je Choustníkovo Hradiště, je průjezdový radar, který obsluhuje Městská policie ve Dvoře Králové nad Labem. Tady vám říká, ten, kdo ten radar tam dává: Zklidněte rychlost jízdy, už nejste na dálnici, tady chodí osoby, tady chodí děti do školy, tady chodí lidé. Pokud porušíte rychlost jízdy, je to zaznamenáno, v určitém časovém harmonogramu to strážníci Městské policie ve Dvoře Králové stáhnou, vylustrují, kdo je majitelem vozidla, pozvou ho a v rámci správního řízení je uložena bloková pokuta. Přijedete-li do druhé, další obce, která následuje, je Horní Žďár Výšinka. Tam je pouze informativní radar a znovu vám říkáme: Jedete k nám do hor, tady nejste na dálnici. Tam vás nikdo nezaznamenává, pouze vám dáváme informativně, že jedete příliš rychle v obci. A takto to pokračuje dále přes další obec, která už je součástí města Trutnov, kde máme také informativní radary a kde vás upozorňujeme, že opět porušujete rychlost jízdy. Projedete městem Trutnov a pokračujete dál na hory a projíždíte po poměrně široké silnici, kde v minulosti zemřeli tři lidé na přechodu pro chodce. Po dlouhém vyjednávání tam byl instalován průjezdní radar nebo stacionární radar, to není průjezdní, a ten obsluhuje Městská policie v Trutnově. Je to v katastru obce Mladé Buky. Mohl by vystoupit kolega poslanec Ivan Adamec, který je zároveň města Trutnova, a mohl by také říct, jestli je to pro nás takový byznys, tento radar, ale v každém případě od té doby, co tam radar je, nedošlo tam k smrtelnému úrazu.
Pokud zde někdo hovoří o tom, že městské policie mají byznys z toho, že měří rychlost jízdy a že to dělají i v místech, kde nebyly zřízeny, od toho je výkon dozoru, který provádí Ministerstvo vnitra, ale i v případě, že by tyto nakoupené radary v obcích zůstaly a převzala je Policie České republiky, výnos z těchto radarů nepůjde do státního rozpočtu, zůstane těm obcím s rozšířenou působností, tzn. obci Dvůr Králové nad Labem a Trutnov v tom příkladě, který jsem já zmiňoval. Takže nejde o to, že by se něco změnilo a že by si z toho obce nedělaly svůj byznys.
Můžeme tyto průjezdové radary zrušit, to není žádný problém, nebudeme nikde měřit, ovšem položme si otázku, a na to by mohl odpovědět třeba i pan ministr vnitra, jestli personální stavy u dopravní policie jsou tak dobré a v takovém početním stavu, aby frekvenci měření rychlosti jízdy, kterou provádí Policie České republiky a zároveň obecní policie, bude taková, anebo zda se podstatně sníží.
Požádal jsem o stanovisko ředitele Dopravní policie Policejního prezidia České republiky a dotazoval jsem se ho, zda je Policie České republiky připravena převzít radary, které má obecní policie, ať ty přenosné nebo ty stacionární, a zda je připravena je obsluhovat. V případě, že ne, tak obce, které do toho investovaly, jsou to pro ně vyhozené peníze, protože obce jako takové samy měřit rychlost jízdy nemohou, a vy, kdo jste starostové menších obcí, určitě uznáte, že nemáte tu možnost si zřídit vlastní policii, proto jste také uzavřeli tu veřejnoprávní smlouvu s tou policií z toho většího města, jako je např. Trutnov nebo Dvůr Králové nad Labem.
Ředitel dopravní policie říká, že nebudou personálně schopni měřit rychlost jízdy a v případě, že by byli stacionární radary, museli by přijmout do pracovního poměru nebo možná do služebního poměru desítky nových osob, které by ta data z těch radarů vyhodnocovaly, a že to opatření, které je zde v § 3c odst. 3 navrhováno, určitě nepovede ke zkvalitnění a zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Připravil jsem pozměňovací návrh, protože se domnívám, že na našich ulicích, na našich silnicích nemají umírat lidé, a pokud se podíváte do policejních statistik, tak sice kriminalita klesá, ale, bohužel, bohužel, dopravní nekázeň řidičů je taková, že se zvyšuje počet dopravních nehod, v mém okrese dokonce i počet těžce zraněných a mrtvých, zvyšuje se počet osob, které řídí po požití alkoholu nebo psychtropních a omamných látek. Nekázeň, která je v provozu, je značná a máte možnost to viděti díky kamerám, které si i řada z vás instalovala do svého auta, kdy řidič vybržďuje vozidla s právem přednosti v jízdě, kdy řidič v rámci agresivity vytlačuje jiného řidiče a další a další nešvary denodenního provozu.
Já tedy navrhuji a připravil jsem pozměňovací návrh ve třech alternativách.
Za prvé: Zcela vypustit tento prolobovaný odstavec a nechat současný stav, kdy městské policie na základě veřejnoprávních smluv měří rychlost jízdy v obcích, protože Policie České republiky není schopna, znovu opakuji, a je na to i papír z Ředitelství služby dopravní policie, není schopna převzít tyto činnosti z kapacitních důvodů a plnit tento úkol v tom rozsahu, v jakém je plněn dnes.
Druhou variantou by bylo, že bychom vyšli vstříc tomu, že si někdo stěžuje, že jsou zřizovány městské policie za účelem tohoto byznysu a pracují desítky, popř. i stovku, kilometrů od obce, kde byly zřízeny. Takovým omezením by bylo, že veřejnoprávní smlouva podle § 3a a 3b smí být uzavřena jen za účelem výkonu oprávnění strážníka měřit rychlost jízdy vozidla podle zákona upravujícího provoz na pozemních komunikacích, a obecní policie může takové oprávnění měřit rychlost jízdy vykonávat pouze na územním okrese, kde byla zřízena.
A třetí, ještě užší, variantou by bylo to samé oprávnění, a to oprávnění městské policie by bylo zúženo do území obce s rozšířenou působností, kde taková obec byla zřízena. Sám osobně hovořím za variantu číslo 1, ponechání současného stavu, protože kázeň řidičů není. A mohu vám říci, že jezdím, jsem řidičem více než 30 let a za 30 let jsem zaplatil jenom jednu pokutu za rychlost jízdy, a to v době, kdy jsem byl policistou a dělal jsem si tzv. kontrasledování, protože jsem měl pocit, že po mě jde někdo, a potřeboval jsem si zjisti, jestli ano nebo je.
Při výjezdu z obce v mém rodném městě jsem porušil rychlost jízdy a byl mně uložen kázeňský trest. Za 30 let jsem nikdy neporušil rychlost jízdy a pokud se tak budou chovat všichni ostatní, není potřeba mít radary. Ale sami si řekněme, sami si řekněme, že pokud ty radary nebudou a zrušíme je, že tu nohu na pedál určitě přitlačíme. A nikomu z vás bych nepřál, nikomu z vás bych nepřál, abyste museli jít někdy někomu oznamovat, že jejich potomek, jejich blízký se už nevrátí, protože zemřel při dopravní nehodě. Vyšetřovatele dopravních nehod jsem dělal tři roky a vím, o čem to je. Dodnes se některým lidem vyhýbám.
Takže, vážené kolegyně a kolegové, než se necháte zase někým zlobbovat a budete říkat: Paráda, nebudou měřit, ti zlí strážníci, tak taky myslete na to, že po silnicích, po ulicích chodí vaše děti, vaši rodiče, vaši blízcí. A smrt každého člověka, který zemře pod koly nezodpovědného řidiče, by mohla být i díky vašemu rozhodnutí. Takže vás budu žádat v rámci třetího čtení o to, abyste podpořili můj pozměňovací návrh, ke kterému se pak ještě přihlásím v další rozpravě. Děkuji.